اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

وابستگی 92 درصدی تولید بخش کشاورزی به اراضی آبی

خبرگزاری فارس: معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از وابستگی 92 درصدی تولید بخش کشاورزی کشور به اراضی آبی در مقایسه با میزان 40 درصدی آن در سطح جهان خبر داد.

وابستگی 92 درصدی تولید بخش کشاورزی به اراضی آبی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدرحیم سجادی بعد از ظهر امروز در آغاز به کار  دوازدهمین کنگره علوم خاک ایران با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع خاک در بخش کشاورزی اظهارداشت: کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرایط کم آبی قرار دارد، به طوری که متوسط بارندگی در آن یک سوم متوسط جهانی بوده و از سویی شدت تبخیر در کشور سه برابر شدت تبخیر جهانی  است که این مسئله کم­آبی با کنار هم قرار دادن توزیع مکانی و زمانی بارندگی در سطح کشور نسبت به متوسط جهانی نیز مشخص می‌شود.
وی با اشاره به وابستگی 92 درصدی تولید بخش کشاورزی کشور به اراضی آبی در مقایسه با میزان 40 درصدی آن در سطح جهان افزود: اگر وضعیت تولید بخش کشاورزی و وابستگی شدید آن به اراضی آبی و نیز وقوع خشکسالی‌های  مکرر در تاریخ این سرزمین در کنار هم قرار گیرد ضرورت استفاده بهینه از عوامل تولید این بخش یعنی آب و خاک مشخص می‌شود.
سجادی با بیان اینکه محدودیت خاک در کشور به اندازه کمبود آب مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: این در حالی است که خاک مناسب ما هم با آلودگی و تخریب مواجه بوده و غیرقابل استفاده می‌شود و از آنجایی که آب و خاک به همراه یکدیگر در پهنه وسیع کشور حاصلخیزی را فراهم می‌سازند و بدون یکی، استفاده بهینه از دیگری نیز بهره‌ور نیست، اما توجه به بهره‌وری هر دو در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد. 
وی با بیان اینکه محدودیت آب در کشور نسبت به خاک کمتر است و در بیشتر  مناطق نبود و یا کمبود آب مانع اصلی تولید بخش کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: بنابراین در خصوص خاک مستعد کشاورزی نیز در کشور با محدودیت مواجه هستیم به طوری که از 165 میلیون هکتار اراضی کشور تنها  18.5 میلیون هکتار در چرخه کشت قرار دارد که 8.7 میلیون هکتار آن آبی و مابقی  9.8 میلیون هکتار به صورت دیم کشت می‌شود. 
سجادی با بیان اینکه اگر این مقدار زمین آب کافی داشته باشد می‌توان اقدامات استفاده از خاک آنها را مهیا کرد، افزود: بر همین اساس به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین اقداماتی توسط کارشناسان ملی از جمله انجمن علوم خاک ایران صورت پذیرد، باید نحوه ارتقای بهره‌وری آب به منظور استفاده از خاک اراضی قابل استفاده باشد.
وی با اشاره به اقدامات زیربنایی انجام شده در این زمینه در کشور از جمله افزایش اعتبارات آبیاری تحت فشار و انتقال به مزرعه گفت: تولید محصولات سالم و مناسب و استفاده از کمترین آب مصرفی، کود شیمیایی و سموم یکی از سیاست­های مهم وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه به شمار می‌رود.
سجادی به همکاری معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با انجمن علوم خاک ایران اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات در این زمینه تدوین لایحه جامع خاک کشاورزی می­باشد که با همکاری این انجمن و دیگر دست‌اندرکاران این حوزه در چهار جلد تهیه و پس از تصویب در کمیسیون زیربنایی  دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال و در حال حاضر در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که امیدواریم با تصویب آن و وجود قانون مناسب و متقن بتوانیم از روند تخریب و آلودگی خاک جلوگیری کرده و نسبت به حفظ و ارتقای حاصلخیزی آن اقدامات موثری را انجام دهیم.
وی مصرف بهینه کودهای شیمیایی و جایگزینی آنها با کودهای آلی و زیستی را از رویکردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: تصویب آیین نامه اجرایی بند ب ماده 61 قانون برنامه چهارم توسعه که برنامه پنجم نیز بر آن تاکید دارد در  زمینه ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی، زیستی، آلی و سمومی دفع آفات نباتی از دیگر کارهای مشترکی است که با همکاری انجمن علوم خاک ایران و محققان این حوزه صورت گرفته و بستر مناسبی را جهت ساماندهی تولید، واردات و مصرف کودهای کشاورزی را فراهم آورده است.
سجادی با اشاره به  اجرایی کردن بند «ز» ماده 143 قانون برنامه پنجم توسعه در این زمینه گفت: بر این اساس افزایش میزان مصرف کودهای آلی و زیستی به میزان 35 درصد کل کودهای مصرفی  تا پایان برنامه پنجم، بررسی روش­های هدفمند کردن یارانه کود شیمیایی،  تعیین میزان کودی کشور، توسعه آزمایشگاه‌های خاک شناسی و توصیه مصرف کود بر اساس آزمون خاک و حمایت و توسعه تولید کودهای آلی و زیستی و جایگزینی آن با کودهای شیمیایی، توسعه روش­های ترویجی و آموزشی مصرف کودهای آلی و زیستی، ایجاد زمینه‌های لازم برای مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌ها در این خصوص از جمله موضوعات مهمی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت و در جهت رفع مشکلات این حوزه موثر خواهد بود. 
وی توسعه مصرف کود بر اساس آزمون خاک را یکی از ضروریات در این حوزه خواند و گفت: اگر بر اساس نیاز خاک کود مصرف شود محصول سالم به دست آمده و زحمات تولیدکنندگان هدر نخواهد رفت.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این مراسم برگزاری چنین کنگره‌هایی را برای ارتقاء سطح دانش مفید دانست و با تاکید بر توسعه هر چه بیشتر انجمن‌های علمی گفت: اکنون برای توسعه علم و فناوری انجمن‌های علمی باید نقش جدی داشته باشند که البته این موضوع مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و قطعا در این میان برپایی کنفرانس‌ها و کنگره‌ها یکی از راه‌هایی است که می‌تواند حضور انجمن های علمی را پررنگ کند.
علی رستمی برپایی گردهمایی های علمی را یکی از بهترین محل‌ها برای عرضه تولیدات علمی و دستاوردهای پژوهشی عنوان کرد و گفت: کنگره‌ها و همایش‌ها یکی از عوامل موثر در ارتباطات علمی  میان محققین و نیز مصرف کنندگان تحقیقات را فراهم می‌سازد که البته باید در این برنامه‌ها تاکید بر اصل موضوع باشد. 
وی ارتقای سطح برگزاری کنگره‌ها خواستار شد و گفت: برای آنکه بتوانیم از تحقیقات و پژوهش‌های محققان سایر کشورها برای ارتقای سطح دانش و فعالیت‌های پژوهشی خود استفاده کنیم  باید به سمت منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار کردن سمینارها حرکت کنیم.
دبیر دوازدهمین کنگره علوم خاک ایران همچنین در این مراسم در سخنانی با اشاره به نقش کلیدی خاک در مدیریت پایدار اراضی و اهمیت موضوع تولید محصولات کشاورزی سالم هدف از برگزاری این کنگره را بررسی دستاوردهای علمی و پژوهشی در گرایش­های مختلف علوم خاک برای توسعه کشاورزی پایدار، بررسی و تحقیق در مورد مسائل مهم خاک و تبادل این اطلاعات بین اعضای خانواده بزرگ علوم خاک در کشور، تحقیق در مورد وضعیت موجود خاک در رابطه با تهدیدهای بالقوه و بالفعل و ارزیابی دورنمای آنها‌، تعیین اولویت‌های کاری و  همسو کردن آموزش و پژوهش در علوم خاک با نیازهای کشور اعلام کرد و گفت: برای نیل به این  اهداف 11 محور اصلی شامل  بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک، پیدایش، رده‌بندی و ارزیابی تناسب اراضی، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، فیزیک خاک و رابطه آب خاک و گیاه، فرسایش و حفاظت خاک، شیمی و آلودگی خاک و سلامت محیط زیست، میکرومورفولوژی و مینرالوژی خاک، فناوری­های نوین در علوم خاک، مدیریت پایدار خاک، احیای اراضی تخریب یافته، مدیریت پایدار گیاه برنج در خاک­های شالیزاری در برنامه دوازدهمین کنگره علوم خاک دانشگاه تبریز مدنظر قرار گرفت.
علی اصغر جعفرزاده با اشاره به استقبال گسترده محققان اعضای  هیئت علمی و دانشجویان از این کنگره گفت: ‌با پایان یافتن مهلت ارسال مقالات و ثبت نام نهایی 3 هزار و 557 مقاله به دبیرخانه واصل شد که از این تعداد 2 و 34 مقاله منطبق با دستورالعمل کنگره جهت داوری نهایی انتخاب و در نهایت221 مقاله به صورت شفاهی و یک هزار و 58 مقاله به شکل پوستر برای ارایه در این کنگره پذیرفته شدند.
وی برگزاری دو کارگاه آموزشی شامل تهیه بانک اطلاعاتی خاک و اقلیم با استفاده از نرم­افزارهای SDBm plus و CDBm در محیط میکرولیز و آموزش و نحوه استفاده از نرم­افزارهای سیستم میکرولیز (MicroLEIS DSS ) در ارزیابی اراضی را از دیگر  برنامه های این کنگره اعلام کرد. 
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول