اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کفش از پای صنعت درآمده/ گام‌های کفش تبریز در راه جهانی شدن

صنعت کفش تبریز در حدود یک قرن فعالیت پرفراز و نشیب خود، رونق بخش اقتصاد غیرنفتی ایران بوده است اما اکنون با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

کفش از پای صنعت درآمده/ گام‌های کفش تبریز در راه جهانی شدن

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آغاز فعالیت صنعت کفش در تبریز و استان آذربایجان‌شرقی به سال 1308 بازمی‌گردد و نخستین واحد چرم با نام چرم خسروی در این شهر ایجاد شد.

از سال 1340 سیر صعودی رونق چرم و کفش در این شهر و استان پا گرفت و اکنون آذربایجان‌شرقی و در رأس آن تبریز دارای سابقه یک قرنی در صادرات چرم و کفش بوده، به نحوی که این شغل در برخی خانواده‌های تبریزی به صورت موروثی ادامه داشته و نام خانوادگی برخی نیز در این دیار به «دباغ» موسوم است.

از قدیم‌الایام تبریز را با کفش و چرمش می‌شناسند و این شهر پایتخت چرم و کفش کشور است.

اولین کارخانه تولید چرم در این شهر تاسیس شده است که در زمان خود بیش از یک‌هزار پرسنل داشت و به کشورهای خارجی صادرات نیز داشت.

از کشورهای مختلف جهان مثل ایتالیا و .... برای یادگیری مراحل تولید چرم به عنوان کارآموز به این کارخانه می‌آمدند.

تبریز به عنوان مرکز اصلی تولید و عرضه کفش دست‌دوز تمام چرم بود که آوازه جهانی داشت ولی صد افسوس که بعد از انقلاب به این صنعت توجه نشد و به دلیل درگیری کشور به جنگ و بعد از آن سازندگی و ... عملاً توجهی به توسعه صنعت چرم و کفش تبریز از سوی مسوولان نشد و این امر موجب شد این صنعت با تکنولوژی جهانی حرکت نکند.


تولیدکنندگان به حمایت عملی دولت نیاز دارند

نبود ثبات ارز و به تبع آن متغیر بودن قیمت تأامین مواد اولیه که از لازمه‌های اساسی صنعت کفش است را با مشکل بزرگ روبه‌رو کرده است.

احد محمدی از تولیدکنندگان کفش تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: فعالان صنعت کفش تبریز برای رقابت و صادرات باید کفش‌هایی با کیفیت و با قیمت مناسب تولید کنند، ولی نبود ثبات قیمت مواد اولیه عملاً موجب افزایش هزینه‌های تولید و بالا رفتن قیمت تمام شده کفش در داخل کشور و مانع رسیدن به موفقیت شده است.

وی افزود: با این شرایط هرگز نمی‌توان با کشورهای همطراز رقابت و بازارهای جهانی را کسب کرد و دولت باید با تثبیت قیمت ارز و به تبع آن معافیت‌های گمرگی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد تا شاهد تسهیل در امر تولید باشیم.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه تولیدکنندگان به حمایت عملی دولت نیاز دارند، تصریح کرد: صنعت کفش نیازمند تکنولوژی روز دنیا و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات است و باید شرایطی فراهم شود تا مواد اولیه مرغوب و باکیفیت با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا این امر موجب کاهش هزینه‌های تولید و پایین آمدن قیمت تمام شده کفش شود.

محمدی با تاکید بر این امر که متاسفانه تولید کفش در ایران هنوز از مرحله سنتی خارج نشده است، بیان داشت: برای رقابت جهانی و رسیدن به صادرات چاره‌ای جز حرکت به سمت مدرن شدن نداریم، با حمایت دولت و اعطای تسهیلات کم بهره جهت خرید ماشین‌آلات روز دنیا و یک تغییر اساسی در تکنولوژی باید به سمت مدرن‌سازی حرکت کرد.

وی تبریز را مهد چرم و کفش بیان کرده و اظهار داشت: صنعت چرم و کفش تبریز قدمت بالایی دارد و جایگاه فعلی این صنعت در شأن تبریز نیست و باید مسوولان کشوری و استانی در جهت توسعه این صنعت تلاش و خود تولیدکنندگان با تولیدات باکیفیت و مشتری‌پسند دولت را حمایت کنند.

این تولیدکننده موفق صنعت کفش تبریز، با درخواست از مسوولان استان در جهت انتقال مشکلات این صنعت اعلام کرد: مسوولان استان باید صدای ما تولیدکنندگان را به مسوولان رده بالای کشور برسانند تا رهبری و رئیس جمهوری و ... در جریان مشکلات تولیدکنندگان قرار گیرند.

محمدی با بیان اینکه تولیدکنندگان در شرایط فعلی با عشق و علاقه‌ای که دارند، فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: شرایط فعلی واقعاً برای تولیدکنندگان سخت است و در حال حاضر اکثریت واحدهای تولیدی با کمترین ظرفیت تولید فعالیت کرده و 50 درصد نیروی‌های خود را کاهش داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه صنعت کفش تبریز از برندهای مطرح در کشور و جهان است، گفت: از همه مسوولان کشور و استان استدعا دارم به داد صنعت کفش و تولیدکنندگان برسند.

صنعتگران تبریزی توان پاسخگویی نیاز خاورمیانه به کفش را دارند

مهدی آقانژاد، مدیرعامل جوان شرکت «ارسان صنعت کفش آقانژاد» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: صنعت کفش تبریز ظرفیت بالایی دارد و صنعتگران تبریز توان رقابت با کشورهای هم طراز و پاسخگویی به نیاز کفش خاورمیانه را نیز دارند و با کمترین حمایت این امر قابل تحقق است.

وی افزود: صنعت چرم و کفش به سمت تکنولوژی روز دنیا حرکت کرده و نسل جدید صنعت چرم و کفش نسلی تحصیلکرده و علمی هستند.

مدیرعامل شرکت «ارسان صنعت کفش آقانژاد» تصریح کرد: اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر، اعطای تسهیلات کم بهره، حل مشکل مالیات ارزش افزوده و حمایت‌های واقعی از تولید، خواسته‌های اساسی تولیدکنندگان هستند.


برای رسیدن به صادرات، نیازمند یاری دولت هستیم

جنس کفش‌های تولیدی تبریز خوب است، ولی از تنوع لازم برخوردار نیستند و کیفیت کفش‌های تولیدی داخل بالاتر از کفش‌های چینی و همطراز با کفش‌های ترکیه‌ای است و اگر در امر مدل تحولی ایجاد شود، به قطع و یقین شاهد توسعه و صادرات کفش خواهیم بود اما در این میان نیازمند یاری دولت هم هستیم.

سیامک فعال از تولیدکنندگان موفق صنعت کفش تبریز با اعلام مطلب فوق گفت: اگر تولیدی‌های کفش به کیفیت و مدل توجه داشته باشند و پایین بودن قیمت شده را فدای کیفیت نکنند، کفش‌های تولیدی مشتریان خوبی خواهد داشت و سود خوبی هم نصیب آنها خواهد شد.

وی عدم توجه به مدل و طراحی را عاملی مهم در عدم توسعه صنعت کفش دانسته و ادامه داد: متاسفانه تولیدکنندگان ما به امر مدل و طراحی توجه ندارند و در این جهت هزینه‌ای نمی‌کنند، در حالی که سرمایه‌گذاری در این امر توسعه و ارتقای کیفیت و جذب مشتریان داخلی و خارجی را به دنبال خواهد داشت.

این فعال صنعت کفش، با اعلام اینکه تولیدکنندگان حقیقتا شبانه‌روزی از جان مایه گذاشته و تلاش می‌کنند تا کفش‌های متنوع و مشتری‌پسندی تولید کنند، مشکلی که وجود دارد را نبود جنس و مواد اولیه تولید عنوان کرد و بیان داشت: گذشتگان ما برای صنعت کفش زحمات بسیاری کشیده‌اند تا این صنعت به دست ما برسد، ما باید برای حفظ این صنعت ریشه‌دار قدیمی به سمت اصلاح نحوه تولید و توسعه آن حرکت کنیم.

تولیدکننده موفق صنعت کفش تبریز در ادامه با ارائه پیشنهاداتی مبنی بر اینکه اتحادیه‌ها می‌توانند با تهیه هولوگرامی آن را بر کفش‌های مورد تائید چسبانده و مشتری به اعتماد آن کفش مناسب را تهیه کند، گفت: این اقدام موجب از بین رفتن کارگاه‌ها و تولیدی‌هایی که کفش نامرغوب تولید می‌کنند، خواهد شد و کیفیت کفش‌ها را ارتقا خواهد داد.
 


ایجاد فروشگاه‌های رنجیره‌ای برای برندسازی صنعت کفش نیاز است

ایجاد فروشگاه‌های رنجیره‌ای برای عرضه مستقیم تولیدات و معرفی بیشتر محصولات و در نهایت برندسازی اقدامی بسیار مثبت است.

صمد انصاری از تولیدکنندگان کفش تبریز به فارس گفت: در دنیا برندهای بزرگ اقدام به ایجاد فروشگاه‌های رنجیره‌ای در کشورهای مختلف می‌‌کنند و حتی در خود ایران هم فروشگاه‌های رنجیره‌ای عرضه مستقیم کالاهای خارجی برندهای معروف دایر شده است.

وی افزود: در این فروشگاه‌ها تولیدات به صورت مستقیم و باکیفیت و برند مشخص عرضه می‌شود و مشتری با اطمینان خاطر خرید می‌کند و گاها دارای گارانتی و خدمات ویژه برای مشتریان نیز هست.

انصاری در ادامه با انتقاد از سیستم بانکی در ایران تصریح کرد: سیستم بانکی در ایران به نحوی است که برخی از تولیدکنندگان سرمایه‌گذاری در بانک را از کار تولید مقرون به صرفه دانسته و سرمایه خود را در بانک‌ها قرار می‌دهند و این امر عملاً مانع توسعه کسب و کار و صنعت است.

وی از میزان نرخ سود تسهیلات بانکی هم انتقاد کرده و بیان داشت: با نرخ سودی که بانک‌های ایران در قبال پرداخت تسهیلات بانکی از تولیدکنندگان می‌گیرند نه تنها برای توسعه و گسترش فعالیت‌های تولید مفید نبوده بلکه به ضرر صنعت و تولیدکنندگان نیز هست و تولیدکنندگان بدهکار سیستم بانکی می‌شوند و مشکلات مختلفی گریبانگیر می‌شود.


صنعت کفش تبریز با پیشینه و قدمت کهن خود جایگاهش این نیست

عین‌الله حسین‌زاده مدیر روابط عمومی اتحادیه کفاشان تبریز و محقق حوزه چرم و کفش تبریز نیز به فارس گفت: متاسفانه در سایه عدم معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت و حمایت عملی دولت در سال‌های گذشته، شاهد تصاحب بازار داخل از سوی تولیدکنندگان کشورهای دیگر به ویژه ترکیه بوده‌ایم که تداوم این روند خطری بزرگ برای این صنعت است.

وی افزود: در بخش کفش، تهدید صنعت کفش تبریز، سونامی کفش‌های ترک و خارجی است و از طرفی ورود کفش‌های سایر شهرهای کشور هستیم، البته ما منکر فعالیت دیگر تولیدکنندگان شهرهای کشور نبوده و نیستیم ولی حرف ما این است که صنعت کفش تبریز با پیشینه و قدمت کهن خود جایگاهش این نیست و باید از تولید داخل استان حمایت کرد و مردم هم از کفش تولید تبریز استفاده کنند تا شاهد رونق بیشتر این صنعت باشیم.

این محقق صنعت چرم و کفش تبریز تصریح کرد: در بخش چرم نیز با وجود واحدهای تولیدی چرم‌سازی که بیش از 350 واحد فعال هستند، متاسفانه شاهدیم که بسیاری از تولیدکنندگان کیف و کفش در تبریز به سمت استفاده از چرم مصنوعی و خرید چرم از ترکیه رفته‌اند که تداوم این روند در درازمدت به ضرر این صنعت خواهد بود.

حسین‌زاده بیان داشت: در بخش کیف متاسفانه شاهدیم بسیاری از کیف‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند، اکثریت وارداتی بوده و ساخت آنها از چرم مصنوعی استفاده کرده‌اند.

ایجاد شهرک تخصصی کیف، کفش و چرم

رضا رحمانی، قائم مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز با بیان اینکه کفش از مزیت‌های شهر تبریز است، به فارس گفت: دولت حمایت از صنعت کفش تبریز را جزو برنامه‌های خود قرار داده است.

وی افزود: صنعت کفش یک مزیت مناسب برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه است که تولیدکنندگان در این راستا تلاش می‌کنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم حمایت لازم را از این صنعت به کار بسته است.

رحمانی با اشاره به شرایط ارز تصریح کرد: با توجه به شرایط ارز دیگر واردات و قاچاق کفش برای افراد فرصت‌طلب توجیه خود را از دست داده است و از طرفی امسال حمایت از تولید داخل مورد تاکید قرار گرفته است، بهترین فرصت برای صادرات و عرضه تولیدات به کشورهای خارج است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ایجاد شهرک تخصصی کیف، کفش و چرم که از سوی تشکل‌های صنفی و صنعتی و با حمایت سازمان صنعت و معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان پیگیری می‌شود، بیان داشت: ایجاد شهرک در تکمیل رنجیره ارزش کفش همچنین برندسازی و تجارت جهانی و صادرات بسیار موثر خواهد بود.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه گفت: در شهرک تخصصی کیف،کفش و چرم کارگاه‌های تولیدی ـ مراکز فروش ـ انستیتو چرم ـ هتل و رستوران و .... نیز ایجاد خواهند شد.
 

 

قاچاق کفش و واردات  آن چه رسمی چه غیرقانونی کاهش بسیاریی داشته است

علیرضا جباریان‌فام، رئیس اتحادیه کفاشان تبریز نیز با اشاره به اینکه به دنبال اجرای کمپین خرید کالای ایرانی میزان کفش‌های خارجی از ویترین‌های فروشگاه‌های کفش در سطح تبریز کاهش چشمگیری داشته است، به فارس گفت: الحمدالله مردم کمتر کفش خارجی می‌خرند و رغبت مردم به استفاده از کالای ایرانی و خرید کفش تولید داخل افزایش یافته است.

وی افزود: قاچاق کفش و حتی واردات کفش چه به صورت رسمی و چه غیرقانونی کاهش بسیاری داشته است و دولت ورود کفش را ممنوع اعلام کرده است.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در ادامه گفت: الحمدالله اقدامات عملی برای حمایت از صنعت کفش تبریز از سوی دولت شروع شده است و امیدواریم شاهد حل مشکلات و توسعه بیشتر این صنعت باشیم.

وی تاکید کرد: به دنبال سفر رئیس جمهور به تبریز و بازدید سرزده از بازار کفاشان و شنیدن درد و دل تولیدکنندگان فعالان این صنعت همچنین دستور ایشان برای حمایت و حل مشکلات، اقداماتی شروع شده ولی ناکافی بوده و نیازمند شتاب بیشتر و البته عملی و واقعی است.

ثبت کفش دست‌دوز تبریز در فهرست ملی میراث فرهنگی کشور

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز، از ثبت کفش دست‌دوز تبریز در فهرست ملی میراث فرهنگی کشور خبر داد.

 جباریان‌فام اظهار داشت: شهر تبریز به عنوان پایتخت صنعت چرم و کفش از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده و بیش از 90 درصد تولید کفش دست‌دوز تمام چرمی نیز در تبریز توسط استادکاران مجرب تولید می‌شود‌.

وی با اشاره به اینکه بر همین اساس از سه سال پیش اقدامات لازم برای ثبت ملی کفش دست‌دوز تمام چرم تبریز را شروع کردیم، افزود: الحمدالله با عنایت و همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور و استان این امر مهم تحقق یافت و ان‌شاءلله طی مراسمی ویژه با حضور مقامات کشوری و استانی ثبت ملی کفش دست‌دوز تمام چرمی در تبریز رونمایی خواهد شد.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در خصوص روند انجام شده برای ثبت ملی نیز بیان کرد: بر اساس اجرای ماده 12 کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس و قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذ‌کور سال 1384 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه آن و ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال 1367، میراث فرهنگی ناملموس مورد تاکید قرار دارد.

جباریان‌فام ادامه داد: برهمین اساس مهارت  تهیه کفش چرمی دست‌دوز تبریز  با گستره استان آذربایجان‌شرقی به شماره 1480 در تاریخ 18 دی‌ماه سال گذشته در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت و پس از طی مراحل قانونی ماه گذشته به اتحادیه کفاشان تبریز ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم این رویداد مهم بتواند در معرفی بیشتر صنعت کفش تبریز و یافتن بازارهای جدید جهانی موثر باشد.

تنها 50 نفر در تولید کفش دست‌دوز فعالیت می‌کنند

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اشاره به اینکه هم اکنون مراحل ثبت جهانی آن در حال انجام است، اظهار داشت: برخی کشورهای همسایه تلاش می‌کنند این مهارت را به نام خود به ثبت جهانی برسانند.

جباریان‌فام با بیان اینکه ثبت ملی این مهارت باید 40 سال پیش انجام می‌شد، یادآوری کرد: در سال‌های گذشته حدود 600 نفر در تبریز در تولید کفش دست‌دوز فعالیت داشتند که اکنون این تعداد به کمتر از 50 نفر رسیده و اگر نتوانیم این صنعت را به نسل آینده انتقال دهیم فقط خاطره‌ای از آن باقی خواهد ماند.


90 درصد از تولید کفش دست‌دوز تمام چرم کشور در تبریز تولید می‌شود

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز یادآوری کرد: تبریز پایتخت کفش چرم ایران به شمار می‌رود و بیش از 90 درصد از تولید کفش دست‌دوز تمام چرم کشور در این شهر تولید می‌شود.

جباریان‌فام با بیان اینکه بیش از 60 درصد از کفش کشور نیز در تبریز تولید می‌شود، ادامه داد: 4 هزار و 580 واحد این شهر در بخش‌های مختلف تولید، عرضه و خدمات صنعت کفش مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه اتحادیه کفاشان تبریز به عنوان بزرگترین اتحادیه تولیدی کشور انتخاب شده است، گفت: بیش از 40 هزار نفر به صورت مستقیم در تولید کفش در تبریز فعالیت دارند و بیش از 110 هزار نفر نیز در این شهر از این صنعت ارتزاق می‌کنند.


 نیمی از حجم مبادلات صنعت کفش ایران مربوط به تبریز است

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه نیمی از حجم مبادلات صنعت کفش کشور مربوط به تبریز است، اظهار داشت: حجم مبادلات کشور در این صنعت حدود یک میلیارد دلار است.

جباریان‌فام افزود: در سال‌های اخیر صادرات کفش تبریز دچار افت شده و این امر به علت آشنا نبودن تولیدکنندگان این صنعت با نحوه صادرات و واردات همچنین نداشتن کارت بازرگانی است.

وی یادآوری کرد: هم اکنون با توجه به افزایش قیمت ارز در کشور، ارزش کفش تبریز به نصف کاهش یافته است و از کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان برای خرید کفش به بازار ایران به ویژه تبریز هجوم آورده‌اند و باید از این فرصت برای شکستن رکود بازار کفش تبریز استفاده بهینه کرد.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه در سال 96 به ارزش حدود 92 میلیون دلار کفش در کل کشور صادر شد، گفت: از این میزان 2 میلیون دلار به نام تبریز در گمرک ثبت شده است که این آمار واقعی نیست.

جباریان‌فام ادامه داد: بیش از 50 میلیون دلار از صادرات کفش کشور در سال گذشته مربوط به تبریز بوده که از سایر استان‌ها از جمله کردستان و خراسان رضوی صادر شده است. 


 برخی تولیدکنندگان و فروشندگان از برند کفش تبریز سوءاستفاده می‌کنند

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه برند کفش تبریز مشهور است، گفت: برخی تولیدکنندگان و فروشندگان کفش از برند کفش تبریز سوءاستفاده می‌کنند.

جباریان‌فام با اشاره به فروش کفش‌های بنجل به نام کفش چرم تبریز در محدوده این شهر به ویژه منطقه آذرشهر ادامه داد: بازرسان اتحادیه کفاشان تبریز به این فروشندگان اخطار دادند و جلوی این کار را گرفتند و این اتحادیه اجازه نخواهد داد روی کفش‌های بنجل نام کفش چرمی تبریز گذاشته شود.

وی گفت: به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از برند کفش چرم تبریز و نظارت بر تولید این نوع کفش، طرحی با همکاری یکی از شرکت‌ها به منظور اختصاص کد ویژه‌ای برای هر کدام از تولیدکنندگان کفش تبریز اجرا می‌شود تا با استفاده از موبایل بتوان تمام مشخصات تولیدکننده را از طریق این کد مشاهده کرد.

تهیه کننده مریم عباسی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول