اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/80

ترک تحصیل در ترمینولوژی تعلیم و تربیت

ترک تحصیل، وضعیتی است که دانش‌آموز پیش از پایان سال‌تحصیلی، به هر دلیلی، دوره یا نظام آموزشی را ترک کرده و در حقیقت به هدف‌های آن دوره دست پیدا نکرده است.

ترک تحصیل در ترمینولوژی تعلیم و تربیت

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت ترک تحصیل کنندگان/Dropouts آمده است: آموزش گیرندگان یا دانش‌آموزانی که به هر علت یا دلیلی (پایان کلاس، مدرسه، انتقال، اتمام کار مدرسه یا مرگ)، در حین تحصیل، بعد از قبولی یا مردودی، نظام آموزشی را ترک گفته باشند.

رها کنندگان تحصیل

ترک تحصیل/Withdrawal Education Drop Out: وضعیتی که دانش‌آموز پیش از پایان سال‌تحصیلی، به هر دلیلی، دوره یا نظام آموزشی را ترک کرده و در حقیقت به هدف‌های آن دوره دست پیدا نکرده است.

ترکیب{دانش}/Synthesis: فرآیند ادغام مفاهیم و توانایی قرار‎ دادن اجزا و عناصر جدا شده در کنار هم، ترکیب حجم‌های مختلفی از دانش صریح و تشکیل یک کل واحد و جدید. ترکیب مجدد دانش موجود می‌تواند از طریق طبقه‌بندی، اضافه کردن، بازسازی مجدد دانش صریح، منجر به ایجاد دانش جدیدی شود؛ این نوع تبدیل دانش، دانش نظام‌مند نامیده می‎شود.

آمیخته کردن، مخلوط ساختن، دانش نظام‌مند، بر هم نشاندن چیزی بر چیزی، آمیزش، اختلاط، در شیمی تبدیل چند جسم به جسم سنگین تر، در علم دستور تحلیل عبارت ها و جمله‌ها از لحاظ روابط کلمات طبق قواعد نحو، مقابل تجزیه.

ترم تابستانی/Summer Term/Semester: دوره تحصیلی کوتاه و فشرده‌ای در فصل تابستان که در آن تعداد محدودی واحد درسی (حداکثر شش واحد) ارائه می‎شود و در پایان آن، آزمونی از آن درس یا دروس به‌عمل می‎آید.

یکی از تقسیمات دوره تحصیلی که زمان آن در تابستان است.

ترمینولوژی/Terminology: یکی از شاخه‌های فرعی زبان‌شناسی که در آن با مطالعه نظام‌مند اصطلاح‌ها، واژه‌ها، کلمات و مفاهیم خاص رشته‌های تخصصی و ترکیبات آن، که در علوم، هنرها، حرفه‌ها و جز آن برای نام‎گذاری، طبقه‌بندی اشیا و مفاهیم به‌کار می‌رود و اصول کلی ناظر بر این مطالعه.

واژه شناسی تخصصی، اصطلاح‎شناسی، اصطلاح‎نامه.

ترویج/Promote: نوعی فعالیت و اقدامی‌که در محیط‌های غیر‌رسمی و خارج از مرزهای مراکز آموزش رسمی، سازمان‌ها و مؤسّسات رسمی با هدف آموزش، ایجاد انگیزه، تغییر‌نگرش و رفتار مخاطبان، تقویت قدرت نو آوری، خلاقیت، افزایش دانش برای پذیرش نو آوری‌ها و فناوری‌های نوین و بهبود وضعیت زندگی انجام می‌گیرد.

رواج دادن، خارج و محیط بیرون، گسترش یافتن، رونق دادن، روا کردن چیزی.

تسرّی/Spillover: فرآیندی پویا که به‌موجب آن، یکپارچگی در یک حوزه از فعالیت اجتماع به حوزه‌های دیگر آن سرایت و تعمیم داده می‎شود.

عمومیت دادن به، عمومى‌کردن، تعمیم دادن، کلیت بخشیدن، تحت قانون کلى در آوردن

تسرّی مصوبه/Extention/Generalization of Acts: تعمیم دادن موضوع مصوبه به موضوعات و مسائل مشابه دیگر.

عمومیت دادن، عمومى‌کردن یا تعمیم دادن مصوبه.

تسهیلات بهداشتی مدرسه/School Health Facilities: مجموعه‌ای از امکانات و خدماتی که کمبود یا نبود هر یک از آن‌ها می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت دانش آموزان و نظام سلامت و برنامه‌های آموزشی مدرسه داشته باشد. از جمله این امکانات توالت، دستشویی، آبخوری، اتاق بهداشت و... است.

امکانات بهداشتی

تسهیم/Split: تقسیم کردن سهام ممتاز یک شرکت به تعداد زیادی سهم؛ این کار باید با رأی هیأت مدیره و تصویب صاحبان سهام انجام شود.

سهم بندی کردن، جزءجزء کردن، منقش کردن جامه.

تشکل‌های دانش‌آموزی/Student Organizations: نهادهای سازمان‌یافته دانش‌آموزی، متشکل از گروه‌هایی از دانش‌آموزان که فعالیت‌ها‏ی تعریف شده، مصوب و هدفمندی را به‌صورت داوطلبانه، مستمر و فراگیر در عرصه‌های مختلف اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، سازندگی، ورزشی، علمی، دفاعی، امدادی و غیره در داخل یا به‌صورت مکمل در خارج از مدارس، اعم از دولتی یا غیر‌دولتی انجام می‌دهند‏.

صورت گرفتن چیزی، صورت پذیرفتن، شکل گرفتن.

تشکل‌های مربیان/Trainers/Instructors Association/Coaches Association: نهادها و سازمان‌های صنفی که با مشارکت مربیان هم رشته مراکز آموزشی با هدف پیگیری مباحث علمی و تخصّصی رشته مربوط و کمک به تهیه استانداردهای مهارت، انجام فعالیت‌های آموزشی نظیر برگزاری همایش‌های علمی و تخصّصی، مشارکت و هم‎فکری در مسائل آموزشی و تربیتی و فعالیت‌های صنفی در سطح ستاد، استان‌ها و شهرستان‌ها، تشکیل شده و به فعالیت می‌پردارند.

تشکیل هویّت/Identity Formation: فرآیند کسب شخصیّتی منسجم، با ثبات، بالنده و متمایز، بر مبنای تجارب مثبت پیشین.

شکل دادن یا سازمان دادن به هویت.

تشکیلات/Organization/Formation: مجموعه‌ای هماهنگ، سازمان‎یافته، موزون و سلسله مراتبی که دارای اهداف، وظایف و ارتباطات معینی است.

سازمان های مختلف، ادارات و مؤسسات؛ جمع تشکیل.

تشویق/Encouragement: عمل اعطای پاداش به رفتار برجسته و متمایز فرد، به‌منظور ترغیب و بر انگیختن شوق و علاقه او و سایرین به انجام و تکرار مجدد همان رفتار در سطح بهتر و مطلوب‌تر از قبل. این پاداش می‌تواند طیف وسیعی داشته باشد، به طوری که از یک نگاه تحسین‎آمیز تا یک تشویق مالی بزرگ یا اعطای رتبه یا مقامی را شامل شود. در هر حال این فرآیند در زندگی انسان گستردگی دارد و عموم افراد آن را به‌کار می‌برند، شاید بدون آن که با جنبه‌های مختلف یا کارکرد یا شیوه‌های صحیح اجرای آن آشنایی داشته باشند.

برانگیختن یا به شوق درآوردن و ترغیب کردن به چیزی، کسی را در امری ستودن و به چیزی دلگرم کردن، کشاندن نفس آدمی به سوی امری، آرزومند ساختن.

تشویق‌نامه/Letter of Appreciation: نامه‌ای رسمی با امضای مقام مسئول که به‌خاطر انجام دادن کاری شایسته و متمایز به کسی می‌دهند و کار او را می ستایند.

تصحیح/Correction: افزودن یک مقدار به یک کمیت یا کاستن از آن برای جبران انحراف‌های مشخص و غیرقابل صرف‌نظر در استفاده یا اندازه‏گیری.

درست کردن، صحیح کردن غلط های نوشته ای، غلط‎گیری، راست و درست کردن، غلط گرفتن، غلط‎گیری کردن، تصحیح کتاب، از بین بردن افتاده‎های آن.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول