اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول جهاد کشاورزی بم خبر داد:

اجرای طرح مقابله با خشکیدگی خرما در بم

خبرگزاری فارس: مسئول جهاد کشاورزی شهرستان بم گفت: طرح اقلیم مصنوعی خرما در منطقه دارستان بم برای مقابله با عارضه خشکیدگی با موفقیت اجرا شد.

اجرای طرح مقابله با خشکیدگی خرما در بم
محمد زنگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بم اظهار داشت: طرح آزمایشی اقلیم مصنوعی با هدف بررسی آثار عوامل جوی بر بروز عارضه خشکیدگی خرما ‌در بم اجرا شد.
وی‌ از موفقیت دو شیوه این طرح خبر داد و افزود‌: در روش اول رطوبت و دمای محیط نخل با استفاده از پوشش پلاستیک در اطراف نخل و استقرار چند دستگاه کولر کاملا کنترل و دمای هوا تا 35 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ‌بین 25 تا 40 درصد نگهداشته شد و نتایج حاکی ‌از نبود عارضه خشکیدگی دارد.
زنگی همچنین به بهترین و مقرون به صرفه‌ترین شیوه جلوگیری از بروز خشکیدگی اشاره کرد و گفت: استفاده از فویل آلومینیوم برای پوشش خوشه ‌و دم خوشه خرما به منظور جلوگیری از بروز عارضه خشکیدگی  بسیار مؤثر بوده است.
وی با اشاره به حجم بالای خسارات ریالی خشکیدگی تصریح کرد: استفاده از این شیوه در برابر حجم خسارات، مقرون به صرفه است.
مسئول جهاد کشاورزی شهرستان بم بیان داشت: استفاده از شیوه پوشش دم خوشه به کمک الیاف درخت خرما موفقیت‌آمیز نبوده است.
وی ‌افزود: در کنار این نخل‌ها، تعدادی نخل نیز به عنوان شاهد انتخاب شد که هیچ‌یک از طرح‌های فوق بر روی آنها اجرا نشد و نتایج نشان داد که این نخل‌ها در شرایط معمولی دچار خشکیدگی شدند.
به گزارش فارس، سالانه بین 10 تا 90 درصد محصول باغ‌های شهرستان بم در اثر عارضه خشکیدگی از بین می‌رود و به ضایعات تبدیل می‌شود.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول