اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هشدار کمیسیون اصل نود به قوای سه گانه

کمیسیون اصل 90 می تواند با قوای سه گانه جمهوری اسلامی و تمام وزارتخانه ها و ادارات و سازمان های وابسته مستقیما مکاتبه یا به آنها مراجعه نماید.

هشدار کمیسیون اصل نود به قوای سه گانه

رخدادهای15 آذر 63

چکیده:

  • هواپیماربایان 2 مسافر دیگر را کشتند.

 

  • 27 نظامی پاکستانی و کویتی هنوز در هواپیما هستند.

 

  • کاخ سفید: حداقل 3 مقام آمریکایی در داخل هواپیما هستند.

 

  • رئیس جمهور هیئتی را برای بررسی مسائل مهاجرتی جنگ به خوزستان فرستاد.

 

  • کمیسیون اصل 90 مسئولین خاطی و سهل انگار را استیضاح و به مردم معرفی می کند.

 

  • 110 افسر عراقی در بغداد تیرباران شدند.

 

ادامه مذاکرات برای رهایی مسافران هواپیمای کویتی

در حالی که مذاکرات مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و مقامات کویتی با ربایندگان هواپیمای کویتی در فرودگاه مهرآباد همچنان ادامه دارد گزارش ها حاکیست هواپیماربایان پس از مذاکره تلفنی با وزیر کشور کویت و اعلام نقطه نظرات خود به مقام های کویت همچنان روی خواسته های خود پافشاری کرده و از آزاد کردن مسافران و خدمه هواپیما خودداری می کنند.

هواپیماربایان اعلام کرده اند در صورتی گروگان ها را آزاد خواهند کرد که دولت کویت مجاهدین کویتی را از زندان آزاد کند شب گذشته هواپیماربایان اعلام کردند در چند نقطه هواپیما بمب گذاری کرده اند و با روشن کردن موتور هواپیما قصد داشتند فرودگاه را ترک کنند که نیروهای امنیتی با محاصره هواپیما مانع از این کار شدند. پس از تلاش های مستمر مقامات ایرانی تعداد 23 تن دیگر از مسافرین نیز آزاد شدند و تعداد مسافرین و خدمه آزاد شده به 67 تن رسید. هنوز 27 نظامی پاکستانی و کویتی در میان مسافرین هواپیمای آزاد نشده می باشند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است حداقل 5 آمریکایی در هواپیما وجود داشته و سه نفر از آنها از دفتر عمران بین المللی بوده اند که هیچ یک از آنها جزء آزاد  شدگان نمی باشند.

بر اساس آخرین گزارش ها در پی عدم اجرای خواسته های هواپیماربایان آنها 2 تن دیگر از مسافرین هواپیما را کشتند. آنها اعلام کردند در صورت عدم اجرای خواسته هایشان به تدریج تهدیدات خود را عملی خواهند کرد.(1)

 

اعزام هیئت بازرسی رئیس جمهور به خوزستان

هیئت بازرسی رئیس جمهوری برای رسیدگی به امور بنیاد مهاجرین جنگ خوزستان وارد اهواز شدند. این هیئت که از سوی ریاست جمهوری برای رسیدگی به مسائل و مشکلات و حسابرسی بنیاد امور مهاجرین جنگی به خوزستان اعزام شده متشکل از حجت الاسلام علی بخشی و ولائی بازرسان کل کشور و کیاوش نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و رخشنده رو حسابرس دیوان محاسبات است.

کیاوش یکی از اعضای هیئت در گفت و گوی کوتاهی در اهواز درباره هدف از سفر هیئت به خوزستان گفت: در قبال گزارش هایی که به نهاد محترم ریاست جمهوری رسیده بود و با توجه به علاقه وافری که آقای خامنه ای به همه مردم خوزستان دارند هیئتی را برای رسیدگی به امور و مشکلات و حساب های مهاجرین جنگی مامور کردند. حجت الاسلام بخشی عضو دیگر هیئت نیز گفت: هیئت 10 روز در خوزستان خواهد بود تا به مشکلات برادران جنگ زده رسیدگی شود.(2)

 

 هشدار کمیسیون اصل نود به قوای سه گانه

کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در رابطه با تخلف های مسئولین خاطی و سهل انگاری سه قوه اطلاعیه ای صادر کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: کمیسیون اصل 90 می تواند با قوای سه گانه جمهوری اسلامی و تمام وزارتخانه ها و ادارات و سازمان های وابسته مستقیما مکاتبه یا به آنها مراجعه نماید و برای رسیدگی به شکایات کتبی که از طرف مسئولین مربوط بدون جواب مانده و یا جواب قانع کننده ای به آنها داده نشده توضیح بخواهد و آنها موکلفند در اسرع وقت جواب کافی بدهند. این اطلاعیه می افزاید: این کمیسیون ناگزیر خواهد بود نسبت به رفتار مسئولین خاطی و سهل انگار در هر مقام و منسبی که باشند بدون اغماض و چشم پوشی قاطعانه برخورد نموده و آنها را مورد سئوال و استیضاح قرار دهد و خاطیان نیز در صورت ضرورت از طریق تریبون مجلس و وسائل ارتباط جمعی به مردم معرفی خواهند شد.(3)

 

اعدام 110 افسر عراقی

اعدام های افسران ارتش عراق به عناوین مختلف از سوی رژیم بعثی ادامه دارد. به گزارش واحد مرکزی خبر هفته نامه صوت الرافدین فاش ساخت که صدام 75 نفر از نظامیان ناراضی عراقی با درجات مختلف سروان، سرهنگ و سرتیپ را که از افراد تیپ چهارم بودند به اتهام کوشش جهت سرنگونی رژیم بعثی اعدام کرد. همچنین گزارش دیگری حاکیست که 35 نفر دیگر از نظامیان مسلمان عراقی به دلیل مخالفت با اعزام آنها به جبهه های جنگ تحمیلی اعدام شدند. این اعدام ها در تاریخ 11 آبان ماه گذشته در یکی از خیابان های محله اعظمیه در بغداد به اجرا درآمده است.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 15 آذر 63، ص 2 و 3
2. کیهان، 15 آذر 63، ص 3
3. کیهان، 15 آذر 63، ص 3
4. اطلاعات، 15 آذر 63، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول