اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

خام‌فروشی توتون و شیلات گلستان و نبود صنایع تبدیلی در این بخش

مدیر کل سازمان صمت گلستان گفت: ظرفیت صنایع تبدیلی وابسته به تولیدات خام بخش زراعی در نسل اول مطلوب است، با این وجود در بخش دام، بعضی محصولات کشاورزی مثل توتون و شیلات با ظرفیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

خام‌فروشی توتون و شیلات گلستان و نبود صنایع تبدیلی در این بخش

حسین طلوعیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در هفته دولت ۳۸ واحد صنعتی به ارزش سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴۶۰ نفر آماده بهره‌برداری در هشت شهرستان استان شد.

وی با بیان اینکه طی سال‎های اخیر حمایت‎ها و اعتبارات خوبی از سوی دولت به واحدهای صنعتی تعلق گرفته است، افزود: از سال ۱۳۹۴ اعتبارات خوبی بین واحدهای تولیدی توزیع شده است، در این سال مجموع پرداختی در بحث رونق تولید واحدهای صنعتی ۷۴۰ میلیارد تومان بود و در این رابطه رتبه هفتم کشور را کسب کردیم، سال ۱۳۹۶ مجموع پرداختی ۹۵۰ میلیارد تومان بود و رتبه پنجم در کشور را داشتیم.

طلوعیان گفت: یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز مجموع پرداختی سال گذشته بود که به لحاظ پرداخت رونق تولید در سطح کشور رتبه سوم را کسب کردیم.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان‌ خاطرنشان کرد: با تزریق اعتبارات به واحدهای صنعتی میزان تولید واحدها نیز افزایش پیدا کرد، بخشی از این اعتبارات برای اجرای طرح، سرمایه در گردش و تأمین مواد اولیه پرداخت شده است.

*وضعیت نامطلوب صنایع تبدیلی نسل دوم در گلستان/ خام‌فروشی توتون و شیلات گلستان و فقدان صنایع تبدیلی در این بخش

طلوعیان در بخش دیگر سخنان خود به وضعیت استقرار صنایع تبدیلی در گلستان اشاره کرد و گفت: ظرفیت صنایع تبدیلی وابسته به تولیدات خام بخش زراعی در نسل اول مطلوب است، با این وجود در بخش دام، بعضی محصولات کشاورزی مثل توتون و شیلات با ظرفیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد صنایع تبدیلی گلستان مربوط به نسل اول است، گفت: به عنوان مثال گلستان رتبه بالایی در تولید گندم کشور دارد با این وجود در گلستان گندم تنها تبدیل به آرد می‎شود در حالیکه می‎توان آرد را به بیسکویت یا محصولات دیگر تبدیل کرد و از این راه باعث ایجاد ارزش افزوده در استان شد.

* با فرآوری محصولات کشاورزی می‎توان ضایعات آن را کاهش شد

مدیر کل سازمان صمت گلستان بیان کرد: سرمایه‌گذاری در نسل دوم صنایع تبدیلی به هزینه زیادی نیاز دارد و حمایت‎ها و ابزار خاص خود را می‎طلبد در واقع ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از روش‌های مهم توسعه اشتغال و افزایش درآمد در بخش غیرکشاورزی است  از سویی ایجاد این صنایع حجم زیادی از ضایعات در بخش کشاورزی را کاهش می‎دهد.

به گفته طلوعیان فسادپذیری محصولات کشاورزی بالاست بنابراین اگر محصول باکیفیت تولید شود به دلیل آنکه محصولات کشاورزی در زمان کوتاهی در معرض فساد قرار می‎گیرند ضایعات آن افزایش می‌یابد اما با فرآوری می‎توان موجب کاهش ضایعات شد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول