اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معاون آموزش‌ ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد

اجرای برنامه‌های مهارت محور به جای مشق شب/ تراکم بالای ۳۶ دانش‌آموز در ۲۲ هزار کلاس درس

معاون آموزش‌ ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی، در نظر داریم به صورت آزمایشی به‌جای مشق شب، تکالیف مهارت محور داشته باشیم.

اجرای برنامه‌های مهارت محور به جای مشق شب/ تراکم بالای ۳۶ دانش‌آموز در ۲۲ هزار کلاس درس

به گزارش خبرنگار آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش‌ ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری هفته دولت که در نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای آموزش‌ و پرورش واقع در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد، اظهار کرد: امسال تاکنون تعداد یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۲۶ دانش‌آموز کلاس اولی در مدارس ثبت‌نام کنند و آمار دانش‌آموزان دوره ابتدایی ۷ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۶۷ نفر است.

وی با بیان اینکه امسال پیش‌بینی افزایش ۵۰ هزار نفری دانش‌آموزان دوره ابتدایی را داریم، گفت: آمادگی پذیرش تمام دانش‌آموزان واجب‌التعلیم را داریم و در زمینه دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز پذیرش خوبی داریم.

حکیم ‌زاده در بحث پیش‌دبستانی از ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت‌نام و اجرای پیش‌دبستانی خبر داد و افزود: این دستورالعمل از سال ۸۲ مبهم بود اما اکنون بر اساس این دستورالعمل، پیش‌دبستانی رسمی بوده و دوره پیش دبستانی به دو شیوه غیردولتی و دولتی با مشارکت مردم اداره می‌شود.

وی ادامه داد: در پیش‌دبستانی تلاش می‌شود از ظرفیت موجود مدارس دولتی استفاده شود و از نظر حمایت دولتی، افزایش پوشش پیش‌دبستانی در مناطق دوزبانه و کمتر برخوردار را داشته باشیم و امسال پیش‌دبستانی‌ها در حاشیه شهرها هم حمایت می‌شوند‌.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر میانگین پوشش تحصیلی پیش‌دبستانی در کشور ۷۰ درصد است، افزود: به دنبال افزایش پوشش تحصیلی دوره پیش‌دبستان هستیم که دو استان را هدف گذاری کردیم که پوشش صد در صدی پیش دبستانی را داشته باشیم و البته در چند استان به بالای ۸۰ درصد و در برخی به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

* تکالیف مهارت محور به جای مشق شب

حکیم‌زاده درباره تکلیف دانش‌آموزان در مدارس گفت: در دوره اول ابتدایی یعنی پایه‌های اول تا سوم ابتدایی، در نظر داریم به جای مشق شب، تکالیف مهارت محور داشته باشیم که امسال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و در مرحله اول کلاس‌هایی که بین ۱۴ تا ۲۵ دانش‌آموز دارند به صورت آزمایشی مجری این طرح خواهند بود.

وی افزود: در پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی و متوسطه اول نیز برنامه ویژه مدرسه داریم که ۲ ساعت از ساعت آموزشی بر اساس نیازهای دانش‌آموزان توسط مدارس برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه این دوساعت چگونه اجرا می‌شود، توضیح داد: هنوز جزئیات دقیق مشخص نشده است اما پیش‌بینی می‌کنیم قسمتی از محتوا و حجم کتب کاهش یابد تا معلم بتواند دو ساعت برنامه ویژه را برای دانش‌آموزان در نظر بگیرد.

* پیگیری برای سهمیه خاص عشایر در دانشگاه فرهنگیان

حکیم‌زاده در خصوص توجه به دانش‌آموزان مناطق عشایری گفت: پیگیر سهمیه خاص برای عشایر در دانشگاه فرهنگیان هستیم تا در مدارس عشایری به تدریس بپردازند البته منکر تلاش سربازمعلمان نیستیم ولی دانش‌آموزان عشایری باید مانند دانش‌آموزان سایر مناطق تحت پوشش معلم آموزش دیده تربیت معلم باشند.

* تنظیم چارچوب‌ها برای درجه‌بندی مربیان پیش‌دبستانی

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره درجه‌بندی مربیان پیش‌دبستانی، اظهار کرد: در دستورالعمل پیش دبستانی که به آن اشاره کردم، به این موضوع توجه شده است و اینکه مربیان پیش‌دبستانی بر اساس قانون کار باید مشمول پرداخت حقوق شوند. 

وی اضافه کرد: برای درجه‌بندی مربیان پیش‌دبستانی، چارچوب‌ها و استاندارد‌های صلاحیت‌های حرفه‌ای را تنظیم کردیم و مربیان از سطوح عادی تا پیشرفته و حرفه‌ای، سطح‌بندی شده است که اگر این چارچوب مصوب شود، می‌توانیم ساماندهی خوبی از جهت مبناهای علمی برای به‌کارگیری آنها داشته باشیم.

* تکرار پایه ۳ درصد دبستانی‌ها

حکیم‌زاده درباره توجه به شادی و نشاط در مدارس ابتدایی، گفت: برنامه‌هایی را برای والدین کلاس‌ اولی‌ها در نظر گرفتیم تا سطح توقع آنها از بچه‌ها را تعدیل کنیم و از سوی دیگر از همکاری سازمان‌های بیرونی برای ایجاد شادابی و نشاط در مدارس کمک بگیریم.

وی به نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی اشاره کرد و افزود: به طور میانگین ۳ درصد تکرار پایه داریم که بیشتر در پایه اول شاهد هستیم البته با توسعه پیش‌دبستانی‌ها نرخ تکرار پایه کاهش یافته است و به همین دلیل توسعه پیش‌دبستانی‌ها را پیگیری می‌کنیم؛ در گذشته نیز برنامه‌های تابستانی جبرانی و مداخله‌ای نیز برای دانش‌آموزان برگزار می‌شد که نتایج خوبی داشته است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل حضور کودکان دیرآموز در مدارس، گفت: یکی از چالش‌های ما حضور کودکان دیرآموز در مدارس دولتی در طرح فراگیر است؛ در طرح فراگیر ارتباط خوبی با سازمان آموزش و پرورش استثنایی داریم و طرح خوبی است و فرصت‌های خوبی ایجاد می‌کند تا دانش‌آموزان یاد بگیرند چطور با افراد دیگر تعامل بیشتری داشته باشند اما بر اساس دستورالعمل، هر دانش‌آموز دیرآموز معادل ۳ دانش‌آموز محاسبه می‌شود و باید سختی کار و پرداختی معلمان لحاظ شود؛ ضمن اینکه با برگزاری کارگاه برای به‌روز کردن معلمان در این طرح تلاش می‌کنیم.

وی درباره طرح شهاب ادامه داد: شروع این طرح در پایه چهارم است و همه هوش‌ها در این طرح به رسمیت شناخته می‌شود و معلمان می‌آموزند چگونه استعداد دانش‌آموزان را در زمینه های مختلف شناسایی کنند. 

* اعلام نرخ خالص پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی 

حکیم‌زاده درباره نرخ پوشش تحصیلی دانش‌آموزان دوره دبستان اظهار کرد: نرخ خالص پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸.۱۳ درصد و نرخ خالص پوشش تحصیلی در پایه اول ابتدایی ۹۷.۱۶ درصد است. 

وی تصریح کرد: تلاش کردیم به صورت نقطه به نقطه عوامل موثر در ممانعت از تحصیل را بررسی کنیم و در این راستا جلسات متعددی با استان‌ها داشتیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده از عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس به عوامل فرهنگی و اقتصادی باز می‌گردد. 

این مقام مسؤول در آموزش و پرورش اضافه کرد: برخی خانواده‌ها در بعضی مناطق به دلیل تعصبات مانع حضور دختران در مدرسه می‌شوند که به تلاش می‌کنیم با هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادها از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا کودکان لازم التعلیم بیشتری وارد مدارس شوند.

* تراکم ۱۴۷ کلاس درس بالای ۴۶ دانش‌آموز است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه‌های شروع سال تحصیلی با توجه به ایام محرم و اینکه برخی خانواده‌ها سوال کردند که آیا زمان شروع سال تحصیلی در نیمه اول شهریور است، گفت: در خصوص زمان مراسم شروع سال تحصیلی تابع برنامه‌های وزارتخانه هستیم ولی اگر شروع سال تحصیلی در اول مهر باشد، قطعاً برنامه‌ها متناسب با آن ایام خواهد بود. 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره تراکم دانش‌آموزی در دوره ابتدایی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، حداکثر تراکم کلاس در دوره ابتدایی ۲۶ نفر و حداقل ۱۴ نفر است اما تا کنون به محاسبه واقعی تراکم توجه نشده است و نسبت تعداد کل معلمان به کل دانش‌آموزان را محاسبه کردند که مبنای درستی نیست.

حکیم‌زاده ادامه داد: اکنون حدود ۵۷ هزار و ۹۶۰ کلاس با تراکم ۲۶ تا۳۰ نفر، ۵۶ هزار و ۶۳۴ کلاس با تراکم ۳۱ تا ۳۵ نفر، ۲۲ هزار و ۲۴۳ کلاس با تراکم ۳۶ تا ۴۰ نفر، ۱۸۱۷کلاس درس با تراکم ۴۱ تا ۴۵ نفر و ۱۴۷ کلاس با تراکم بالای ۴۶ نفر داریم یعنی چالش اساسی درباره تعداد واقعی معلم و تراکم کلاسی داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول