اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

تصویب قانون تمرکز، استقرار صنایع تبدیلی در گلستان را با مشکل مواجه کرد

اگر چه مدیران بخش کشاورزی گلستان عدم ورود سرمایه‌گذار را یکی از دلایل اصلی نبود صنایع تبدیلی کافی در استان عنوان می‎کنند اما مسوولان در حوزه صنعت معتقدند با تصویت قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی اتفاقات خوبی در بخش استقرار صنایع در گلستان رقم نخورد.

تصویب قانون تمرکز، استقرار صنایع تبدیلی در گلستان را با مشکل مواجه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، براساس گفته بسیاری از کارشناسان در حوزه کشاورزی یکی از دلایل اصلی نامناسب بودن قیمت محصولات در زمان مازاد تولید و متضرر شدن کشاورزان عدم استقرار صنایع تبدیلی و فراوری می‎باشد.

در حالی که گلستان یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‎شود جای سؤال و البته تأمل وجود دارد که چرا تا کنون اقدامات عملی و مناسبی در خصوص استقرار صنایع تبدیلی انجام نشده است.

مدیران بخش کشاورزی گلستان عدم ورود سرمایه گذار به بخش صنعت را یکی از دلایل اصلی عدم استقرار صنایع تبدیلی در استان عنوان می‎کنند اما مسوولان در بخش صنعت معتقد هستند با اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات به بخش کشاورزی اتفاقات خوبی در بخش استقرار صنایع تبدیلی و فرآوری در استان رقم نخورد چرا که با اجرای این قانون از سال ۱۳۹۱ صدور مجوزها محدودتر شده است.

قبل از اجرای قانون تمرکز اختیارات، مجوزهای لازم برای استقرار صنایع تبدیلی از سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اخذ می‎شد اما با اجرای این قانون تنها جهاد کشاورزی مسوول صدور مجوزهای لازم در خصوص استقرار صنایع تبدیلی است در واقع ماحصل اجرای این قانون نتیجه خوبی برای صنایع تبدیلی در گلستان را در پی نداشته است.

*عدم تخصیص بودجه، نامناسب بودن تسهیلات و بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش صنایع تبدیلی

در همین رابطه معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گلستان عدم تخصیص بودجه مناسب و نبود تسهیلات کافی را از جمله چالش‎های بزرگ در مسیر استقرار صنایع تبدیلی استان عنوان کرد و گفت: تعیین بودجه از سوی دولت  پاسخگوی نیاز واحدهای صنعتی نیست از سویی در بحث ارائه تسهیلات که می‎تواند انگیزه‎ای برای ورود سرمایه‌گذاران باشد یکسری چالش‎ها وجود دارد.

علی ساورسفلی تصریح کرد: در بحث مدیریت سرمایه‌گذاری توسط خود سرمایه‌گذار نیز چالش‎هایی وجود دارد افزایش قیمت نهاده‎ها و تجهیزات تأسیسات تولیدی نیز یکی از مشکلاتی است که برای هر صنعت تبدیلی وجود دارد.

وی افزود: پتانسیل سرمایه‌گذاری بالایی در خصوص صنایع تبدیلی در استان وجود دارد به شرطی که واریته و نهاده‎ای که برای ایجاد یک صنعت در استان لازم است ایجاد شود.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گلستان رعایت الگوی کشت را موضوع مهمی در خصوص فعالیت صنایع تبدیلی عنوان کرد و گفت: اگر کشاورز امسال محصولی کشت کند که سودی نداشته باشد سال بعد محصول دیگری در زمین خواهد کاشت بنابراین مسوولان باید واریته محصول صنایع را در اختیار کشاورزان قرار دهند.

* لزوم بازنگری در قانون اجرای تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی

معاون صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد واحدهای صنعتی موجود در گلستان در زمینه صنایع تبدیلی و کشاورزی فعالیت دارند، اظهار کرد: تا قبل از سال ۱۳۹۱ مجوز استقرار صنایع تبدیلی را سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت صادر می‎کرد تا آن زمان هم دو تا سه واحد بزرگ در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی در استان افتتاح شد که همچنان مشغول به فعالیت هستند و محصولات کشاورزی را از کشاورزان خریداری می‎کنند.

رضا شهمرادی تصریح کرد: هنوز در صنایع تبدیلی استان مشکل وجود دارد صنایع موجود نیازمند توسعه هستند اما وضعیت بعد از سال ۱۳۹۱ به گونه‎ای شد که سازمان صمت اجازه صدور مجوز در زمینه محصولات تبدیلی را ندارد.

وی بیان کرد: سال ۱۳۹۱ قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی مصوب و عملأ ۳۶۰ کد را از بخش صنعت گرفتند و به بخش کشاورزی محول کردند از این رو ما نمی‎توانیم مجوز در بحث فرآوری محصولات کشاورزی را صادر کنیم و تنها جهاد کشاورزی مسوول این کار است.

معاون صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه در رابطه با واحدهای صنایع تبدیلی نیاز به ظرفیت جدیدتری وجود دارد، گفت: با آن که سرمایه‌گذارانی برای ورود به بحث صنایع تبدیلی وجود دارد اما در این رابطه محدودیت صدور مجوز داریم.

شهمرادی خاطرنشان کرد: با اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی نتیجه مطلوبی در خصوص توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی حاصل شد درخواست ما این است در این قانون تجدید نظر انجام شود اگر هر دو دستگاه جهاد کشاورزی و سازمان صمت مثل گذشته مجوزها را صادر کنند اتفاقات خوبی در بخش صنایع تبدیلی استان رقم خواهد خورد.

* حمایت بانک‎ها از پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش کمکی به ایجاد واحدهای صنعتی جدید نمی‎کند

وی عدم حمایت بانک‎ها از صنایع تبدیلی را از جمله مشکلات دیگر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بانک‎های استان در زمینه پرداخت تسهیلات ثابت مشکل دارند و بانک‎ها اعلام کرده‎اند که فقط در رابطه با سرمایه در گردش قادر به ارائه تسهیلات هستند.

معاون صنایع سازمان صمت گلستان بیان کرد: تسهیلات در بخش سرمایه در گردش ممکن است واحدهای موجود را حفظ کند ولی از ایجاد واحدهای جدید و طرح‎های جدید جلوگیری می‎کند در حالی که  در استان نیاز به اجرای  طرح‎های جدید داریم اگر تسهیلات ثابت به سرمایه گذاران داده شود می‎تواند در ایجاد واحدهای جدید نقش داشته باشند.

براساس این گزارش، سال‌هاست که بسیاری از مسوولان و کارشناسان راه حل مشکلات در بخش کشاورزی را نبود صنایع تبدیلی و فرآوری عنوان می‎کنند با این وجود هنوز شاهد راهکارهایی برای ورود آسان و با انگیزه سرمایه گذاران در این بخش نیستیم.

محدودیت صدور مجوز، عدم حمایت و نبود تسهیلات بانکی در خصوص سرمایه ثابت واحدهای صنعتی استقرار صنایع تبدیلی را با مشکلات جدی مواجه کرده است در صورتی که اگر این صنایع در استان فراهم بود هر سال شاهد نابودی بسیاری از محصولات تنها به دلیل قیمت پایین خرید و متضرر شدن کشاورزان نخواهیم بود اتفاقی که حدود  ده سال برای سیب زمینی گلستان رخ می‎دهد و هم چنان برخی مسوولان دنبال راه درمان این مشکل در دیگر استان‎ها می‎باشند.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول