اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

وقتی چرخ صنعت فرآوری از مسیر کشاورزی قراردادی می‌گذرد

با توجه به اهمیت ایجاد صنایع تبدیلی بایستی دید که پروژه ارتقاء سیستم‌های کشت، نگهداری، بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی با ورود بخش خصوصی تا چه میزان می‌تواند موفق باشد و در این راستا چه اقداماتی در استان لرستان صورت گرفته است.

وقتی چرخ صنعت فرآوری از مسیر کشاورزی قراردادی می‌گذرد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، بدون شک عبور از کشاورزی سنتی و رفتن به سمت مکانیزه‌شدن مستلزم ابزار و صنایعی است که ضمن تسهیل دادن به فعالیت‌های بخش کشاورزی، توان صنعت منطقه‌ای و ملی را نیز ارتقاء دهد.

اگرچه تولید بالا مساوی است با درآمد بیشتر اما همواره این معادله برقرار نبوده و چه بسا به دلیل نبود تجهیزات و مدیریت‌ها و البته نامهربانی‌های طبیعت زیان‌ده نیز باشد.

صنایع تکمیلی و تبدیلی ضمن اینکه می‌تواند بهره‌وری محصولات کشاورزی را تا حد قابل قبولی بالا برد، قادر است در رونق اقتصادی و همچنین اشتغال‌زایی مردم یک منطقه نقش بسزایی را ایفا نماید.

کشور ایران و به‌طور خاص لرستان به واسطه اقلیم آب‌وهوایی و همچنین خاک مرغوب جهت کشت انواع مختلف محصولات کشاورزی و باغبانی ظرفیت ویژه‌ای جهت توسعه دارد و سرمایه‌گذاری در این بخش به طورقطع سودآور خواهد بود.

با این وجود اما بسیاری از محصولات صادرات محور استان به دلیل نبود صنایع تکمیلی و تبدیلی در بیرون از استان و با برندی خارجی در بازار عرضه و یا با هدررفت بالایی از تولیدات مواجه هستند.

با توجه به اهمیت نقش صنایع تبدیلی در بهینه‌کردن محصولات مازاد، در سفر اخیر معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی به لرستان پروژه ارتقاء سیستم‌های کشت، نگهداری، بسته‌بندی و صادرات میوه و سبزیجات در چهار استان کردستان، لرستان، خوزستان و فارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تمایل وزارت‌خانه جهت راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای

محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه طرح توسعه محصولات کشاورزی خوب و جامع است، به خبرنگار فارس گفت: بخش خصوصی به‌عنوان متولی برای انجام طرح می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی بیان داشت: تجربه در برخی پروژه‌های کشاورزی نشان داده که دولت خیلی نمی‌تواند در این مسیر موفق عمل کند و بنابراین دولت کمترین نقش را در این طرح دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی از تمایل وزارت‌خانه جهت راه‌اندازی این‌گونه طرح‌ها خبر داد و گفت: هرگونه حمایتی که برای انجام طرح‌های توسعه‌ای لازم باشد از سوی مرکز صورت می‌پذیرد، ضمن اینکه بانک کشاورزی نیز حامی این‌گونه طرح‌ها خواهد بود.

مازاد محصول داریم/ لزوم ورود بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی

طهماسبی مازاد محصولات کشاورزی را در کشور بسیار خواند و افزود: در برخی مواقع عرضه بیشتر از تقاضا است و لذا ایجاد صنایع تکمیلی برای برخی محصولات ضمن بالابردن ارزش اقتصادی، عرضه را نیز مناسب‌تر می‌کند.

وی یادآور شد: همچنین با توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری نیز تسهیل یافته و صادرات بیش از گذشته رونق می‌گیرد.

 معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: بایستی مردم احساس کنند منافع‌شان در انجام این قبیل طرح‌ها است، چرا که تمامی حلقه‌های زنجیره از قبیل تولیدکننده، صاحبان صنایع و تجار از عواید آن بهره‌مند می‌شوند.

اجرای طرح توسعه صادرات محصولات در قالب کشاورزی قراردادی

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد،‌ با بیان اینکه بالغ بر 800 هزارتن مازاد مصرف محصولات کشاورزی را در لرستان شاهد هستیم، اظهار کرد: 250 هزارتُن از این میزان را محصولات باغبانی به خود اختصاص داده‌اند.

عبدالرضا بازدار خاطرنشان کرد: این در حالی است که اغلب محصولات مازاد استان قابلیت صادرات داشته و می‌توانند با فرآوری و بسته‌بندی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شوند.

وی از مشارکت بخش خصوصی جهت اجرای طرح توسعه صادرات محصولات کشاورزی با محوریت محصولات باغبانی خبر داد و افزود: بخش خصوصی با متولی‌گری اتاق بازرگانی چهار استان لرستان، فارس، خوزستان و کردستان را برای اجرای طرح هدف قرار داده است.

بازدار بیان داشت: در این طرح که در قالب کشاورزی قراردادی بایستی منجر به تفاهم‌نامه شود، ابتدا وظایف هر یک از بخش‌ها مشخص و سپس بر اساس سفارش بخش خصوصی اقدام به تولید شود.

وی با بیان اینکه بر روی ارقام تولیدی ممکن است بازنگری صورت گیرد و یا گونه‌های خاصی وارد استان شود، گفت: در صورت انعقاد تفاهم نامه بایستی کیفیت محصولات تولیدی افزایش یافته، ضمن اینکه صنایع بسته‌بندی فعلی نیز ارتقاء یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌های استان 14 هزار و 500 تُن بوده که لازم است تا 50 هزار تُن افزایش پیدا کند.

بازدار ضمن تاکید بر پتانسیل محصولات کشاورزی استان برای صادرات به کشورهای خارجی، بیان داشت: با انجام طرح کشاورزی قراردادی شاهد توسعه صادرات و صنایع تکمیلی و تبدیلی در لرستان خواهیم بود.

با توجه به اهمیت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بایستی دید که پروژه ارتقاء سیستم‌های کشت، نگهداری، بسته‌بندی و صادرات میوه و سبزیجات تا چه میزان می‌تواند در توسعه محصولات کشاورزی موثر واقع شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول