اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

11 سپتامبر؛ فریبی که جهان را تغییر داد-10

چرا واشنگتن که از احتمال وقوع حملات 11 سپتامبر مطلع بود، سکوت کرد

خبرگزاری فارس: مدیر وقت آژانس امنیت ملی آمریکا در زمان وقوع حملات یازده سپتامبر میگوید: انتظار 11 سپتامبر را داشتیم ولی تصور نمی کردیم به وقوع بپیوندد.

چرا واشنگتن که از احتمال وقوع حملات 11 سپتامبر مطلع بود، سکوت کرد
به گزارش فارس، جامعه اطلاعاتی آمریکا یکی از نهادهای دولتی بود که بیشترین صدمه را در حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ متحمل شد. عدم توانایی نهادهایی اطلاعاتی آمریکا تنها یکی از موارد بسیار زیاد انتقادهایی بود که پس از فاجعه یازده سپتامبر متوجه واشنگتن بود. اما چه دلیلی وجود دارد که آمریکا که خود را ابرقدرت جهان میداند و سازمان‌های اطلاعاتی آن نیز از امکانات بسیار بالایی برخوردارند نتوانند چنین حملاتی را شناسایی کرده و جلوی آنها را به راحتی بگیرند.
 
این تنها یکی از سوالات بزرگی است که درباره حملات یازده سپتامبر در ذهن‌ها مطرح است اما همچنان بدون پاسخ باقی مانده است. حتی دولتمردان آمریکایی نیز پاسخ واضحی برای این سوال ارائه نکرده اند. هنگامی که حملات ۱۱سپتامبر روی داد "مایکل هیدن" مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا بود؛ سازمانی که تمام ارتباطات و مکالمات مردم را نه تنها در سراسر آمریکا بلکه در سراسر جهان زیر نظر دارد.
 
مایکل هیدن با اشاره به این نکته که دولت آمریکا از حملات یازده سپتامبر مطلع بوده است، می گوید: ما می توانستیم پیام های تبریک شبکه القاعده را در تمام جهان بشنویم. من به رئیس وقت سازما سیا گفتم دلیل محکمی ندارم ولی پیداست چه کسی این کار را کرده است. همه می دانیم کار القاعده است.
 
* آیا اهمال نهادهای اطلاعاتی آمریکا با وجود اطلاع از این حملات توجیه پذیر است؟
 
مایکل هیدن در اظهارات خود میگوید، «ما نقشه آنها را دیده بودیم حرف هایشان را در شبکه ها شنیده بودیم. انتظار وقوع آن را در شبکه های تروریستی القاعده مشاهده کردیم ولی تصور این را که حمله در حال وقوع است نمی کردیم». اما آیا این اظهارات میتواند کم‌کاری و به عبارتی آنچه در ظاهر ناتوانی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا ترسیم شد، را توجیه کند؟ مگر ممکن است دولت آمریکا از احتمال وقوع چنین حمله عظیمی مطلع باشد، اما کوچکترین اقدامی برای جلوگیری از وقوع آن صورت ندهد؟
 
کمیته ویژه ای به شکست سازمان های اطلاعاتی آمریکا در جلوگیری از حملات یازدهم سپتامبر رسیدگی کرد. نتیجه گیری این کمیته این بود که این سازمان ها اطلاعات مختلفی داشتند اما هیچ کسی این اطلاعات را جمع بندی نکرد. مشکل عمدتاً ناشی از آن بود که این سازمان ها اطلاعات را در اختیار یکدیگر نمی گذاشتند.
 
در نتیجه کنگره، مقام جدیدی را ایجاد کرد و سمتی تحت عنوان مدیریت اطلاعات ملی آمریکا مطرح شد. "دنیس بلر" نخستین فردی بود که مدتی این مقام را عهده‌دار شد. این مقام اطلاعاتی آمریکا نیز به نحوی دیگر سعی در توجیه ناتوانی نهادهای اطلاعاتی آمریکا دارد و می گوید: مشکل نه کمبود اطلاعات، بلکه زیادی آن بود. کنگره آمریکا، مرکز ملی ضد تروریسم را نیز ایجاد کرد که کار آن گردآوردن اطلاعات از تمامی سازمان های خبرگیری کشور است. "مایکل لیتر" که از سال ۲۰۰۷ تا چند ماه قبل ریاست این مرکز را به عهده داشت، معتقد است اطلاعات بسیار زیاد بهتر از کمبود آن است.
 
اما دولت آمریکا در زمان وقوع حملات یازده سپتامبر از همین اطلاعات زیاد هم نتوانست استفاده کند. مایکل لیتر اعلام کرده است: سازمان های مقابله با تروریسم به شدت و تمام مدت در سطح جهانی کار می کنند. ولی هر قدر خوب کار کنیم هر قدر اطلاعات را با هم سهیم شویم و هر قدر فناوری اطلاعاتی پیشرفت کند گاهی اتفاق هایی روی می دهد.
 
انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول