اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیر خبر داد:

نمونه گیری کم کاری تیروئید در دیر

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیرگفت: نمونه گیری کم کاری تیروئید از هزار و 518 نوزاد در این شهرستان انجام شد.

نمونه گیری کم کاری تیروئید در دیر
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حسن فخرایی یکشنبه شب در جلسه ماهانه سرپرستان مراکز بهداشتی شهرستان دیر اظهار داشت: در راستای اجرای طرح سنجش و غربالگری کم کاری تیروئید از یک‌هزار و 518 نوزادان دیری نمونه خون پاشنه پا برای انجام آزمایش کم کاری مادرزادی تیروئید گرفته شده است .
وی ادامه داد: در پنج ماهه اول سال جاری تعداد 418 مورد آزمایش هیپوتیروئید انجام که تعداد دو نفر بیمار تشخیص داده شد این در حالی است که سال گذشته از هزار و 98 آزمایش انجام شده تعداد 3 نفر بیمار شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند واین  میزان در کشور یک در هزار تولد زنده است که بسیار بیشتر از میانگین جهانی است.
فخرایی با بیان اینکه چنین اختلالی هیچ گونه علامت بالینی در بدو تولد ندارد،گفت : تنها راه تشخیص این اختلال، نمونه گیری هیپوتیروئید است که والدین نوزادان باید در 3 تا 5 روز اول تولد برای نمونه‌گیری خون پاشنه پای نوزادان در روستاها به خانه‌های بهداشت و در شهرها به پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کنند.
وی افزود: در صورتی که نمونه آزمایش نوزادی مثبت شد برای آغاز درمان 28 روز فرصت است و در صورت عدم انجام آزمایش و تشخیص به موقع ، نوزاد دچار عوارض مادام العمر و جبران ناپذیر مغزی می‌شود که فرد مبتلا وجمع کثیری را گرفتار بار سنگین یک بیماری لاعلاج  می‌کند.
فخرایی به عوارض کم کاری مادرزادی تیروئید اشاره کرد و اظهار داشت: کم کاری مادرزادی تیروئید موجب عقب ماندگی در رشد جسمی و ذهنی نوزاد میشود و به مرور تاخیر در رشد عقلی کودک به صورت تاخیر در گردن گرفتن، کاهش فعالیت، خواب آلودگی و ... را نشان میدهد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر خاطرنشان کرد: با انجام نمونه گیری خون پاشنه پای نوزادان و آزمایش آن، این اختلال قابل کنترل و پیشگیری است و با تشخیص و درمان به موقع، می‌توان از عقب ماندگی نوزادان جلوگیری کرده و سلامت ذهنی کودکان را تضمین کرد. 
وی به عوامل ایجاد کننده بیماری اشاره کرد و گفت: کمبود ید، تشکیل نشدن غده تیروئید و کمبود آنزیم‌های سازنده هورمون تیروئید از شایعترین علل ایجاد کننده این بیماری است .
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول