اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نکات تفسیری جزء نهم قرآن کریم/ مال و فرزند، میدان آزمایش بشر است

وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ (۲۸- انفال) فتنه در این گونه موارد به معنای وسیله آزمایش است. مال و فرزند میدان آزمایش بشر است؛ یعنی چگونگی به دست آوردن اموال و چگونگی خرج کردن آن‌ها و طرز نگه‌داری و میزان دلبستگی و علاقه به آن، همگی ابزارهای آزمایش بشر هستند.

نکات تفسیری جزء نهم قرآن کریم/ مال و فرزند، میدان آزمایش بشر است

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| برآن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم.

سراسر آیات الهی پُر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انس‌ها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیه‌ای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم.

جزء نهم قرآن از آیه ۸۸ اعراف تا انتهای آن و ۴۰ آیه ابتدایی سوره انفال را شامل می‌شود.

انفال به معنای منابع و ثروت‌های عمومی در آیه یک حکم ثروت‌های عمومی و اینکه به چه کسانی تعلق می‌گیرد و چگونه و در چه راهی مصرف می‌شود بیان شده است.

امام صادق(ع) فرمود کسی که سوره انفال و برائت را در هر ماه بخواند هرگز روح نفاق در او راه نخواهد یافت و از پیروان حقیقی علی(ع) خواهد بود و روز رستاخیز از غذاهای بهشتی بهره‌مند گردد تا مردم از حساب خود فارغ شوند.

رحمت خدا انحصاری نیست

وَاکْتُبْ لَنَا فِی هَٰذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَیْکَ قَالَ عَذَابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَالَّذِینَ هُمْ بِآیَاتِنَا یُؤْمِنُونَ (۱۵۶- اعراف)

در حدیثی از پیامبر چنین نقل شده است که حضرت مشغول نماز بود، شنید مرد عربی می‌گوید: خداوند تنها من‌ و محمد را مشمول رحمت خدا قرار بده و هیچ کس دیگر را در این رحمت وارد نکن. هنگامی که پیامبر سلام نماز را داد رو به او کرد و فرمود: موضوع نامحدود و وسیعی را محدود ساختی و جنبه اختصاصی به آن دادی، اشاره به اینکه رحمت بی پایان خدا به هیچ صورت نمی‌تواند محدود به من و تو باشد.

وعده خدا برای عذاب مستمر صهیونیست‌ها

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکَ لَیَبْعَثَنَّ عَلَیْهِمْ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ مَنْ یَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ۗ إِنَّ رَبَّکَ لَسَرِیعُ الْعِقَابِ ۖ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ (۱۶۷- اعراف)

از این آیه استفاده می‌شود که این گروه سرکش هرگز روی آرامش کامل را نخواهند دید هرچند برای خود حکومت و دولتی تأسیس کنند باز تحت فشار به ناراحتی مداوم خواهد بود، مگر اینکه به راستی روش خود را تغییر دهند و دست از ظلم و فساد بکشند.

دیوانه واقعی از نگاه قرآن

إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ (۲۲ -انفال)

در این آیه کسانی که ظاهرا گوش‌های سالم دارند ولی در مسیر شنیدن آیات خدا و سخنان حق و برنامه‌های سعادت بخش نیستند، آن‌ها را فاقد گوش می‌داند و کسانی که زبان سالم دارند اما مهر سکوت بر لب زده و نه دفاعی از حق می‌کنند و نه مبارزه با ظلم و فساد نه ارشاد جاهل و نه امر به معروف و نه نهی از منکر و نه دعوت به راه حق بلکه این نعمت بزرگ خدا را در مسیر بیهوده‌گویی یا تملق و چاپلوسی در برابر صاحبان زر و زور و یا تحریف حق و تقویت باطل به کار می‌گیرند، را همچون افراد لال و گنگ می‌داند و آنان را که از نعمت هوش و عقل بهره‌مندند اما درست نمی‌اندیشند همچون دیوانگان می‌شمرد.

خیانت نشانه نفاق است

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِکُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۲۷- انفال)

خیانت در اصل به معنای خودداری از پرداخت حقی است که انسان پرداختن آن را تعهد کرده و آن ضد امانت است. از پیامبر نقل شده: نشانه منافق سه چیز است: هنگام سخن دروغ می‌گوید و به هنگامی وعده می‌دهد، تخلف می‌کند و به هنگامی که امانتی نزد او بگذارند خیانت می‌نماید، چنین کسی منافق است هر چند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.

مال و فرزند، میدان آزمایش بشر است

وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ (۲۸- انفال)

فتنه در این گونه موارد به معنای وسیله آزمایش است. مال و فرزند میدان آزمایش بشر است؛ یعنی چگونگی به دست آوردن اموال و چگونگی خرج کردن آن‌ها و طرز نگاهداری آن و میزان دلبستگی و علاقه به آن، همگی ابزارهای آزمایش بشر هستند، بسیارند کسانی که از نظر عبادات معمولی و تظاهر به دین و مذهب حتی گاهی از نظر انجام مستحبات، بسیار سختگیر و وفادارند اما به هنگامی که پای یک مسئله مالی به میان می‌آید همه چیز کنار می‌رود. عشق به فرزند نیز به سبب می‌شود که حرام را حلال و حلال را حرام بشمارد و برای تامین آینده خیالی او تن به هرکاری بدهند و هر حق را زیر پا بگذارند، باید خود را در این دو میدان بزرگ امتحان به خدا بسپاریم و به هوش باشیم.

** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان)

تحدیر(تندخوانی) جزء نهم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول