اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بخشدار مرکزی فهرج خبر داد:

خشکیدگی 60 درصد محصول خرمای فهرج

خبرگزاری فارس: بخشدار مرکزی شهرستان فهرج گفت: 60 درصد محصول خرمای کشاورزان در بخش مرکزی شهرستان فهرج در سرشاخه‌های درختان خرما خشکیده است.

خشکیدگی 60 درصد محصول خرمای فهرج
علی سهیلی‌فر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: 60 درصد محصول خرمای کشاورزان در بخش مرکزی شهرستان فهرج در سرشاخه‌های درختان خرما خشکیده است.
وی از بروز و تشدید عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما در نخلستان‌های بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و افزود: افزایش دما، کاهش رطوبت نسبی هوا و وزش طوفان شن در زمان برداشت مرحله دوم چین خرما 60 درصد محصول خرمای مضافتی کشاورزان را دچار عارضه خشکیدگی کرده است.
سهیلی‌فر تصریح کرد: کشاورزان این بخش باید عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما را به مأموران و کارشناسان بیمه گزارش دهند.
وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای برآورد خسارت عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما ابراز داشت: با توجه به حجم گسترده عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما در این بخش از مسئولان صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواستاریم تا کارشناسان این صندوق را به این شهرستان اعزام کنند تا میزان خسارت وارده به کشاورزان مشخص و برای پرداخت آن اقدام شود.
به گزارش فارس، به گفته کارشناسان کشاورزی، در عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما ابتدا میوه‌ها پژمرده می‌شوند و همزمان با آن نوک محور خوشه‌ها خشک شده، سپس لکه‌های قهوه‌ای رنگی روی آن‌ها ظاهر می‌شود و به تدریج کل محور خوشه و میوه‌ها خشکیده می‌شوند و در بعضی از آن‌ها مانند مضافتی روی دم خوشه اصلی، نوار قهوه‌ای رنگی پیدا و در نهایت خشک و چوبی می‌شود.
عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه‌های خرما در چند سال اخیر مهم‌ترین معضل تولیدکنندگان خرما در شهرستان فهرج بوده است که عوامل آب و هوایی به ویژه اُفت ناگهانی رطوبت نسبی هوا توام با افزایش دما و وزش بادهای گرم و خشک در بروز و تشدید این عارضه نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
شهرستان فهرج در جنوب شرقی استان کرمان در محور ترانزیتی مرکز کشور به استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و یکی از قطب‌های کشاورزی استان محسوب می‌شود و خرما مهم‌ترین محصول کشاورزی این شهرستان است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول