اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مجری طرح برنج خبر داد:

موفقیت بخش‌خصوصی در تولید برنج هیبرید

خبرگزاری فارس: معاون مجری طرح برنج گفت: بخش خصوصی در تولید برنج هیبریدF1 موفق عمل کرده است.

موفقیت بخش‌خصوصی در تولید برنج هیبرید
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیدابراهیم موسوی ظهر امروز در کارگاه منطقه‌ای اولویت‌های تحقیقاتی برنج کشورهای آسیایی غربی و میانه در محل استانداری گیلان اظهار داشت: ایران بین 600 هزار تا 630 هزار هکتار شالیزار دارد و 22 استان از 31 استان کشور به کشت و کار برنج اقدام کرده‌اند.
وی افزود: دو استان گیلان و مازندران نیز 70 تا 75 درصد سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده‌اند.
معاون طرح برنج کشور با بیان اینکه حدود 3 میلیون و 300 هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود، بیان داشت: برای تولید 25 درصد دیگر برنج افزایش عملکرد تولید این محصول را در اراضی شالیزاری با حمایت از توسعه ارقام پرمحصول در دست اجرا داریم.
این مسئول اهداف برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در تولید برنج را افزایش عملکرد در واحد سطح در شالیزار و ارتقای مدیریت مزارع، تولید برنج هیبرید با ارقام بومی، توسعه مکانیزاسیون برنج و افزایش درآمد کشاورزان ذکر کرد.
معاون مجری طرح برنج کشور، توسعه کشت دوم پس از برداشت برنج را از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ابراز داشت: هم‌اکنون این کشت در کشور در حال اجراست.
وی اضافه کرد: هر روز از سطح اراضی شالیزاری در کشور و دنیا کاسته می‌شود و این در حالی است که جمعیت رو به افزایش بوده و باید در مزارع به دنبال افزایش سطح عملکردهای تولید باشیم.
موسوی با اشاره به اینکه در ایران به دلیل برخورداری از آب و هوای خشک و نیمه خشک با کمبود آب مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: انتخاب ارقامی با دوره رشد کمتر و آبیاری تناوب می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
این مسئول تولید محصولات ارگانیک را موجب پرهیز از تنش‌های آلودگی زیستی دانست و گفت: گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است.
معاون مجری طرح برنج متذکر شد: با توجه به در نظر گرفتن شرایط اقلیمی کشور و ذائقه مصرف کنندگان و تولید، ارقام مقاوم به بیماری‌ها و آفات می‌تواند بازار برنج داخلی را در کنار تحقق اهداف خودکفایی برنج ارتقا دهد. 
وی با تصریح بر اینکه سطح کشت برنج به طور روز افزون در حال کاهش است، یادآور شد: این مسئله ما را به فکر وامی دارد که در اندیشه افزایش محصول در واحد سطح باشیم.
موسوی سرانه مصرف برنج در ایران را 36.5 کیلوگرم دانست و ابراز داشت: در نظر گرفتن تنش‌های غیر زیستی در اراضی شالیزار، استفاده از کودهای بیولوژی، پرهیز از به خطر انداختن پایداری محیط زیست و شرایط اقلیمی کشور و در نظر گرفتن ذائقه مصرف کنندگان از جمله مواردی هستند که باید محققان در تحقیقات خود به آنها توجه کنند.
به گزارش فارس، کارگاه دو روزه منطقه‌ای اولویت‌های تحقیقاتی برنج که با حضور نمایندگانی از کشورهای ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و عراق در رشت برگزار شده امروز به کار خود پایان می‌دهد.
این محققان در دو روز در زمینه وضعیت جهانی برنج و چشم‌انداز تحقیقات و تولید برنج در ایران، پیشرفت‌های توسعه ارقام متحمل به تنش‌های غیر زنده در برنج، نقش بیوتکنولوژی در کشت پایدار، اولویت‌بندی نیازهای آموزش برنج، اهمیت شناخت بازارها در توسعه، پشتیبانی از تاسیس مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج در ایران و... به بحث و تبادل و نظر پرداختند.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول