اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نشست صنعت دام و طیور

یارانه ارزی نهاده‌های صنعت مرغ از قفس نظارت‌های دولت پرید/ صادرات مرغ روی سیخ

فعالان بخش صنعت دام و طیور اعتقاد دارند که دلارهای ارزان‌قیمت دولت و یارانه ارزی نتوانست قیمت نهاده‌ها را ثابت نگه دارد و متخلفانی که از این یارانه‌ها بهره‌مند می‌شوند مجازات نشدند.

یارانه ارزی نهاده‌های صنعت مرغ از قفس نظارت‌های دولت پرید/ صادرات مرغ روی سیخ

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اهمیت و تأمین نیاز پروتئین در جامعه سبب شد که در مدت کمتر از 10 سال جمهوری اسلامی ایران از یک کشور واردکننده مرغ به یک کشور صادرکننده مرغ تبدیل شود و در این میان استان گلستان با توجه به شرایط اقلیمی و ظرفیت‌های بالایی که در پرورش و تولید مرغ داشت امروز یکی از استان‌های پیشتاز در تولید گوشت سفید و تخم‌مرغ به‌ شمار می‌رود.

اما با وجود آنکه امروز صنعت پرورش مرغ یکی از استراتژیک‌ترین صنعت در تامین مواد پروتئینی کشور تبدیل شده و از نظر میزان اشتغال به شکل مستقیم و غیرمستقیم و سرمایه‌گذاری در کشور اهمیت دوچندانی پیدا کرده، اما متأسفانه سوءمدیریت‌ها بخش جهاد کشاورزی این صنعت را همواره با تلاطم قیمت، تأمین نهادینه و خرید تضمینی مرغ از طریق شرکت‌های پشتیبانی روبه‌رو کرده است.

از این رو خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان به دعوت اتاق بازرگانی گرگان در شانزدهمین نمایشگاه صنعت، دام و طیور و شیلات آبزیان و تکنولوژی‌هایی وابسته رفت تا در میزگرد گفت‌وگوی فعالان این بخش شرکت و مشکلات این تولیدکنندگان را واکاوی کند.

رضا مبصری از کارشناسان و فعالان صنعت دام و طیور از زنجیره گرگان دشت در این نشست به این مهم اشاره کرد که افزایش قیمت ارز فرصت خوبی را برای صادرکنندگان بخش صنعت دام و طیور فراهم کرده تا بتوانند سهمی از بازارهای جهانی به دست بیاورند.

وی بر این نکته تأکید کرد که با توجه به افزایش قیمت ارز در کشور یک دهم دلار قیمت مرغ ما نسبت به دیگر کشورهای همسایه کمتر است، اما متأسفانه فرصت صادرات به دلیل آنکه هنوز مشکل آنفولانزای مرغی را با کشور صادرکننده‌ای چون عراق حل نکردیم در چالش است و این در حالی است که بیش از دو ماه است به گزارشات «OIE» این مشکل برطرف شده است.

مبصری به مشکلات دیپلماسی در صادرات مرغ اشاره کرد و گفت: امروز درخواست‌های تولیدکننده‌های ما از دولت از مشوق‌های صادراتی به مجوزهای صادراتی تنزل پیدا کرده است.

ارازجان شمالی، مدیرعامل آرمان دانه گلستان از دیگر فعالان بخش صنعت دام و طیور در این نشست یادآور شد که روزی آرزو داشتیم که یک روزی تولیدات ما با قیمت پایین‌تر از رقبای ما در بازار جهانی عرضه شود و امروز این موضوع محقق شده ولی در زمینه دیپلماتیک ما دچار مشکل هستیم و نتوانستیم در این امر موفق باشیم.

وی یکی از بیشترین مشکلات کارخانه‌های دام و طیور را عرضه مواد اولیه و رسیدن نهاده به‌ موقع به دست فعلان این بخش برشمرد و تأکید کرد: واردکنندگان بخش صنعت دام و طیور از ارز 3 هزار و 800 تومانی استفاده می‌کنند و براساس آن قیمت باید بر اساس قیمت گذشته می‌ماند ولی با یک نگاه متوجه می‌شویم که 50 درصد این نهاده‌ها افزایش قیمت داشته است.

مدیرعامل آرمان دانه گلستان یادآور شد که هدف دولت از  اختصاص ارز یارانه‌ای به بخش دام و طیور این بود که قیمت‌ها با توجه به اهمیت مرغ افزایش پیدا نکند ولی شاهد آن هستیم که سویا 75 درصد و ذرت 50 درصد افزایش قیمت داشته و امروز باید چه کسی پاسخگو باشد.

شمالی ادامه داد: امروز اقتصاد ما با یک جنگ داخلی روبه‌رو شده است باید دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم تا در عرصه اقتصاد مقاومتی موفق شویم اما افزایش 70 درصدی نهاده‌ها سبب فشار به مردم می‌شود.

وی می‌گوید، در قانون ترک فعل نیز برایش جرم تعریف‌شده و سؤالم این است که چه کسی مسؤولیت نظارت به  فردی را دارد که با دلار 3 هزار و 800 تومانی نهاده وارد کرده و اجناسش 70 درصد افزایش یافته و چرا این‌گونه افراد مجازات نمی‌شوند و یا به مردم معرفی نمی‌شوند.

رمضان تجری رئیس هیأت مدیره شرکت زرین رشد گرگان نیز اظهار کرد: در سال زراعی گذشته سویای کل کشور را اداره غله خریداری کرد و شرکت خاور دشت متولی تسویه سویای داخلی شد و کنجاله سویای داخلی بعد از تسویه  یک هزار و ۵۶۰ تومان به فروش می‌رساند و این در حالی بود که کیفیتش نسبت به سویای خارجی پایین‌تر بود و کمتر در داخل کشور مصرف می‌شد و با این وجود این سویا را در پایان اسفند یک هزار و 960 تومان به فروش می‌رسانند اما در ابتدای سال قیمت این سویا 2 هزار و 50 تومان برای مرغدارها درخواست داده شد تا خریداری شود ولی این هیچ‌گاه نامه امضا نشد و مصرف‌کنندگان مجبور شدند که کنجاله سویا را 2 هزار و 460 تومان خریداری کنند و این بحث  بیانگر سو نظارت داخلی است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان ما باید در بازار رقابت کنند و اما ما باید با چه کسی رقابت کنیم، دولت که به وعده‌های خود عمل نمی‌کند؟، در روزهای گذشته آقای استاندار و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فهرستی را اعلام کردند که در راستای اشتغال‌زایی تسهیلاتی پرداخت شده اما این لیست ناقص بود به شرکت ما یک میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات اعطا شد ولی بیان شد که 3 میلیارد تومان بوده است.

رئیس هیات مدیره شرکت زرین رشد گرگان یادآور شد: برای دریافت این تسهیلات 20 میلیون تومان هزینه کردم و سود آن 18 درصد است و این رفع موانع تولید نیست بلکه ایجاد مانع است از سوی دیگر پروانه ساخت ما از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده ولی بیمه کارگری ما آزاد حساب می‌شود و حمایت از فعالان بخش کشاورزی نباید این‌گونه باشد و متأسفانه در حد یک صورت‌جلسه و مطبوعات خلاصه حمایت‌های دولت خلاصه می‌شود.

تجری به حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان گلستان اشاره کرد و افزود: آقای وزیر حتی 10 دقیقه هم برای شنیدن درد دل‌های ما وقت نگذاشت و تنها با حضور 10 دقیقه‌ای در میان فعالان بخش اقتصادی در گنبدکاووس به سفر خود پایان داد.

وی با طرح این سؤال که چرا باید سویای یک هزار 560 تومانی داخلی کشور به قیمت 2 هزار و 460 تومان برسد، گفت: مسؤولان می‌توانند ورود موبایل یا چیزهای دیگر را در کشور مدیریت کنند ولی توان مدیریت این شرکت‌ها که با دلار 3 هزار و 800 تومانی فعالیت می‌کنند را ندارند.

این فعال بخش تولید افزود: قرار بود به تسهیلاتی که به ما پرداخت کردند سوبسیدی تعلق بگیرد ولی این سوبسید پرداخت نشد.

مرداد پرهیز تولیدکننده مکمل دی‌کلسیم فسفات در این  میزگرد یادآور شد که امروز ما نیاز به دشمن خارجی نداریم و خودمان در داخل کشور ریشه به تیشه صنعت و تولیدکنندگان می‌زنیم، پتروشیمی بیشترین میزان افزودنی از جمله منو و بی‌کربنات فسفات که یک مواد ضروری در مصرف طیور است تولید می‌کند ولی مدیر پتروشیمی می‌گوید نمی‌توانیم از  دلار 4 هزار و 200 تومانی بهره‌مند شوند و دولت پاسخ بدهد که این دلار برای چه کسی است.

وی یادآور شد: با توجه به مشکلات ارزی پیش‌آمده فردی پاسخگوی تولیدکنندگان نیست و دولتمردان عملاً مانع‌تراشی برای تولید کشور می‌کنند، 50 شرکت در کشور دی‌کربنات فسفات تولید می‌کردند و بخشی از این شرکت‌ها امروز به دلیل آنکه مجوز داده می‌شود بی‌کربنات از کشور چین وارد شود تعطیل شدند.

این فعال صنعت دام و طیور تأکید کرد که صنعت دام و طیور با مشکلات زیادی روبه‌رو است، همه کارخانه‌های دام و طیور ما مشکل تأمین نهادینه و یا نقدینگی دارند و بارها این مشکلات مطرح شده ولی هیچ پروتکلی برای آن ارائه نشده است.

سادین یکی از مرغداران شهرستان آزادشهر به عرضه گوشت اشاره کرد و گفت: نهاده را به هزار بدبختی باید تأمین کنیم ولی موقع خرید پشتیبانی که در این دوره بنا بود مرغ را هر کیلوی  ۵ هزار و ۳۰۰ تومان از ما تحویل بگیرد مشخص نشد که از چه کسی این مرغ‌ها را خریداری کرد و پولش به جیب دلالان رفت.

وی ادامه داد: در یک واحد 30 هزارتایی پرورش قطعه مرغ 60 میلیون تومان به دلیل آنکه مرغ را هر کیلوی 4 هزار تومان فروختم زیان دیدم و این در حالی است که در سایت مشخص است کدام مرغداری وزن مرغش به فروش رسیده و مرکز پشتیبانی باید از کدام مرغداری مرغ خریداری کند.

رحمت‌الله سمیعی معاون بهبود دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در پاسخ به دغدغه‌های تولیدکنندگان و فعالان بخش صنعت دام و طیور گفت: واقعیت صنعت دام و طیور استان این است که در یک دوره 10 ساله از یک کشور واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم و ساختارهای ما در این صنعت همگون رشد نکرده است.

وی یادآور شد: در حوزه صادرات مرغ زیرساخت نداریم و مسائل صادراتی و اقتصادی در  حوزه دام و طیور وجود نداشته و صادرات ما پیله‌وری بوده و منسجم انجام نشده که بر اساس آن برای تولید بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم.

سمیعی می‌گوید، درگذشته 20 هزار تن مرغ از استان گلستان به کشورهای دیگر صادر می‌شد ولی در برخی مواقع نوسان‌هایی وجود داشت، ظرفیت گوشتی و مرغ مادر در استان خوب رشد کرد ولی به سمت تغییر ذائقه مردم نرفتیم و یارانه‌ها را  به سمت غلات می‌بریم که برای جامعه ما مفید نیست و باید در حوزه مصرف کارهایی را انجام می‌دادیم.

وی تأکید کرد که اگر صادرات سازمان‌یافته نباشد در بحران‌ها مشکلات صادرات خود را نشان می‌دهد، درحالی‌که سه ماه نخست سال بهترین زمان برای صادرات بود اما یک کیلو مرغ هم نتوانستیم صادر کنیم.

معاون بهبود دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان عنوان کرد؛ در صنعت  دام و طیور وابستگی 80 درصدی به واردات داریم و 80 درصد مدیریت ما در دست ما بر این مساله نیست و نمی‌توانیم بگوییم که در سیاست بین کشورها چه اتفاقی می‌افتد. 

سمیعی به نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت جهانی ذرت اشاره کرد و یادآور شد که در 20 درصد  دیگر در بخش صنعت دام و طیور نیز در داخل کشور مشکل مدیریت داریم، نهاده غلات کم داشتیم و مشکل حمل‌ونقل نیز به آن افزوده‌شده و سؤال اینجا است که کجای این صنعت را می‌توانیم درست کنیم.

وی به خرید تضمینی شرکت پشتیبانی اشاره کرد و گفت: اعتقاد داشتم این شرکت را نباید درگیر  تنظیم بازار کنیم  اگر شرکت‌های ما این ظرفیت را داشته باشند  و مرغ را ذخیره می‌کردند نیازی به این نبود که بخش دولتی مرغ را ذخیره کند.

سمیعی بابیان اینکه دولت هر جا که در حوزه اقتصاد وارد شد بر زیان تولید بوده، افزود؛ اتحادیه سراسری مرغداران داریم که شش ماه درگیر انتخابات است و هنوز به هئیت واحد نرسیده، باید خودمان در کنار یکدیگر قرار بگیریم و تا زمانی که  دنبال مقصر بگردیم این صحبت‌ها تکرار می‌شود و اکثر کشورهای دنیا که در این حوزه موفق بودند عمده تولید تحت سلطه چند شرکت بوده است.

===============

گزارش از فاطمه رائیجی

===============

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول