اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نکات تفسیری جزء هشتم قرآن کریم/ بهترین روش تربیتی خدا

فَإِنْ کَذَّبُوکَ فَقُلْ رَبُّکُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلَا یُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ (۱۴۷- انعام) خدا فوراً تهدید به عذاب نمی‌کند بلکه نخست با تعبیرهای آکنده از محبت مانند ربکم (پروردگار شما) ذو رحمه (صاحب رحمت است) واسعه (رحمتش پهناور می‌باشد) راه بازگشت را به سوی آنها گشوده و اگر کمترین آمادگی برای موضوع در آنها وجود داشته باشد تشویق شوند و به سوی حق بازگردند.

نکات تفسیری جزء هشتم قرآن کریم/ بهترین روش تربیتی خدا

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| برآن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم.

سراسر آیات الهی پر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انس‌ها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیه‌ای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم.

جزء هشتم قرآن از آیه ۱۱۱ انعام تا انتهای آن و ۸۷ آیه ابتدایی سوره اعراف را شامل می‌شود.

اعراف به معنی جایی میان بهشت و جهنم است و در آیات ۴۶ تا ۴۸ از گروهی یاد می‌شود که در قیامت در منطقه‌ای به نام اعراف که بین بهشت و جهنم است، حضور می‌یابند.

امام صادق(ع) فرمود: هر کس سوره اعراف را بخواند، از جمله کسانی خواهد بود که شامل این آیه شریفه واقع می‌گردد:« لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» یعنی نه خوفی بر آن‌هاست و نه محزون می‌شوند.

صحنه قیامت بازتاب رفتارها در دنیاست

وَکَذَٰلِکَ نُوَلِّی بَعْضَ الظَّالِمِینَ بَعْضًا بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ( ۱۲۹- انعام)

صحنه رستاخیز صحنه عکس‌العمل‌ها و واکنش‌ها در مقیاس‌های عظیم است. آنچه در آن‌جا وجود دارد پرتو و انعکاسی از اعمال ما در این دنیاست. در تفسیر علی بن قمی نیز از امام(ع) نقل شده که فرمود: هرکس با اولیائش در روز قیامت خواهد بود. قابل توجه اینکه همه این گروه‌ها به عنوان ظالم در آیه معرفی شدند و شکی نیست که ظلم به معنی وسیعی کلمه همه این‌ها را شامل می‌گردد چه ظلمی از این بالاتر که انسان با قبول رهبری شیطان‌صفتان خود را از تحت ولایت خداوند خارج سازد و در جهان دیگر نیز تحت ولایت همان‌ها قرار گیرد و نیز این تعبیر و تعبیر بما کانوا یکسبون نشان می‌دهد که این سیه‌روزی و بدبختی نتیجه اعمال خودشان است.

روش تربیتی خدا

فَإِنْ کَذَّبُوکَ فَقُلْ رَبُّکُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلَا یُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ (۱۴۷- انعام)

این آیه به خوبی عظمت تعلیمات قرآن را روشن می‌سازد که بعد از شرح این همه خلافکاری‌های یهود و مشرکان باز آن‌ها را فوراً تهدید به عذاب نمی‌کند بلکه نخست با تعبیرهای آکنده از محبت مانند ربکم (پروردگار شما) ذو رحمه (صاحب رحمت است) واسعه (رحمتش پهناور می‌باشد) راه بازگشت را به سوی آنها گشوده و اگر کمترین آمادگی برای موضوع در آنها وجود داشته باشد تشویق شوند و به سوی حق بازگردند اما برای اینکه رحمت پهناور الهی باعث جرأت و جسارت و طغیان آنان نگردد و دست از لجاجت بردارند در آخرین جمله آن‌ها را تهدید به مجازات قطعی خود می‌کند.

ده فرمان سرلوحه سبک زندگی قرآنی

قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلَّا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (۱۵۱- انعام)

۱ . این که هیچ چیز را شریک و همتای خدا قرار ندهید.
۲. نسبت به پدر و مادر خود نیکی کنید.
۳. فرزندان خود را به خاطر تنگدستی و فقر نکشید. زیرا روزی شما و آن‌ها همه به دست ماست و ما همه را روزی می‌دهیم.
۴. به اعمال زشت و قبیح نزدیک نشوید، خواه آشکار باشد خواه پنهان، یعنی نه تنها انجام ندهید بلکه به آن نزدیک هم نشوید.
۵. دست به خون بی‌گناهان نیالایید و نفوسی را که خداوند محترم شمرده و ریختن خون آنها مجاز نیست به قتل نرسانید، مگر اینکه طبق قانون الهی اجازه قتل آن‌ها داده شده باشد.
۶. هیچ‌گاه جز به قصد اصلاح نزدیک مال یتیمان نشوید تا هنگامی که به حد بلوغ برسند.
۷. کم‌فروشی نکنید و حق پیمانه و وزن را با عدالت ادا کنید.
۸. به هنگام داوری یا شهادت و یا در هر مورد دیگر که سخنی می‌گویید عدالت را رعایت کنید هرچند در مورد خویشاوندان شما باشد و داوری و شهادت به حق به زیان آن‌ها تمام گردد.
۹. به عهد الهی وفا کنید و آن را نشکنید. منظور از عهد الهی همه پیمان‌های الهی اعم از پیمان‌های تکمیلی و تشریعی و تکالیف الهی و هرگونه عهد و نذر و قسم می‌شود
۱۰. این راه مستقیم من، راه توحید، راه حق و عدالت، راه پاکی و تقواست، از آن پیروی کنید و هرگز در راه‌های انحرافی و پراکنده گام ننهید که شما را از راه خدا منحرف و پراکنده می کند و تخم نفاق و اختلاف را در میان شما می‌پاشد.

** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان)

تحدیر(تندخوانی) جزء ششم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول