اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان‌ خبرداد:

وجود 16.4 هزار هکتار جنگل دست ‌کاشت در زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: استان زنجان با داشتن 16 هزار و 400 هکتار جنگل دست ‌کاشت، یکی از قطب‌های تولید صنوبر و تامین‌کننده بخشی از نیاز صنایع سلولزی کشور محسوب می‌شود.

وجود 16.4 هزار هکتار جنگل دست ‌کاشت در زنجان
قدرت سعادتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: صنوبر از درختانی است که در مقایسه با سایر درختان جنگلی از رشد سریعتر و در نتیجه از دوره بهره‌برداری کوتاه‌تری برخوردار است که در این میان استان زنجان با توجه به شرایط اقلیمی، موقعیت مناسب و خوبی برای پرورش درخت صنوبر دارد.
وی با بیان اینکه این درختان به عنوان منبع تامین چوب مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته‌اند، افزود: چوب سفید، یکدست و رشد سریع از ویژگی‌های این گونه درختان بوده و به سادگی با قلمه تکثیر می‌شوند.
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان‌ ادامه داد: از نظر اقتصادی نیز طول مدت زمان برگشت سرمایه آنها کوتاه بوده و درآمد حاصل از صنوبر کاری نیز قابل توجه است.
وی با اشاره به اینکه صنوبر کار می‌تواند با کاشت گونه‌های پرمحصول و رعایت نکات فنی تولید، درآمد خود را تا دو برابر ارتقا دهد، یادآورشد: چوب این درخت در صنایع  گوناگون از جمله مبلمان‌سازی، کبریت‌سازی، درب و پنجره‌سازی، خراطی و به خصوص کاغذسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سعادتی بیان داشت: بیش از 60 درصد تولید چوب کشور از طریق زراعت چوب و جنگل‌کاری دست ‌کاشت انجام می‌شود و استان زنجان در این خصوص از استان‌های پیشرو کشور است.
وی گفت: این استان با داشتن 16 هزار و 400 هکتار جنگل دست‌کاشت، یکی از قطب‌های تولید صنوبر و تامین‌کننده بخشی از نیاز صنایع سلولزی کشور محسوب می‌شود.
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان، برای اینکه این درختان از دست قاچاقچیان چوب شمال کشور در امان بمانند، تولید آن در استان زنجان نیز به تناسب نیاز کشور در صنایع سلولوزی مورد توجه قرار گرفته است.
وی ابراز داشت: استان زنجان با توجه به موقعیت اقلیمی و ظرفیت موجود می‌تواند در کاشت درختان صنوبر در راستای تامین چوب مورد نیاز صنایع چوب کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
سعادتی به انطباق‌پذیری درخت صنوبر و اهمیت آن در صنایع سلولزی پرداخت و افزود: درخت صنوبر در شرایط مختلف اقلیمی قابلیت رشد داشته و مورد توجه درختکاران و کشاورزان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر این درخت یکی از منابع مهم تولید چوب کشور بوده و در صنایع کاغذسازی، ساختمان‌سازی، کبریت‌سازی، نئوپان و سلولزی کاربرد داشته و به همین دلی دارا بودن این اهمیت در چند سال‌ گذشته در استان مورد کشت قرار گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان با اشاره به توسعه زراعت چوب در استان یادآور شد: در حال حاضر می‌توان حدود 10 هزار هکتار از مساحت اراضی استان را علاوه بر 16 هزار و 400 هکتار اراضی پوشش یافته با صنوبر، مورد جنگل‌کاری با این گونه قرار داد.
سعادتی با اشاره به گونه‌های جدید و سودآور زراعت درخت صنوبر در استان زنجان ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی استان، گونه جدیدی از درخت تبریزی با نام populus nigra به علت سودآوری کوتاه‌ مدت و رشد سریع در سال‌های اخیر مورد توجه درختکاران استان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه استان زنجان جزو 10 استان پیشرو در زمینه پرورش درخت صنوبر است، افزود: به تناسب متقاضی و ظرفیت بالای استان در کاشت و پرورش صنوبر آمادگی لازم را داریم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه در حال حاضر زمینه اشتغال هشت هزار و 200 موردی اشتغال پایدار در سطح استان از طریق کاشت و پرورش صنوبر فراهم شده است، اضافه کرد: این تعداد اشتغال تولید نزدیک به 246 هزار و 200 متر مربع تولید چوب را در پی داشته است.
وی به آمار و ارقام زمین اختصاص یافته برای پرورش این درختان در استان پرداخت و ادامه داد: از این تعداد شش هزار و 400 هکتار در شهرستان زنجان، پنج هزار و 670 هکتار در شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره و هزار و 600 هکتار در ماهنشان  به این امر اختصاص یافته است.
سعادتی با اشاره به اینکه درختان صنوبر قابل بهره‌برداری در 10  تا 12 سال به مرحله سودآوری می‌رسد، متذکر شد: کمبود اعتبار و کمبود آب از مشکلات پیشرو در خصوص پرورش این درختان اعلام کرد.
وی اذعان داشت:  استان قابلیت بهره‌برداری اصولی و علمی از این نوع درختان را دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار داشت: در این راستا برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌های لازم برای آشنایی از سودآوری بهینه این نوع درختان و نحوه پرورش می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول