اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

توضیحات وزیر کشور درباره قانون شوراها

وزیر کشور: با پیاده و اجرا شدن قانون شهرداری‌ها دیگر از زیر نظر وزارت کشور خارج می‌شود و خود مردم اداره آن را بر عهده می‌گیرند و شهردار را نیز خود مردم انتخاب خواهند کرد.

توضیحات وزیر کشور درباره قانون شوراها

رخدادهای 14 آذر 63

چکیده:

  • ماجرای گروگان گیری مسافران هواپیمای کویتی در فرودگاه مهرآباد تهران ابعاد تازه ای به خود گرفت.

 

  • نخست وزیر دستور ویژه ای برای حل و فصل بدون حادثه این بحران صادر کرد.

 

  • ناطق نوری: تامین بودجه شهرداری ها و انتخاب شهرداران به مردم واگذار می شود.

 

  • عراق خواستار کمک 27 میلیارد دلاری کشورهای منطقه خلیج فارس به این رژیم  شد.

 

  • سیگار جدید تیر از روز شنبه در سراسر کشور توزیع می شود.

 

آزادی 43 مسافر هواپیمای ربوده شده کویتی

آخرین گزارش ها از ماجرای هواپیماربایی هواپیمای کویتی در فرودگاه مهرآباد تهران حاکیست هواپیماربایان و 123 سرنشین باقیمانده در هواپیما که غالب آنها را مردان پاکستانی تشکیل می دهند شب گذشته را بدون هیچ حادثه ای سپری کردند.

تا ساعت 8 بامداد امروز که 29 ساعت از گروگان گیری می گذرد 43 زن و کودک آزاد  شدند که در میان آنها سه خدمه زن هواپیما نیز حضور دارند. همچنین یک تن از سرنشینان مرد هواپیما که به گفته مسافرین آزاد شده قصد داشت از سلاح کمری خود علیه ربایندگان استفاده کند به ضرب گلوله هواپیماربایان کشته شد. بر اساس گزارش ها در این درگیری یکی دیگر از مسافرین مجروح شده است که هنوز در هواپیما حضور دارد. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد «سازمان هفده سپتامبر برای حفاظت از فلسطینی ها» مدعی شد که مسئولیت ربودن هواپیمای کویتی را بر عهده دارد. مقامات کویتی ادعا کرده اند که 2 هواپیماربا ایرانی هستند در حالی که طبق گزارشات تنها دو تن از مسافرین این هواپیما ایرانی هستند.

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر کشورمان نیز دیروز با صدور دستورات ویژه ای خطاب به مسئولین ذیربط ایرانی از آنان خواست بر تلاش خود برای حفظ جان مسافرین و نجات آنان بیفزایند.(1)

 

توضیحات وزیر کشور در مورد قانون شوراها

حجت الاسلام ناطق نوری که برای معرفی استاندار جدید خوزستان به اهواز سفر کرده بود در پایان سفر خود به این استان در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره آخرین تصمیمات متخذه در رابطه با لایحه تقسیمات کشوری گفت: این لایحه مدتهاست که تصویب شده و آئین نامه اجرایی آن نیز چندی پیش در تهیه و در هیئت دولت تصویب شد و به عنوان آزمایش در یکی از شهرستان ها پیاده کردیم که به مدت 20 روز طول کشید.

وزیر کشور درباره قانون شوراها نیز گفت: با پیاده شدن و به اجرا درآمدن این قانون شهرداری ها دیگر از زیر نظر وزارت کشور خارج می شود و خود مردم اداره آن را بر عهده می گیرند و شهردار را نیز خود مردم انتخاب خواهند کرد. و امور شورای شهر نیز در دست خود مردم خواهد بود.(2)

 

باج خواهی عراق از اعراب

عراق در یک باج خواهی از کویت خواسته است تا جهت متقاعد ساختن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به پرداخت بدهی های خارجی 27 میلیارد دلاری عراق تلاش کند. یک منبع آگاه در منطقه خلیج فارس با اعلام این خبر افزود: عراق در ازای این درخواست وعده داده است که این امر موجب تسهیل و تسریع حل مشکلات مرزی عراق و کویت خواهد شد. به گفته وی بعید به نظر می رسد حتی با پرداخت بدهی های عراق توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس عراق از ادعاهایش نسبت به سه جزیره کویتی صرف نظر کند. پیش از این گزارش های دال بر این که عراق در قبال چشم پوشی موقت از اختلافات مرزی خود با کویت واگذاری سه جزیره کویتی به عراق را مطالبه کرده منتشر شده بود. بر اساس این گزارش روزنامه دی ولت چاپ آلمان نیز دیروز در سرمقاله خود نوشت: رژیم حاکم بر عراق تحت فشار ضایعات جنگ با 220 هزار کشته و 2 برابر این تعداد مجروح دچار ورشکستگی اقتصادی شده است. این روزنامه نوشت: صدام در سال 1980 قصد مقابله با انقلاب اسلامی ایران را داشت اما در این فاصله در خود عراق وضعی همچون زمان قبل از پیروزی انقلاب ایران بوجود آمده است.(3)

 

سیگار تیر به بازار می آید

ار روز شنبه هفته آینده سیگار جدید تیر در سراسر کشور در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. مدیر عامل شرکت دخانیات ایران صبح امروز با اعلام این خبر گفت: سیگار جدید تیر که جایگزین دو نوع سیگار بهمن و آزادی می شود با قیمت 145 ریال برابر قیمت سیگار بهمن در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. وی در مورد علت عرضه این سیگار نیز گفت نام های بهمن و آزادی متاسفانه به جا و مناسب برای سیگار انتخاب نشده بود و ما از مدتی پیش در صدد تغییر نام این دو سیگار و یا ارائه نوع دیگری سیگار بودیم.(4)

منابع:

1. کیهان، 14 آذر 63، ص 3
2. کیهان، 14 آذر 63، ص 22
3. اطلاعات، 14 آذر 63، ص 20
4. اطلاعات، 14 آذر 63، ص 22

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول