اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان:

همدان رتبه نخست کاربری اراضی را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همدان دارای رتبه نخست کشور در کاربری اراضی است.

همدان رتبه نخست کاربری اراضی را دارد
علیرضا رنجبرضرابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: وجود منابع آب، خاک و هوای مساعد عامل رشد و گسترش کشاورزی و دامپروری در استان شده و آن را از دیرباز به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری در سطح کشور مطرح کرده است.
وی افزود: استان همدان با دارا بودن 1.2 درصد از وسعت کشور و 2.4 درصد جمعیت، دارای 4.5 درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور است و همچنین 32.9 از اشتغال و 24.3 ارزش افزوده استان را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: میزان کاربری اراضی در استان 37 درصد است که رتبه نخست کشور را در این مورد به خود اختصاص داده و از دیدگاه آمایش استان همدان به سه منطقه شمالی شامل شهرستان‌های کبودراهنگ و رزن، منطقه میانی شامل شهرستان‌های همدان، بهار و اسدآباد و منطقه جنوبی شامل شهرستان‌های نهاوند، ملایر و تویسرکان تقسیم شده است.
وی در ادامه بیان داشت: متوسط بارندگی بلندمدت استان 345.5 میلی‌متر بوده و متوسط بارندگی استان در چهار حوزه اصلی آبریز است.
رنجبرضرابی گفت: استان همدان با دارا بودن وسعت 19 هزار و 494 کیلومتر مربع دارای 822 هزار هکتار وسعت منابع طبیعی است و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی سالانه و دائمی استان 724 هزار هکتار و سطح زیر کشت محصولات سالانه زراعی استان 661 هزار هکتار است.
وی اذعان داشت: سطح زیر کشت آبی و دیم زراعی استان 407 هزار هکتار دیم و 254 هزار هکتار آبی بوده و سطح زیر کشت محصولات دائمی باغی 63 هزار هکتار است و 279 هزار هکتار نیز سطح اراضی آیش استان محسوب می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: در بخش دام و طیور نیز وجود 5.95 میلیون واحد دامی و 9.1 میلیون قطعه طیور گوشتی و تخمگذار و نیز استقرار یک هزار و 108  واحد صنعتی دام، طیور، اسب، شترمرغ و پرندگان زینتی و یک هزار و 876 بهره‌بردار زنبور عسل و همچنین وجود نژاد برتر گوسفند مهربان از جمله توانمندی‌های استان همدان در زمینه دامپروری است.
‌وی در پایان گفت: در استان همدان با استفاده از تکنولوژی نوین آبزی‌پروری، سالانه 3 هزار تن ماهی سردآبی تولید می‌شود و تا ظرفیت 21 هزار تن ظرفیت تولید، طی یک پروسه 10 ساله وجود دارد و همچنین استان با تولید 81 میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا که 20 درصد تولید کشور محسوب می‌شود رتبه نخست ملی را به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول