اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

3 هزار و 200 پروژه عمرانی در روستاهای گلستان ایجاد شد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: 3 هزار و 200 پروژه عمرانی در روستاهای استان گلستان توسط دهیاران با برنامه‌ریزی و نظارت و سیاست‌گذاری شوراها ایجاد شد.

3 هزار و 200 پروژه عمرانی در روستاهای گلستان ایجاد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، از مهمترین اصول اجتماعی – اسلامی اصل شورا است که در منابع اسلامی دارای اهمیت بالایی است بطوریکه نهاد شورا می‌تواند ستون فقرت نظام اسلامی ایران و شیوه اجتناب ناپذیر در مدیریت جامعه اسلامی ایران باشد.

تاثیرگذاری شوراها در موضوع توسعه، عمران و آبادانی شهرها و روستاها طی چندسال اخیر چشمگیر و انکارناپذیر بوده است و شوراها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولان دستگاه‌های اجرایی به شمار می‌روند.

با این نقش سازنده و با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «رونق تولید»؛ شوراها می‌توانند با کارهای اقتصادی و عمرانی شرایط رشد اقتصادی بر رونق تولید را در منطقه فراهم کنند.

هدف از تشکیل شوراهای اسلامی که یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است مشارکت دادن مردم است و اکنون شوراها به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در زمینه قانونگذاری و نظارتی در امور محلی و دفاع از حقوق مردم نقش‌آفرینی می‌کنند.

در استان گلستان 33 شوراهای شهر و 941 شورای روستایی فعالیت می‌کنند که برخی از این شوراها نقش بسزایی در عمران و آبادانی شهرها و روستاهای استان دارند.

9 اردیبهشت روز ملی شوراها نامگذاری شده است برای بررسی وضعیت شوراها در گلستان تصمیم گرفتیم با علی نصیبی «مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت و گویی صمیمی برقرار کنیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.  

* فارس: چه تعداد جمعیت استان گلستان در روستاها سکونت دارند و استان گلستان از نظر روستانشینی در چه جایگاهی از سطح کشور قرار دارد؟

نصیبی: در استان گلستان حدود 871 هزار و 546 نفر در روستاها زندگی می‌کنند که این رقم معادل 46.6 درصد جمعیت استان گلستان است.

خوشبختانه استان گلستان از لحاظ موقعیت روستانشینی از جایگاه مطلوبی برخوردرا است و استان گلستان توانسته است از لحاظ جمعیت روستانشینی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص بدهد.

* فارس: چه تعداد از روستاهای استان گلستان دارای شورای اسلامی است و چه تعداد از این افراد خانم هستند؟

نصیبی: 941 روستای استان گلستان دارای شورای اسلامی هستند و 3 هزار و 141 نفر نیز عضو شورای اسلامی استان هستند که از این تعداد 87 نفر خانم هستند و 57 درصد از اعضای شوراهای اسلامی روستایی در گلستان دارای مدرک تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس و دکتری دارند.

این رقم در سال 1377 در نخستین دوره شورای اسلامی 29 درصد بود و اکنون شاهد رشد قابل توجهی نسبت به سال 1377 بودیم که نشان می‌دهد افراد تحصیلکرده تمایل بیشتری برای حضور در شوراهای روستایی دارند و عمده مشاغل اعضای شورای روستایی در گلستان در حوزه کشاورزی، شغل آزاد، کارمند و فرهنگی هستند.

*فارس: اعتبار بودجه‌ای دهیاری‌های استان چه میزان است و آیا برای این بخش در سال 1398 افزایش اعتبار خواهیم داشت؟

نصیبی: در سال 1397 بالغ بر 44 میلیارد تومان در اختیار دهیاری استان گلستان قرار گرفت که با هدایت، نظارت و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شوراهای روستایی هزینه می‌شود.

خوشبختانه با توجه به تغییراتی که در لایحه بودجه سال 1397 اتفاق افتاد این رقم به میزان حداقل دو برابر افزایش پیدا کرد و انشالله اعتباراتی که در اختیار دهیاران قرار خواهیم داد پیش‌بینی می‌کنیم که این مبلغ در سال 1398 بالغ بر 90 میلیارد تومان باشد.

*فارس: فعالیت شوراهای استان در بخش روستاها حول چه محورهایی است؟

نصیبی: فعالیت شوراهای روستایی با مطالعات آیین‌نامه‌ها و قوانین مربوط به شوراها درمی‌یابیم که بیشتر نقش سیاست‌گذاری، جلب مشارکت‌های مردمی، هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت را برعهده دارند.

سال گذشته نقش شوراهای روستایی در ایجاد روستاهای کارآفرین و روستاهای بدون بیکار بسیار خطیر و موثر بود همچنین موضوع پسماند و تفکیک زباله‌ها از مبدا در روستاها به صورت ویژه عملیاتی شد.

3 هزار و 200 پروژه عمرانی در روستاهای استان گلستان توسط دهیاران با برنامه‌ریزی و نظارت و سیاست‌گذاری شوراها ایجاد شد.

در سال گذشته بخشنامه‌ای که از سوی استانداری به ما ابلاغ شد در روستاهای دارای بیش از 1500 نفر جمعیت موظف شدیم حداقل 300 اصله نهال در محدوده روستا کاشته شود و در روستاهای زیر 1500 نفر جمعیت نیز 200 اصله نهال کشت شود که خوشبختانه این عملیات در بیشتر روستاهای گلستان اجرایی شد.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول