اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

تاثیر عوامل غیر مادی در عالم / تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - گفتار نوزدهم

لید: رخدادهایی که در عالم اتفاق می افتند، تنها منحصر به عوامل مادی نیستند. عوامل غیر مادی نظیر صدقه، نیکی، دعا و نظایر آنها که از جنس عوامل غیرمادی هستند هم در اتفاقات عالم نقش دارند. حمیدرضا آیت اللهی

تاثیر عوامل غیر مادی در عالم / تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - گفتار نوزدهم

حمیدرضا آیت اللهی

تمام عالم که مخلوق خداوند است بر مدار قوانینی تحول پیدا می کند که آن قوانین مخلوق خداوند است، و خداوند لحظه به لحظه آن قوانین را جاری می سازد. در نتیجه، تمام عالم فعل لحظه به لحظه به امر خداوند است. مانند بارش باران، که قوانینی نظیر تبخیر آب، جابجایی هوا، جاذبه زمین و نظایر آن در جاری شده این پدیده نقش دارند.

تمام عالم فعل لحظه به لحظه به امر خداوند است.

 

اما قوانین عالم که خدا قرار داده است فقط منحصر به قوانین مادی نیستند. بلکه عومل غیر مادی ای هم وجود دارند که در رخدادهای عالم موثر هستند.

عومل غیر مادی ای هم وجود دارند که در رخدادهای عالم موثر هستند.

 

مثلا صدقه دادن باعث می شود برخی مصیبت ها از بین برود. انفاق، باعث زیاد شدن مال انسان می شود و خداوند آن را جایگزین می کند.

دعا، نیکی به پدر و مادر، صدقه دادن، تقوا داشتن، توکل کردن، نیکی به حیوانات، از اینگونه عوامل غیرمادی هستند که می تواند انجام آنها برای انسان نتیجه ای خیر به دنبال داشته باشد.

بارش باران طبق قوانین مادی اتفاق می افتد که ممکن است برخی از آن محروم شوند. ولی خداوند از طریق نماز استسقاء هم با لطف ویژه خود می تواند باران را نازل کند، که در این صورت این پدیده در نتیجه یک عامل غیر مادی رخ داده است.

دعا، نیکی به پدر و مادر، صدقه دادن، تقوا داشتن، توکل کردن، نیکی به حیوانات، عوامل غیرمادی هستند که می تواند نتیجه ای خیر به دنبال داشته باشد.

 

پس در تحولات عالم، هم قوانین مادی فیزیکی دخالت دارد و هم قوانین غیرمادی، که البته هر دو مستند به خداوند است.

 

 

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول