اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن ملی سیب زمینی:

کمبود واحدهای تبدیلی سیب‌زمینی ضایعات را افزایش میدهد

خبرگزاری فارس: رییس انجمن ملی سیب زمینی گفت: کمبود واحدهای صنایع تبدیلی سیب‌زمینی بیشترین ضربه را به تولید این محصول زده و سبب بسیاری از ضایعات شده است.

کمبود واحدهای تبدیلی سیب‌زمینی ضایعات را افزایش میدهد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد رحیم نیازی پیش از ظهر امروز در  همایش صادرکنندگان سیب زمینی در اردبیل اظهار داشت: ایجاد واحد های تبدیلی در استان‌ها به منظور ساماندهی به وضعیت سیب‌زمینی در کشور باید در راس امور مسئولان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه سالانه 4 میلیون و 600 هزار تن محصول سیب‌زمینی در کشور تولید می‌شود خاطرنشان کرد: ایران در زمینه تولید این محصول به خودکفایی رسیده است که باید با حفظ این جایگاه زمینه مساعد و نرمی را برای فعالان تولید سیب‌زمینی در کشور فراهم آوریم.
این مسئول از سیب‌زمینی به عنوان محصول بسیار مهم یاد کرد و بیان داشت: این محصول نقش مهمی در چرخه اقتصاد کشورمان دارد که تنها در قسمت حمل و نقل این محصول 4 میلیون و 600 هزار تن محصول سیب‌زمینی در سال توسط انواع وسایل نقلیه در کشورمان جابجا میشود که سبب ایجاد اشتغال در این بخش شده است.
نیازی یادآور شد؛ سیب‌زمینی با وجود نقش مهمی که در اقتصاد کشورمان دارد به لحاظ ویژگیهای خود محصولی بسیار حساس و آسیب‌پذیر است که در صورت کم توجهی امکان وارد آمدن زیان‌های فراوان به کشاورزان و اقتصاد کشور وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی در مقابل شرایط جوی، کم آبی، زمان مناسب کاشت، داشت و برداشت و نیز زمان و نحوه نگهداری خود محصول پس از برداشت بسیار حساس و میزان ریسک و امکان تلفات آن بسیار زیاد است که باید با برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد امکانات لازم و تربیت نیروهای متخصص از وارد شدن خسارت‌های احتمالی به این محصول جلوگیری شود.
رئیس انجمن سیب‌زمینی ایران افزود: مشکل اساسی محصول سیب‌زمینی در کشور در زمان حاضر بروز خشکسالی و مواجه شدن این محصول با تنش‌های آبی است و اگر دست‌اندرکاران ذیربط و سیب‌زمینی باران به این موضوع کم توجهی کنند احتمال وارد شدن خسارت به محصول زیاد است.
نیازی همچنین یافتن بازارهای مناسب جهانی برای صدور و عرضه محصول سیب‌زمینی را در شرایط کنونی مهمتر از تهدید تنش‌های آبی برای سیب‌زمینی دانست و خاطرنشان کرد: باید اقدامات لازم را برای صدور بهینه این محصول به بازارهای جهانی که یافتن بازارهای مناسب، بسته‌بندی مطلوب، تسهیل در کار صادرات و موضوع نگهداری سیب‌زمینی پس از برداشت تا زمان صدور را شامل می شوند انجام داد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت زمان و نحوه نگهداری سیب زمینی پس از برداشت تا زمان مصرف و یا صدور آن تصریح کرد: به لحاظ کمبود انبارها و سردخانه‌های مناسب در کشورمان سالانه صدها هزار تن از این محصول باارزش به ضایعات تبدیل میشود و در این موضوع کمبود واحدهای مربوط به صنایع تبدیلی سیب‌زمینی نیز نقش مهمی دارد.
نیازی از دولت خواست؛ با حمایت بیش از پیش از تولید کنندگان و صادرکنندگان محصول سیب‌زمینی برای ایجاد انبارها و سردخانه‌های مناسب یارانه‌ها و تسهیلات مناسبی را به متقاضیان پرداخت نماید.
وی همچنین تعیین بهره‌های بانکی مناسب را در این زمینه خواستار شد و گفت: در صورت افزایش کمکهای دولت امکان رقابت در بازارهای جهانی برای سیب‌زمینی باران و صادرکنندگان این محصول وجود دارد.
این مسئول تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی محصول سیب زمینی را ضروری دانست و اضافه کرد: این موضوع با ایجاد دلگرمی در میان سیب‌زمینی باران سبب کسب موفقیت‌‌های بیش از پیش در زمینه این محصول برای کشورمان خواهد شد و از تحمیل زیان‌های فراوان به این کشاورزان جلوگیری خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استان اردبیل با تولید سالانه حدود 850 هزار تن سیب‌زمینی رتبه اول را در این زمینه در ایران به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول