اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

نخلستان‌های جنوب مهیای خرماچین‌ها

خبرگزاری فارس: همزمان با پایان گرمای خرماپزان، برداشت خرما از سطح نخلستان‌های جنوب خوزستان آغاز شد این در حالی است که برداشت خارک و رطب در برخی از نخلستان‌های جنوب خوزستان ادامه دارد.

نخلستان‌های جنوب مهیای خرماچین‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب خوزستان، بنابر آمارهای رسمی امسال برداشت خرما از سطح 28 هزار هکتار از نخلستان‌های خوزستان انجام می‌شود، که برخی منحصر بفرد و برخی دیگر به لحاظ کیفیت و مرغوبیت قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است.
خرما یکی از قدیمیترین درختان میوه دنیاست که تا کنون وجود 600 رقم از آن گزارش شده که در حدود 400 رقم از آن در ایران وجود دارد و تعداد ارقام اقتصادی آن 50 رقم و ارقام تجاری آن 15 رقم است.
خوزستان یکی از مهم‌ترین مناطق تولید خرمای کشور است که از نظر سطح زیر کشت خرما با  36.135هکتار معادل 25 درصد کل سطح زیر کشت خرمای کشور را دارد و در مقام نخست است و با تولید 670/49 تن و 9.2 درصد مقام ششم در کشور را دارد.
مهم‌ترین ارقام خرمای خوزستان شامل استعمران، کبکاب، زاهدی و برحی است.
همچنین استان خوزستان استان با داشتن تقریباً بیش از 40 هزار هکتار نخیلات و تولید سالانه بیش از 150 هزار تن خرما در کشور مقام نخست را در کشت و تولید نخیلات آبی داراست.
از این نظر نخلداری یکی از بخش‌های کشاورزی است که توانسته است اقتصاد و معاش جمعیت بسیار زیادی از خانوارها را مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص دهد و موجب اشتغالزایی فراوانی شود.
متاسفانه باوجود اشتغال جمعیت زیاد استان در این عرصه و ارزش بسیار بالای مواد غذایی این محصول، همواره مسئله فروش و بازار این فرآورده، یکی از دغده‌ها و نگرانی‌های این قشر زحمتکش و مظلوم بوده است.
در حالی که کشاورزان با زحمت‌های طاقت‌فرسا و مشکلات فروان، پس از تولید و برداشت محصول خود نباید نگران فروش مناسب و عرضه آن به بازار باشند.
یکی از کشاورزان خرمشهری اظهار داشت: با آغاز فصل برداشت خرما مجدداً شاهد افزایش مشکلات فراروی کشاورزان و نخلداران هستیم.
عباس باوی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه خرمای استان خوزستان درصد بالایی از خرمای ایران و جهان را تأمین می‌کند اما متاسفانه هنوز حمایت کافی از این صنعت نشده است.
وی افزود: وعده و وعید‌های مسئولان در راستای ارائه تسهیلات و حمایت از نخلداران دیگر دردی از دردهای نخلداران و کشاورزان را درمان نمی‌کند.
این کشاورز خرمشهری ادامه داد: حل مشکلات کشاورزان و نخلداران نیازمند عزم جدی مسئولان است و باید با تمام توان قدم به عرصه عمل بگذارند.
یکی از کشاورزان ماهشهری نیز اظهار داشت: متاسفانه باوجود اینکه مسئولان به مشکلات کشاورزان و نخلداران به‌طور کلی واقف هستند اما تسهیلات گران قیمتی را به کشاورزان ارائه می‌دهند.
محمد منصوری خاطرنشان کرد: عدم وجود بسته‌بندی مناسب و مورد پسند مشتری یکی از مشکلات تولیدکنندگان خرما در سطح استان خوزستان است.
وی افزود: خرمای خوزستان این قابلیت را دارد که به‌عنوان بهترین خرما در سطح جهان با انواع دیگر خرما به رقابت بپردازد و این مسئله تنها نیازمند مدیریت صحیح و حمایت مطلوب از کشاورزان است.
یکی از کشاورزان آبادانی نیز تصریح کرد: متاسفانه شوری و کمبود آب در سال‌های اخیر خسارات جبران‌ناپذیری را به کشاورزان خوزستانی و به ویژه نخلداران وارد کرده است.
عباس جرف در ادامه گفت: گرد و غبار نیز در سال‌های اخیر مزید بر علت شده و خسارت‌های زیادی را به محصولات کشاورزی وارد کرده است.
وی اضافه کرد: امیدواریم مسئولان با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به نخلداران شیرینی خرما را در کام نخلداران به تلخی تبدیل نکنند.

* برداشت 3 هزار تن خرما از نخلستان‌های ماهشهر
مدیر جهاد کشاورزی ماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: باتوجه به بررسیهای انجام شده امسال 3هزار و 500 تن خرما از نخلستان‌های ماهشهر برداشت میشود.
حسن نیسی اظهار داشت: در سال جاری با ارائه راه‌کارهای کارشناسی و عملی در نخلستان‌های شهرستان وضعیت باردهی مطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: برداشت خرما از سطح یکهزار و 500 هکتار از نخلستان‌های ماهشهر از اوایل شهریورماه آغاز خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر 800 هکتار نخلستان بارور در سطح شهرستان وجود دارد، گفت: ماهشهر دارای 700 هکتار نهال خرما نیز است.
وی با اشاره به اینکه برداشت خارک و رطب از سطح 800 هکتار نخلستان بارور این شهرستان آغاز شده، تصریح کرد: امسال سطح نخلستان‌های این شهرستان 200 هکتار افزایش داشته است.
نیسی در ادامه استعماران را عمده‌ترین نوع خرمای ماهشهر دانست و گفت: با تعیین قیمت فروش هرکیلوگرم خرما، خرمای برداشت‌ شده شهرستان به چهار کارگاه بسته‌بندی خرما واگذار میشود.
وی  اضافه کرد: باوجود مشکلاتی که نخیلات ماهشهر امسال در زمینه آب زراعی داشتند، خرمای برداشت شده از نظر کیفی در وضعیت مطلوبی خواهد بود.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر بیان کرد: با توجه به توصیه‌ها و حمایت‌های به‌عمل آمده عملکرد خرمای امسال نسبت به سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه خواهد بود.
وی تصریح کرد: نخل‌ها نقش مهمی در اقتصاد ضعیف مردم منطقه دارند و از نظر تامین غذا و صنایع محلی حائز اهمیت فراوان هستند.
نیسی افزود: پرورش و تولید خرما در استان با توجه به قابلیت رشد و مقاومت آن در برابر کم آبی، شوری، گرما و همچنین کشت توام با مرکبات، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی در میان نخلستان‌ها، نقش اساسی را در اقتصاد کشاورزان و ساکنان منطقه بر عهده دارد.
وی گفت: امیدواریم با اتخاذ تدابیر برنامه‌ریزی شده شاهد افزایش کمی و کیفی محصول خرما در سطح شهرستان باشیم.
 
* برداشت بیش از 6 هزار تن خرما از نخلستان‌های خرمشهر
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار داشت: در سال جاری با ارائه راهکارهای کارشناسی و عملی در نخلستان‌های خرمشهر وضعیت بازدهی مناسب‌تری را شاهد هستیم.
ابراهیم داوری با تأکید به حمایت از نخلداران، خاطرنشان کرد: امسال با توزیع بیش از 26 هزار کیسه توری به‌منظور پوشش خوشه و کاهش خسارت، حمله به پرندگان و برداشت بهداشتی محصول به ارزش 400 میلیون ریال خدمات قابل توجهی به کشاورزان این منطقه ارائه شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر افزود: توزیع انواع کودهای شیمیایی و بیولوژیک به ارزش 80 میلیون ریال به‌صورت رایگان از دیگر اقدامات این مدیریت به کشاورزان خرمشهری بوده است.
وی با اشاره به اینکه فصل برداشت خرما از نیمه دوم شهریور ماه آغاز میشود، ادامه داد: پیش‌بینی میشود امسال شاهد برداشت 6 هزار و 500 تن خرما از نخلستان‌های این شهرستان باشیم.
داوری با اشاره به اینکه در حال حاضر 210 اصله نخل بارور در خرمشهر وجود دارد، تصریح کرد: این میزان خرما از سطح 2 هزار و 100 هکتار از نخلستان‌های این شهرستان برداشت میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته 5 هزار و 300 تن خرما از نخلستان‌های خرمشهر برداشت شد، گفت: امسال برداشت خرما نسبت به سال گذشته بیش از یکهزار تن افزایش خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در خصوص قیمت خرید خرما از نخلداران، اضافه کرد: با توجه به اینکه خرید خرما از نخلداران توسط کارگاه‌های بسته‌بندی خرما انجام میشود، هنوز قیمت توافقی برای خرید خرما تعیین نشده است.
وی با اشاره به اینکه توجه به امر اقتصاد به مراتب پیشرفت و اعتلای اقتصادی منطقه را رقم میزند، اظهار داشت: مسئولان و مدیران مربوطه باید بیش از پیش در راستای ترقی و پیشرفت بخش کشاورزی در شهرستان گام برداشته زیرا ارتقای کشاورزی در خرمشهر مستلزم تقویت این بخش است.
داوری شوری آب و گرد و غبار را از مهم‌ترین مشکلات نخلداران و کشاورزان در سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: برنامه‌های متعددی در راستای حمایت از کشاورزان انجام شده اما متاسفانه کشاورزان همچنان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم میکنند.
وی افزود: امیدواریم امسال براساس پیش‌بینیهای انجام شده شاهد افزایش برداشت خرما از سطح نخلستان‌های این شهرستان باشیم.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در پایان از کشاورزان و نخلداران خواست همچون گذشته ارتباط و تعامل خود را با کارشناسان اداره جهاد کشاورزی حفظ کنند.
 
* تولید سالانه 170 هزار تن خرما در خوزستان
استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: سالانه 170هزار تن خرما در استان خوزستان تولید می‌شود.
جعفر حجازی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های استان خوزستان برای توسعه صادرات بخش کشاورزی است که باید بیش از پیش موردتوجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه استان خوزستان تاکنون در توسعه صادرات خرما موفق نبوده و امیدواریم با حمایت‌های دولت راه‌کارهایی پیشنهاد شود تا شاهد توسعه این صنعت در استان باشیم.
استاندار خوزستان همچنین بر احداث دو کارخانه صنعتی با هدف تهیه محصولات ثانویه از خرما در استان تاکید کرد و گفت: قرار است این کارخانجات در مناطق حومه آبادان، خرمشهر و شادگان ایجاد شوند و بخش‌های خصوصی در این زمینه تقویت شوند.

* تولید 15 درصد خرمای کشور در خوزستان
وزیر بازرگانی نیز اخیراً در اظهاراتی در همایش ملی توسعه صادرات خرما  تصریح کرد: انتظار ما این است که میزان بهره‌برداری از هر هکتار مزارع خرما 2 برابر شود و تحقق این موضوع می‌تواند میزان محصولات تولید شده در کشور را به 2 میلیون تن برساند.
مهدی غضنفری اظهار داشت: امیدواریم با توجه به منابع مورد نیاز تمام فرآیند و زنجیره صنعت خرما از زمان تولید، بسته‌بندی و فرآوری برای صادرات و ارز آوری بالا به خوبی مدیریت شود.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال مردم نمایندگان و استاندار خوزستان می‌توانیم در صنعت خرما طرح‌های زیادی به اجرا برسانیم که این طرح‌ها با هدف اشتغال‌زایی در بخش صنعت می‌تواند اجرا شود.
وزیر بازرگانی افزود: فرصت‌های بسیاری در حوزه خرما و فرآوری صنعت خرمای کشور وجود دارد، همچنین با توجه به این‌که سطح زیرکشت کل کشور 250 هزار هکتار است تولید خرما یک میلیون تن است و اگر بهره‌برداری از هر هکتار به 2 برابر افزایش یابد این میزان به 2 میلیون تن خواهد رسید.
وی ادامه داد: از نظر کشت خرما 12 درصد سطح زیرکشت خرما جهان در ایران است و از این نظر رتبه نخست را داریم؛ این موضوع برای کشور بسیار ارزشمند است.
غضنفری تصریح کرد: ایران از نظر تولید 21 درصد خرمای جهان را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم قرار دارد، در این زمینه کشور مصر از ما جلوتر است و1.2 میلیون تن خرما تولید می‌کند.
وی در ادامه گفت: کشور مصر 15 تن در هر هکتار، سودان هشت تن در هر هکتار، امارات هفت تن و ایران چهار تن در هر هکتار خرما تولید می‌کند، ایران 5/11 درصد صادرات خرمای جهان را به خود اختصاص داده است و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که صادرات محور توسعه و اشتغال است، هم‌اکنون این نتیجه به‌دست آمده است که صادرات می‌تواند برای ما اشتغال ایجاد کند و ارز آوری داشته باشد.
وزیر بازرگانی اضافه کرد: نظر تولیدی استان سیستان‌ و بلوچستان و خوزستان از نظر تولید، خرمای مشابه‌ای دارند این دو استان 15 درصد تولید خرمای کشور را به خود اختصاص می‌دهند و مابقی محصول در استان‌های دیگر تولید می‌شود.

* افزایش 18 درصدی تولید خرما در خوزستان
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش‌بینی کرد تولید خرما در خوزستان حدود 15 الی 18 درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش می‌یابد. 
حلیم کوتی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی میشود میزان تولید خرما از 162 هزار تن در سال گذشته به بیش از 175 هزار تن درسال جاری افزایش یابد.
وی به علل افزایش تولید خرما در استان اشاره کرد و گفت: مناسب بودن شرایط آب و هوایی در دوران تلقیح و گرده افشانی، کاهش پدیده گرد و خاک نسبت به مدت مشابه سال گذشته، وضعیت مناسب کمی و کیفی آب نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، اجرای طرح اصلاح و نوسازی باغات در جهت ارتقای کیفی و کمی محصول و ترویج و آموزش باغداران در جهت مدیریت باغ از جمله عوامل افزایش تولید خرما در استان است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار داشت: پیش بینی شده است امسال بیش از65 هزار تن خرما به نرخ توافقی از نخلداران استان خریداری شود که از این میزان ،50 هزار تن به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر و بقیه به مصرف داخل کشور برسد.
 
... در چند سال اخیر به‌ویژه حمایت‌های دولت نهم به بخش کشاورزی و توسعه شرکت‌های بسته‌بندی و فرآوری خرما و ایجاد بنگاه‌های زود بازده و تزریق اعتبارات نسبتا زیاد، امیدوار بودیم رونق پایدار در امر بازار خرما پدید آید. اما متاسفانه به علت نبود سیستم نظارتی کافی و ساماندهی فعالان این بخش و عدم برنامه جامع و عدم هماهنگی لازم بین بخشی همه این تلاش‌ها بی‌ثمر مانده است.
در همین راستا در آغاز برداشت خرما اکثر این شرکت‌های بسته بندی و فرآوری خرما به دلیل بدهی‌های معوقه نمی‌توانند از اعتبارات بانک‌ها جهت خرید توافقی استفاده کنند و مشکل نقدینگی شرکت‌های بسته‌بندی و برخی تجار، آینده نامشخصی را فرا روی نخلداران قرار داده است.
امیدواریم امسال طعم شیرین خرما در کام نخلداران به تلخی تبدیل نشود و نتیجه زحمات طاقت‌فرسای خود را به صورت مطلوب مشاهده کنند.
برداشت محصول خرما تا اواسط مهرماه در شهرهای آبادان ،شادگان ، ماهشهر و بهبهان ادامه دارد.
--------------------- 
گزارش از ندا بچاری
---------------------

انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول