اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/84

آشنایی با فرآیند «یادگیری»

فرآیند یادگیری عبارت است از جریان تعاملی یا رفتار متقابل معلم و شاگرد که بر اساس طرحی منظم و هدفدار به‌منظور ایجاد تغییر در رفتار و شناخت شاگردان، سازمان داده می‎شود.

آشنایی با فرآیند «یادگیری»

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه فرآیند/Process آمده است: مجموعه فعالیت‌های متوالی و مراحل متعامل و مرتبط به هم که دروندادها را به بروندادها تبدیل می‌کند یا محصول خاصی را به‌وجود می‎آورد و برای ایجاد این محصول به دروندادهای خاصی نیاز دارد که زمینه را برای درست عمل کردن و تبدیل داده‌ها به باز داده‌ها یا تغییر مرحله به مرحله به سمت یک هدف معین فراهم می‌سازند.

به عبارت دیگر، مسیر و جریانی است که طی می‎شود تا ورودی‌ها به خروجی‌ها تبدیل شوند. هر فرآیند با یک فعالیت مشخّص آغاز و با یک فعالیت مشخّص نیز پایان می‌یابد. در این مسیر عملیات و فعالیت‌هایی اتفاق می‎افتد تا بر ورودی‌ها اثر گذاشته و آنها را معطوف و مرتبط به هدف و نتیجه‌ای برساند که همان خروجی یا برونداد نظام نام دارد. هر آنچه که در این مسیر اتفاق می‎افتد تا بهترین محصول نصیب سازمان یا مؤسسه شود.

از ریشه لاتین به‎معنی «پیش رفتن» و پیشرفت گام به‌گام به سوی هدفی، مجموعه عملیات و مراحل لازم برای رسیدن به یک هدف مشخص.

فرآیند ـ مدار/Process – Oriented: مجموعه عملیات متوالی و مراحل لازم متعامل و مرتبط به هم برای رسیدن به یک هدف مشخص که دروندادها را به بروندادها تبدیل می‌کند.

بر اساس گردش متوالی

فرآیند اندازه‌گیری/Measurement Process: توالی و استمرار «تخصیص اعداد» به موارد مشخّص، به‌منظور تبیین روابط بین ویژگی‌های خاص و مقدار تخصیص داده شده به‌عنوان مقدار اندازه مورد نظر؛ چنین نگرشی به نظام اندازه‌گیری از آن جهت مفید است که اجازه می‌دهد مفاهیم، اصول و ابزاری را در تجزیه و‌تحلیل نظام اندازه‌گیری به‌کار ببندیم که قبلاً در کنترل آماری فرآیند (SPC) به‌کار گرفته بودیم.

مراحل سنجش

فرآیند آموزشی/Educational Process: تمامی مراحل و سلسله روش‌هایی اعم از مدیریّتی، آموزشی و پژوهشی که برای دستیابی به نتایج مشخّص در امر آموزش طی شده یا به‌کار گرفته شده باشد.

مراحل و توالی آموزش

فرآیند برنامه‌ریزی/Planning Process: تعیین توالی و توازی فعالیت‌های لازم برای اجرای یک پروژه، با در نظر گرفتن زمان مورد‌نیاز برای اجرای هر فعالیت و کیفیت تعیین شده برای آن فعالیت.

مراحل و توالی برنامه‌ریزی

فرآیند تجزیه و‌تحلیل شغل/Job Analysis process: فرآیندی که منجر به تهیه شرح شغل، مشخصات شغل و ویژگی‌های لازم جهت احراز شغل می‎شود.

فرآیند تغییر/Change Process: فرآیند سه مرحله‌ای سازمانی، شامل کنار گذاشتن شیوه‌های منسوخ، معرفی، تثبیت و تعادل رفتار جدید.

مراحل دگرگونی

فرآیند یادگیری/Teaching/Learning Process: جریان تعاملی یا رفتار متقابل معلّم و شاگرد که بر اساس طرحی منظم و هدفدار و به‌منظور ایجاد تغییر در رفتار و شناخت شاگردان سازمان داده می‎شود یا فعالیت‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده‌ای که دانش‌آموز با راهنمایی و هدایت معلم برای دستیابی به اهداف آموزشی ـ تربیتی، انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول