اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

موافقت ایران با حضور هیئت تحقیق سازمان ملل در ایران

ایران موافقت اصولی خود را با بازدید یک هیئت تحقیق سازمان ملل از وضعیت اسرای عراقی در ایران اعلام کرد. این هیئت کار خود را از نیمه دوم دی ماه آغاز خواهد کرد.

موافقت ایران با حضور هیئت تحقیق سازمان ملل در ایران

رخدادهای 26 آذر 63

چکیده:

  • رئیس دیوان عالی کشور نتایج و چگونگی اجرای فرمان 8 ماده ای امام را تشریح کرد.

 

  • موسوی: ما هیچ تغییری در سیاست جنگی خود نداده ایم و رژیم بعث و صدام باید نابود شوند.

 

  • دفتر تحکیم وحدت در مورد پیام امام خمینی در مورد تقویت ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی بیانیه ای را صادر کرد.

 

  • هیئت تحقیق سازمان ملل وضعیت اسرای ایران و عراق را بررسی می کند.

 

آیت الله موسوی اردبیلی: امروزه تخلفات قانونی به حداقل رسیده است

به مناسبت سالگرد صدور فرمان تاریخی هشت ماده ای امام امت پیرامون تامین عدالت اجتماعی آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای عالی قضایی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی عملکرد ستاد اجرایی فرمان 8 ماده ای امام خمینی خطاب به مسئولین کشور را تشریح کرد.

آیت الله موسوی اردبیلی گفت: طبق گزارشات متعدد و قابل اعتماد با ارقام و آمار هیئت های اعزامی ستاد پیگیری فرمان 8 ماده ای حضرت امام به استان های مختلف کشور امروزه تخلفات قانونی به حداقل رسیده است.

وی با اشاره به حجم شکایات که در رابطه با فرمان 8 ماده ای به دفتر اجرای ستاد پیگیری فرمان 8 ماده ای امام رسیده گفت: این شکایات اکثرا در مورد بازسازی ها، گزینش ها، دخالت های غیر قانونی و غیر مسئولانه و خارج از شرح وظایف برخی مسئولین، سوء استفاده از قدرت قضایی، دخالت های بی مورد در امورگمرک، قاچاق و جرائم عمومی بود.(1)

 

موسوی: برای پایان جنگ رژیم بعثی باید نابود شود

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر ایران در مصاحبه ای با نشریه کرسنت اینترنشال چاپ کانادا به سوالات خبرنگار این نشریه در تهران درباره جنگ تحمیلی و سیاست خارجی، اصلاحات ارضی و نقش بخش خصوصی پاسخ گفت.

آقای موسوی درباره شرایط ایران برای پایان جنگ تحمیلی گفت: شرایط ما همان است که قبلا اعلام شده است رژیم بعثی و همراه آن باید نابود شوند شرایط دیگر از شرط نخست پیروی می کنند تعداد بسیاری از عراقی ها از کشورشان اخراج و به ایران پناهنده شده اند واضح است که آنها باید به کشورشان بازگردند. موضوع مرزهای شناخته شده بین ایران و عراق نیز باید حل شود.

نخست وزیر در مورد مساله غرامت نیز گفت: ما خسارات زیادی را در این جنگ متحمل شده ایم اما بارها گفته ایم و باردیگر نیز می گوییم به پیروی از امام امت در صورتی که یک حکومت مردمی در عراق روی کار آید نمی توانیم انتظار پرداخت غرامت از سوی مردم عراق را داشته باشیم.(2)

 

حمایت دفتر تحکیم وحدت از ستاد انقلاب فرهنگی

به دنبال فرمان اخیر امام امت در جهت تقویت هر چه بیشتر و بارورتر شدن ستاد انقلاب  فرهنگی و در آستانه 27 آذر سالروز شهادت شهید مفتح از سوی دفتر تحکیم وحدت بیانیه ای صادر شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: تحول اخیر در ستاد انقلاب فرهنگی نمایانگر این مطلب است که امام امت به طور مستقیم بر جریان اسلامی کردن دانشگاه ها و فرهنگ عمومی جامعه نظارت خواهند داشت و بالطبع نظراتی همچون موقتی بودن این نهاد و سپردن امر حساس انقلاب فرهنگی به دست جریان عادی و چارچوب مقررات اداری کشور مردود خواهد بود.

این بیانیه می افزاید: عضویت مسئولین سه قوه معنایی جز حذف بی چون و چرا از طرف ارگان ها و سازمان های وابسته به قوای سه گانه نسبت به اجرا و مسئولیت پذیری امور انقلاب فرهنگی ندارد و تائید و تعیین نمایندگان دانشجویی و اساتید به صورتی رسمی تر وظیفه این اقشار را گوشزد می نماید.(3)

 

موافقت ایران با حضور هیئت تحقیق سازمان ملل در ایران

ایران موافقت اصولی خود را با بازدید یک هیئت تحقیق سازمان ملل از وضعیت اسرای عراقی در ایران اعلام کرد. این هیئت کار خود را از نیمه دوم دی ماه آغاز خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران قبلا تاکید کرده بود تنها در صورتی می تواند با عزیمت هیئت کارشناس سازمان ملل به ایران موافقت کند که این هیئت ابتدا به عراق عزیمت کرده و پس از بررسی وضعیت اسرای ایرانی در عراق و همچنین روشن کردن سرنوشت 20 هزار مفقودالاثر نظامی و غیر نظامی ایرانی آنگاه به ایران سفر کند. بر اساس همین گزارش رژیم عراق برای سرپوش گذاشتن بر سیاست های خود که عمدتا نقض کننده کنوانسیون های بین المللی است ناگزیر از پذیرش این هیئت قبل از سفر به ایران شده است. (4)

منابع:

1. کیهان، 26 آذر 63، ص 3
2. اطلاعات، 26 آذر 63، ص 3
3. اطلاعات، 26 آذر 63، ص 2
4. کیهان، 26 آذر 63، ص 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول