اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نبود پنجره واحد برای اخذ مجوز، ورود سرمایه‎گذاران به بخش صنایع تبدیلی در گلستان را با مشکل مواجه می‎کند

یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی در بخش صنایع تبدیلی گلستان نبود و عدم تمایل سرمایه‌گذاران به این بخش است به گفته کارشناسان نبود پنجره واحد برای ارائه مجوز در استان، موجب بی‎رغبتی سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش صنایع تبدیلی شده است.

نبود پنجره واحد برای اخذ مجوز، ورود سرمایه‎گذاران به بخش صنایع تبدیلی در گلستان را با مشکل مواجه می‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، باوجود اینکه گلستان در تولید بسیاری از محصولات دارای رتبه‎های برتر در کشور است اما نبود صنایع تبدیلی متناسب و کافی با محصولات موجب شده تا این استان تنها به یک مرکز تولید مواد خام و صادر به استان‎های صنعتی کشور تبدیل شود و سهم آن از اشتغال، درآمد و ارزش افزوده هیچ باشد.

 یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی در بخش صنایع تبدیلی گلستان نبود و عدم تمایل سرمایه‌گذاران به این بخش است به گفته کارشناسان نبود پنجره واحد برای ارائه مجوز در استان، موجب بی‎رغبتی سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش صنایع تبدیلی شده است چرا که ماهها صدور مجوز اولیه به طول خواهد انجامید، با این وجود همواره مدیران استانی در تریبون‎های مختلف از حضور سرمایه‌گذاران به گلستان استقبال کرده‎اند بدون آنکه تلاشی برای هموار کردن راه پر پیچ و خم سرمایه‎گذران انجام داده باشند.

*توجیه‌ناپذیری برخی طرح‎های صنایع تبدیلی در گلستان/تاریخ انقضای برخی طرح‎های سرمایه‎گذاران گذشته است

در همین رابطه سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به نقش و اهمیت صنایع تبدیلی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:میزان تولید ماده خام استان ۵/۲ میلیون تن در سال است و به ازای این مقدار ماده خام ۳/۳ میلیون تن ظرفیت فرآوری ایجاد کرده‎ایم در واقع ۲ میلیون تن ظرفیت مازاد در استان وجود دارد.

علی گیلکی تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است صنایع با تمام ظرفیت فعالیت نمی‎کنند با احتساب ظرفیت خالی و ماده خام موجود جای کار زیادی در بخش صنایع تبدیلی وجود دارد البته در این زمینه منتظر ورود سرمایه‌گذاران هستیم.

وی بیان کرد: امروزه کشورهایی قدرتمند هستند که بتوانند غذای کشور خود را تولید کنند یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی ایجاد امنیت غذایی و تولید غذاست از این رو همواره تأکید و تقاضای ما توسعه صنایع تبدیلی در گلستان که محوریت اقتصاد آن کشاورزی است، می‎باشد.

سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه صنایع تبدیلی فعالیت‎های زیادی را شامل می‎شود افزود: استان‎های شمالی محدودیت‎های استقرار صنایع را دارند به فراخور این محدودیت شرکت‌های صنعتی ورود پیدا کردند و شرکت‎ها و نواحی صنعتی در استان ایجاد شد البته ظرفیت این نواحی و شرکت‌ها در حال کامل شدن است.

گیلکی خاطرنشان کرد: اگر سرمایه گذار در استان حضور پیدا کند و طرح او دارای توجیه باشد و هم‎پوشانی با طرح‎های داخل کشور و استان نداشته باشد بدون تردید از وی حمایت خواهد شد متأسفانه برخی طرح‎ها که به استان وارد می‎شود همان ابتدای امر اعلام می‎کنیم این طرح‎ها تاریخ انقضایشان گذشته است یا داخل استان و یا استان‎های همجوار ظرفیت خالی وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر سرمایه‌گذاری ورود پیدا کند که واقعأ بتواند بخشی از مشکل داخل استان و  کشور را رفع کند اگر در شهرک‎ها و نواحی صنعتی امکان فراهم کردن زمین باشد از طریق تغییر کاربری اراضی این امکان را به وجود می‎آوریم.

*دستگاه‌های خدمات‌رسان امکانات زیربنایی را در اختیار شهرک‎های صنعتی قرار دهند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان نیز در خصوص وضعیت صنایع تبدیلی استان اظهار کرد:صنایع تبدیلی و تکمیلی را باید در یک نگاه و تعریف در یک طیف گسترده صنعت ببینیم نگاه ما صرفأ بحث غذا نیست بلکه زنجیره‎های کشاورزی از ادوات کشاورزی، صنایع نساجی و ‌... را شامل می‎شود.

بهزاد شریفی تصریح کرد:در مجموعه شهرک‎های صنعتی ۷۹۰ واحد صنعتی به بهره‎برداری رسیده داریم که ۲۸۰ واحد صنعتی در زمره صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی می‎گنجد بسیاری از محصولات کشاورزی معاف از مالیات هستند و این یک مزیت نسبی برای استان ما محسوب میشود چرا که از سویی درآمدهای مالیاتی نیز کاهش می یابد.

 وی با بیان اینکه گلستان یکی از استان‎های مهم در تأمین غذایی کشور محسوب می‎شود اما نباید موجب ضرر و زیان کشور شود و باید جلوی خام‌فروشی را گرفت، افزود: شهرک صنعتی یک منطقه یکپارچه برای استقرار صنایع است براساس برخی ضوابط این مناطق را بخش‌بندی می‎کنیم در حال حاضر 2 هزار هکتار زمین صنعتی در اختیار داریم در راستای بهره‌برداری از این صنایع ظرفیت لازم برای تبدیل محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.

معاون شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان  با بیان اینکه باید در استان پذیرای عمده سرمایه‎گذاران باشیم، گفت:وقتی بخواهیم فضای یکپارچه از صنایع با قابلیت‎های مختلف را ایجاد کنیم مشکل استعلام از چند دستگاه وجود ندارد برای استقرار در شهرک‎های صنعتی تنها به یک مجوز نیاز است با این وجود توان مالی متقاضی یا اینکه آیا می‎تواند از عهده طرح بر آید بررسی نمی‎شود به خاطر نگاه حمایتی دولت در اوایل دهه ۶۰ و ۷۰ مجوز در این‌زمینه فروخته می‎شد.

شریفی، تولید را  سخت‎ترین نوع کسب درآمد عنوان کرد و گفت: برخی اوقات متقاضیان به ما مراجعه می‎کنند و ما براساس نگاه کارشناسی راهنمایی‎های لازم را انجام می‎دهیم در این میان ممکن است متقاضی راهنمایی ما را نپذیرد.

وی اضافه کرد:برای پذیرش در نواحی صنعتی مشکلی وجود ندارد، گلستان یک حاشیه جنوبی در سلسله جبال البرز دارد که تراکنش جمعیتی در آنجا متمرکز و اراضی خوبی نیز داراست و امکان تغییر کاربری داده نمی‎شود براساس مطالعات سند آمایش استان  در حاشیه شمالی به دلیل دارا بودن اراضی فراوان دستگاه‌هایی هم چون جهاد کشاورزی و منابع طبیعی می‎توانند به شرکت شهرک‎های صنعتی کمک کرده و اراضی مناسبی در اختیار ما قرار دهند برای توسعه صنایع تبدیلی دستگاه‌های خدمات‌رسان  لازم است امکانات زیربنایی و انرژی‎های لازم را در اختیار شهرک‎های صنعتی قرار دهد.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول