اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

از سوی معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تشریح شد

دلایل بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان عشایر/ پیگیری برای تعلق سختی کار به معلمان عشایری

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش‌آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود‌.

 دلایل بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان عشایر/ پیگیری برای تعلق سختی کار به معلمان عشایری

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های آموزش و پرورش عشایر، اظهار کرد: 187 هزار و 495 دانش‌آموز عشایری داریم که از این تعداد 88 هزار و 649 نفر دختر و 98 هزار و 646 پسر هستند.

وی افزود: 139 هزار و 433 دانش‌آموز در دوره ابتدایی، 34 هزار و 913 دانش‌آموز در دوره متوسطه اول و 13 هزار و 149 دانش‌آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند. 

حکیم‌زاده درباره علت ریزش دانش‌آموزان عشایر از دوره ابتدایی به دبیرستان و تفاوت‌های آماری قابل توجه، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد، ماندگاری معلمان در عشایر بسیار مهم است؛ در دوره ابتدایی امکان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانش‌آموز در یک کلاس چند پایه قرار می‌گیرند و یک معلم کفایت می‌کند ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از موانع این است که وقتی دانش‌آموزان به دوره نوجوانی می‌رسند، کمک کار معیشت خانواده می‌شوند و اگر جایگزینی وجود نداشته باشد آنها دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند؛ این موضوع درباره دختران بیشتر صدق می‌کند. 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی مسائل فرهنگی و آداب و رسوم خاص عشایر را هم باید به عنوان عاملی در بازماندگی از تحصیل در نظر گرفت، گفت: البته در این چندسال با راه‌اندازی آموزش و پرورش عشایر، دید عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده و بهبود یافته و اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود ژاپن شاهد ریزش این‌چنینی دانش‌آموز نخواهیم بود. 

وی با بیان اینکه 5 هزار و 429 مدرسه ابتدایی، 592 مدرسه متوسطه اول و 273 مدرسه متوسطه دوم در دوره عشایر داریم، افزود: 17 هزار و 381 نفر آمار کل نیروی انسانی در دوره عشایر است که شامل معلم، کادر اداری و نیروی خدماتی می‌شود و عمده آنها معلم دوره ابتدایی هستند؛ بسیاری از این همکاران ما در کلاس‌های چندپایه تدریس می‌کنند و معلم- مدیر هستند. 

حکیم‌زاده با تأکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اظهار کرد: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش‌آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود و کیفیت مدارس عشایر ارتقا می‌یابد. 

وی ادامه داد: علاوه بر معلم، پزشک، روانشناس، ماما، پرستارهایی از جنس عشایر نیاز داریم؛ یکی از مواردی را که قصد داریم به کمک سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم، اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است؛ اکنون عشایر سهمیه ای در کنکور ندارند. پیگیر تعلق سختی کار به معلمان عشایری نیز هستیم.

وی ادامه داد: سرانه هر دانش‌آموز عشایر سه برابر دانش آموز عادی است. تلاش می کنیم با همکاری مراجع مربوط سهمیه خاص معلمان عشایر و سهمیه داوطلبان عشایر کنکور فراهم شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول