اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/82

چگونه می‌توان به حیات طیبه دست یافت؟

حیات طیبه، زندگی پاک، مؤمنانه و وضع مطلوب زندگی بشر در همه ابعاد و مراتب بر اساس نظام معیار اسلامی است که تحقق آن باعث دستیابی به غایت زندگی، یعنی قرب الی‌الله خواهد شد.

چگونه می‌توان به حیات طیبه دست یافت؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت حدنصاب/Quorum آمده است: حدی که دست یافتن به آن برای کار مورد نظر لازم است؛ تعداد افرادی که باید در جلسه حضور داشته باشند تا تصمیمات آن جلسه قابل اجرا و نافذ باشد.

مقدار معیّن از هر چیز، اکثریت لازم براى مذاکرات، حداقل عده لازم براى رسمیت جلسه، تعداد یا کمیت لازم.

حدنصاب قبولی/Passing Mark: کمترین نمره‌ای که برای قبولی در هر درس لازم است و بدون کسب آن امکان ارتقا به سطح بالاتر وجود ندارد.

مقدار نمره یا امتیاز برای پذیرش یا ارتقا.

حرفه‌ای/Professional/Occupational: فرد متخصصی که از دانش، مهارت، تجربه و تخصص لازم و سطح بالایی برای انجام دادن وظایف و مسئولیت‌های خود برخوردار است و بیشترین مدت زمان تجربه کاری خود را با آن سپری کرده است.

مربوط یا منسوب به حرفه، شغل، مهارت یا تخصص، مقابل آماتور.

حریم مدارس ماندگار/Perdurable Schools Frontage/Privacy: فضای پیرامون مدرسه ماندگار که برای حفاظت از عرصه و اعیان آن، ارزش‌های تاریخی‌- فرهنگی، مناظر و مرایا و ایجاد ارتباط فرهنگی اثر با محیط پیرامون در درجات مختلف و با ضوابط مشخّص در هر درجه، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای‌عالی آموزش‌و‌پرورش، تعیین، اعلام و مشمول قوانین ناظر برحفاظت از آثار تاریخی- فرهنگی می‎شود.

پیرامون و گرداگرد مدرسه، عمارت یا خانه، مکانی که حمایت و دفاع از آن واجب است.

حق‌التّدریس/Tuition/Fees: اجرت یا وجهی که در اِزای ساعات تدریس، علاوه بر تدریس موظف، به معلمان، استادان و آموزگارانی پرداخت می‎شود که ساعاتی از وقت آزاد خود را به تدریس به پردارند که در دوره‌های مختلف تحصیلی متفاوت است.

آموزانه،دستمزد،شهریه،

حقّ‌الزّحمه/Compensation for/Payment: وجهى که طبق مفاد قرارداد، علاوه بر حقوق، به اِزای انجام کار یا ارائه خدمات، تحت عنوان کار دیگرى که از او خواسته می‎شود، به‌کارکنان دولت یا شخص شاغل در مؤسّسات داده می‎شود. این وجه به‌طور مستمر، مادام که به‌کار جدید مشغول است، پرداخت می‎شود. در ایام مرخصى قابل پرداخت نیست و در حقوق بازنشستگی نیز تأثیرى ندارد.

حق حضور، دستمزد، کمک هزینه، پاداش، فوق‌العاده، اضافه حقوق.

حیات‌طیبه/Hayate Tayyebah: زندگی پاک، مؤمنانه و وضع مطلوب زندگی بشر در همه ابعاد و مراتب، بر اساس نظام معیار اسلامی که تحقق آن باعث دستیابی به غایت زندگی، یعنی قرب الی‌الله خواهد شد.

البته حیات‌طیبه امری صرفاً اُخروی نیست که تنها در عالم آخرت و پس از مرگ محقق شود، بلکه در حقیقت حاصل ارتقا و استعلای حیات طبیعی و متعارف آدمی‌در همین دنیاست که بیشترین برخورداری از منابع هستی‌بخش، اعم از مادی و معنوی و دفع بیشترین عوامل هستی زدا را برای انسان در تکاپوی هستی و متعالی و پایدار در برداشته باشد و با صبغه الهی بخشیدن و پذیرش حاکمیت نظام معیار دینی (مبانی و ارزش‌های مقبول دین اسلام) بر ابعاد فردی و اجتماعی زندگی آدمی و تمام شئون مختلف آن، جلوه‌ای از آن (در همین دنیای فانی و محدود) قابل تحقق است.

زندگی پاک و مؤمنانه.

حیطه روانی - حرکتی/Psycho–Motor Domain: حیطه مربوط به رویدادهای روانی که تأثیر حرکتی دارند و بالعکس.

قلمرو، دامنه، عرصه، گستره، وسعت، محدوده، دایره، حوزه، میدان یا مکانی مشخص برای انجام عملی خاص.

حیطه‌های یادگیری/Areas of Learning: پیوستاری از هدف‌های آموزشی که نوع یادگیری فراگیران را به سطوح و طبقات مختلف تقسیم‌بندی می‌کند.

سطوح یادگیری

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول