اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاونت بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:

انتقال دانش در بخش کشاورزی دارای مشکلات است

خبرگزاری فارس: معاونت بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ما کمبود دانش در بخش کشاورزی نداریم اما در انتقال دانش به این بخش مشکل داریم.

انتقال دانش در بخش کشاورزی دارای مشکلات است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد نصر در کنگره علوم باغبانی کشور بیان داشت: اگر به آمار موجود در کشور نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که استان اصفهان جایگاه خوبی در زمینه کشاورزی در کشور دارد.
وی ادامه داد: در منطقه شرق استان اصفهان در سال 86 سرمای شدیدی موجب از میان رفتن نخلستان‌های خرما شد که با تمهیداتی که تاکنون برای احیای این منطقه انجام شده تا چند سال آینده شاهد تولید خرما در استان اصفهان می‌شویم.
معاونت بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از تولیدات معروف کشاورزی شهرهای مختلف استان سخن گفت و افزود: محصولاتی مانند سیب سمیرم، سیب‌زمینی، انار نادری، گلابی سیبری خمینی‌شهر، گلابی نطنز از جمله تولیدات مرغوب باغبانی هستند که در استان حاصل شده و در بازار به فروش می‌رسند.
وی به مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در زمینه کشاورزی کم آبی موجود است.
نصر اضافه کرد: خشکسالی موجود در استان فقط محدود به رودخانه زاینده‌رود نبوده و آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز دچار مشکلات فراوانی شدند.  
وی با اشاره به وضعیت بارندگی‌های موجود در استان گفت: میزان بارندگی در استان اصفهان در این زمان نسبت به سال‌های قبل 84 درصد کاهش پیدا کرده است.
معاونت بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در گذشته آب زاینده‌رود از چشمه دیمه آغاز شده و به تالاب گاوخونی منتهی می‌شد اما در حال حاضر انتهای آب رودخانه به دلیل کمی آن به شهرستان مبارکه ختم می‌شود.
وی ادامه داد: بخش باغبانی در کشور قدمت کمی دارد و از زمان ایجاد آن توجه شایسته‌ای به این بخش نشده ولی از دهه 80 به نسبت توسعه خوبی را پیدا کرده است.
نصر از دیگر مشکلات بخش کشاورزی سخن گفت و اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در علوم باغبانی در استان کم بوده و فقط کم‌تر از 10درصد از بودجه عمرانی استان به این بخش تعلق می‌گیرد.
وی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات بخش باغبانی کمبود تحقیقات در این زمینه است.
معاونت بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: حدود 48درصد از تحقیقات کشاورزی در زمینه باغداری، تحقیقات پایه است که از این میزان 18درصد در زمینه گندم، 16درصد در زمینه چغندر قند و فقط 4درصد تحقیقات مربوط به حوزه باغبانی است.
معاونت بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به تهدید موجود در بخش باغبانی اشاره کرد و تصریح کرد: تغییر کاربری زمین و خاک در استان اصفهان یکی از مواردی است که در حوزه باغبانی تهدید کننده و مشکل آور است.
 وی گفت: بر اساس یک آمار غیر رسمی، از سال 1302 تا سال 1370 چیزی حدود 70هزار اراضی از حیطه کشاورزی استان اصفهان خارج شده بود که با توجه به قانونی که در سال 86 تصویب شده این مقدار تغییر کاربری زمین در استان کاهش یافته اما هنوز متوقف نشده است.
نصر تاکید کرد: با گسترش دانشگاه‌ها در کشور کمبود دانش در بخش کشاورزی نداریم اما در انتقال دانش به این بخش مشکل داریم.
وی با اشاره به سیاست‌های کلی جهاد کشاورزی در زمینه آبیاری گفت: در سال جاری 20هزار هکتار از اراضی استان به وسیله آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شوند که البته استان اصفهان با توجه به توانمندی‌هایی که دارد توان آبیاری تحت فشار 100هزار هکتار از اراضی استان را به صورت سالانه دارد.
 انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول