اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

ضریب مکانیزاسیون کشاورزی آذربایجان‌شرقی 1.48 اسب بخار است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ضریب مکانیزاسیون این استان از 1.18 اسب بخار به 1.48 اسب بخار بر هکتار رسیده است.

ضریب مکانیزاسیون کشاورزی آذربایجان‌شرقی 1.48 اسب بخار است
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، جواد زینالی‌مهر در حاشیه بازدید سرگو کاراپتیان وزیر کشاورزی ارمنستان از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در تبریز با اشاره به اینکه در برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه ضریب مکانیزاسیون 1.5 درصد هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: با این حساب، آذربایجان‌شرقی توانسته است با ضریب مکانیزاسیون 1.48 اسب بخار، راه پنج‌ ساله را در یک سال و در سال نخست برنامه پنج ساله پنجم توسعه پیموده است.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در سال 1389با جذب 796 دستگاه انواع تراکتور، مقام دوم در توزیع تراکتور در کشور را به خود اختصاص داد، ادامه داد: مکانیزه کردن باغات و زمین‌های زراعی علاوه بر افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها، سبب کاهش سختی کار کشاورزی و افزایش جذابیت آن شده و موجب افزایش بهره‌وری و کیفیت کار زراعی و امکان انجام آن در کم‌ترین مدت زمان ممکن می‌شود.
 زینالی‌مهر، توسعه مکانیزاسیون مناسب در چرخه تولید محصولات کشاورزی، دستیابی به شاخص‌های پایدار در روند توسعه مکانیزاسیون و رشد شاخص‌های بهره‌وری مکانیزاسیون را از اهداف بلندمدت و از سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: از طریق به کارگیری مکانیزاسیون در بخش کشاورزی به طور میانگین 30 تا 40 درصد هزینه‌های تولید در محصولات مختلف کشاورزی کاهش یافته است و سبب ارتقای کمی و کیفی 20 تا 30 درصد تولیدات خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه زمان عامل بسیار تعیین‌کننده‌ای در تولید محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: هرگونه تأخیر در انجام عملیات کشاورزی سبب کاهش تولید و افزایش ضایعات می‌شود و تجربه نشان داده است که یک روز برداشت دیرهنگام در محصولاتی نظیر غلات منجر به کاهش یک درصدی تولید خواهد شد.
رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مکانیزه شدن بخش کشاورزی و دامی فاکتور اصلی است که می‌تواند افزایش چشمگیری در محصولات کشاورزی را سبب شود، افزود: افزایش درآمد کشاورزان از سه حالت افزایش کمی، کیفی و کاهش هزینه تولید محصول نشأت می‌گیرد و افزایش کمی محصولات کشاورزی با افزایش سطح زیرکشت و افزایش عملکرد میسر می‌شود و ممکن است سطح زیرکشت را افزایش نداده ولی با عملیات خاک‌ورزی، شخم یکنواخت، تهیه بستر مناسب، کاشت در عمق مناسب و فاصله استاندارد بین بوته‌ها، وجین علف‌های هرز، سمپاشی، کودپاشی و بالاخره برداشت به موقع عملکرد بیشتری در پی خواهد داشت که این عملیات جز با کاربرد ماشین آلات کشاورزی امکانپذیر نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه افزایش کیفی محصولات کشاورزی از مهم‌ترین عوامل افزایش درآمد زارعان است، تصریح کرد: اگر زمان کاشت، عمق کاشت، مرحله داشت، زمان برداشت و نحوه برداشت به صورت مناسب توسط ادوات کشاورزی صورت گیرد، بازدهی به مقدار بسیار زیاد و قابل توجهی افزایش می‌یابد.
زینالی‌مهر با اشاره به اینکه مکانیزاسیون در عملیات خاک‌ورزی تأثیر بسزایی در بهبود کیفی و نیز از دیدگاه فرسایش خاک دارد، افزود: در عملیات خاک‌ورزی مکانیزه، عوامل مختلفی از جمله خرد شدن یکنواخت کلوخ‌ها، حفظ رطوبت، مواد آلی خاک، تسطیح و کاهش فرسایش خاک مؤثر است.
 وی با اشاره به اینکه افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح و بهبود کیفیت محصولات و جلب اعتماد مصرف‌کننده در سایه مجهز شدن بهره‌برداران به وسایل و امکانات پیشرفته و به موازات آن تقویت مدیریت‌ها امکان‌پذیر است، تصریح کرد: کاربرد فناوری‌های نوین می‌تواند ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، موجب کاهش هزینه‌های تولید و متعاقب آن منجر به کاهش قیمت تمام شده این محصولات با ارزش شود چرا که پایین بودن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی ضمن آنکه رضایتمندی کامل بهره‌برداران و نیز مردم جامعه را فراهم می‌سازد، بازار مطمئن و مناسبی را برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول