اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار یک دندانپزشک:

وجود خون در دهان نشانه بیماری لثه است

خبرگزاری فارس: یک دندانپزشک یزدی گفت: مشاهده خون در دهان هنگام برخواستن از خواب از نشانه‌های بیماری‌های لثه است.

وجود خون در دهان نشانه بیماری لثه است
عبدالرحیم داوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: جاری شدن خون از لثه به هنگام مسواک زدن همچنین مشاهده خون در دهان هنگام برخواستن از خواب یا در طول روز و نیز بدبو شدن دهان ممکن است از نشانه‌های بیماری‌های لثه باشد.
وی با اشاره جرم دندانی افزود: جرم در اثر رسوب مواد معدنی موجود در آب و مواد غذایی ایجاد میشود و گرچه مکانیسم تشکیل رسوبات در دندا‌ن‌ها متفاوت و پیچیده است اما مقدار رسوبات در دهان مرتبط با عواملی چون املاح موجود در آب آشامیدنی منطقه، نوع رژیم غذایی و میزان املاح موجود در ترشحات بزاقی است.
وی ادامه داد: در صورت عدم رعایت منظم بهداشت دهان در فاصله کوتاهی پس از مصرف موادغذایی، لایه‌ای نازک از مواد آلی روی دندان رسوب می‌کند که پلاک دندانی نامیده میشود و در صورت استمرار این لایه، زمینه مناسبی برای تجمع میکروارگانیسم‌ها و رسوب املاح معدنی موجود در بزاق دهان و موادغذایی را فراهم می‌کند.
داوری خاطرنشان کرد: به مرور زمان به میزان چسبندگی، سختی و استحکام رسوبات افزوده می‌شود و در این مرحله این رسوبات جرم نامیده می‌شوند.
وی عنوان کرد: جرم ترکیبی از مواد آلی، معدنی و مقادیر زیادی باکتری و … است که به سختی به سطح دندان چسبیده و با مسواک یا روش‌های خانگی برداشته نمی‌شود و با تشکیل پلاک میکروبی و جرم و مراجعه نکردن به دندان پزشک، التهاب لثه مزمن می‌شود و به مرور زمان قسمتی از بافت لثه از بین می‌رود.
داوری با اشاره به بیماری‌های لثه بیان کرد: بیماری‌های لثه، ساختمان‌های نگهدارنده دندان را درگیر می‌کند و در ابتدا تجمع پلاک میکروبی لثه‌ها را که در حالت طبیعی صورتی کمرنگ هستند قرمز و متورم میکند به طوری که در اثر التهاب زیاد، لثه‌ها با کوچکترین تحریک به راحتی دچار خونریزی می‌شود.
وی ادامه داد: این مرحله از بیماری ژنژیویت نامیده می‌شود و اگر بیماری در این مرحله درمان نشود، می‌تواند اثرات تخریبی غیرقابل برگشت و جبران ناپذیری بر روی لثه و استخوان ناحیه درگیر ایجاد کند.
داوری خاطرنشان کرد: در این بیماری لثه از دندان جدا شده و شیاری در این ناحیه به وجود می‌آید که پاکت دندانی نامیده می‌شود و در این مرحله گاهی پاکت انباشته از چرک و عفونت می‌شود و اگر درمان نشده و پیشرفت کند، میتواند منجر به لقی دندان‌ها شود.
این دندان‌پزشک یزدی در مورد روش‌های پیشگیری از بیماریهای لثه گفت: برای نگهداری دندان‌ها در طول عمر باید پلاک میکروبی توسط مسواک زدن صحیح و مرتب و نیز استفاده از نخ دندان برداشته شود همچنین مراجعه مرتب به دندان‌پزشک نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی یادآور شد: تمیز کردن روزانه از تجمع جرم و پلاک تا حد زیادی جلوگیری می‌کند اما از آنجا که این پیشگیری قطعی نیست، گاهی تمیز کردن نهایی به وسیله دندان‌پزشک باید صورت گیرد و به این ترتیب جرم‌هایی که کاملا سخت شده‌اند یا نواحی که مسواک و نخ دندان به آنها دسترسی ندارند، کاملا تمیز میشوند.
داوری عنوان کرد: تجمع جرم در نقاط خاصی از قوس دندانی بیشتر از سایر نواحی است و عمده این نقاط شامل سطح زبانی دندان‌های جلو در فک پایین و سطح گونه‌ای دندان‌های عقبی فک بالاست.
وی با تاکید بر جرم‌گیری دندان‌ها اظهار داشت: تا زمانی که جرم‌گیری انجام نشود، مرتب به حجم جرم افزوده می‌شود و چون سطح جرم متخلخل است میتواند محل مناسبی برای تجمع هرچه بیشتر میکرواورگانیسم‌ها شود و در نتیجه قدرت بیماری‌زایی نیز زیاد و زیادتر می‌شود.
داوری عنوان کرد: این امر باعث پیشرفت روزافزون بیماری لثه شده و در نتیجه به صورت آهسته و به مرور زمان از ارتفاع لثه و استخوان نگهدارنده دندان کاسته می‌شود و از دست رفتن لثه موجب بروز مشکلات زیبایی همچنین حساس شدن دندان به سرما و گرما به علت عریان شدن سطح ریشه دندان می‌شود علاوه بر این چون سطح ریشه بسیار بیشتر از تاج دندان مستعد پوسیدگی است، این حالت میتواند منجر به پوسیدگیهای وسیع ریشه شود.
وی گفت: جرم‌گیری به طور معمول سالی یکبار توصیه می‌شود اما با رعایت بهداشت دهان می‌توان آن را به تعویق انداخت.
داوری با اشاره به فاصله‌هایی که در داندان به واسطه جرم‌گیری ایجاد می‌شود، افزود: وقتی بیمار برای جرم‌گیری مراجعه و جرم‌ها برداشته میشود، فضای خالی حاصل از لثه تحلیل رفته نمایان شده و توجه بیمار را جلب میکند و چنین احساسی به او دست میدهد که جرم‌گیری باعث از بین رفتن لثه شده است.
وی توصیه کرد: حتماً سالی یک بار جرم‌گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید مگر دندان‌پزشک تشخیص دهد که شما با فاصله زمانی بیشتری به این درمان نیاز دارید.
داوری افزود: با دقت در صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، تشکیل جرم به حداقل خواهد رسید.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول