اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مسکوت ماندن طرح ایران در سازمان ملل

با پیشنهاد نماینده رژیم صدام طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر محکومیت استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی در سازمان ملل مسکوت گذاشته شد.

مسکوت ماندن طرح ایران در سازمان ملل

رخدادهای 7 آذر 63

چکیده:

  • به پیشنهاد آیت الله منتظری و موافقت حضرت امام هیئت 4 نفری برای رسیدگی به امور زندان ها و زندانیان انتخاب شد.

 

  • آیت الله خامنه ای: تنها با مبارزه می توانیم به پیروزی برسیم نه با سکوت.

 

  • طرح ایران برای ممنوعیت و محکومیت استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی در سازمان ملل مسکوت ماند.

 

  • عرفات از رهبری سازمان آزادی بخش فلسطین کناره گیری کرد.

 

موافقت امام با تشکیل هیئتی برای رسیدگی به وضع زندانیان

به پیشنهاد آیت الله منتظری و موافقت حضرت امام حضرات آیات محمدی گیلانی، سید محمد ابطحی کاشانی، سید جعفر کریمی مازندرانی و مهدی قاضی خرم آبادی به منظور رسیدگی به امور زندان ها و زندانیان انتخاب شدند.

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی ضمن اعلام این مطلب گفت: در پی ابلاغ حضرت امام این هیئت با اعزام مامورانی به زندان ها و بررسی وضعیت فعلی زندانیان هر کدام را که مقتضی عفو دیدند در لیست می گذارند و به خدمت امام می برند. البته یک سری عفو دیگر هم هست که از طریق دادستان، قاضی یا دادیار ناظر زندان پیشنهاد می شود یا این که روی ضوابطی مثلا یک سوم محکومیتش را کشیده و طبق فرمان عفو که در فلان تاریخ صادر شده الان مشمول است که پرونده را طی نامه ای به خدمت ریاست دیوان عالی کشور می فرستیم تا در لیست عفو منظور شود.

عضو شورای عالی قضایی همچنین گفت: آن دسته از زندانیان دادگاه های انقلاب که اصلاح، ارشاد و توبه کرده و آزادیشان خطری برای جامعه انقلابی و اسلامی ما نداشته و مجددا جذب گروهک های فاسد نخواهند شد چه محکومیتشان پایان نیافته و یا تمام نشده باشد از زندان آزاد می شوند. بر این اساس هیئتی از سوی شورایعالی قضایی جهت بررسی وضعیت فعلی زندانیان تعیین و اینها هر هفته ای حدود 40 پرونده را مورد بررسی قرار می دهند. همچنین بر اساس دستور موکد شورایعالی قضایی وضعیت بازداشت شدگان بلاتکلیف مشخص شود.(1)

 

دیدار معارضین عراقی با رئیس جمهور

اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و شرکت کنندگان در کنگره کادرهای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در سراسر جهان پس از سمینار سه روزه خود در تهران دیروز با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کردند.

آیت الله خامنه ای در این دیدار گفت: اگر انقلاب اسلامی ایران کلیدی بود برای شروع انقلاب های جهانی بی شک انقلاب اسلامی عراق کلید دومی به حساب می آید. اگر این انقلاب به فضل الهی پیروز شود تنها پیروزی یک ملت نخواهد بود بلکه پیروزی اسلام در کل منطقه است. رئیس جمهور تاکید کرد تنها با مبارزه است که به پیروزی خواهید رسید نه با سکوت.

آیت الله خامنه ای افزود: پیروزی انقلاب اسلامی در عراق برای ما به عنوان مسئولین جمهوری اسلامی بسیار حیاتی است ما به عنوان دلبستگان و علاقمندان به انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی عراق را بسیار حیاتی تر می دانیم و خواهان پیروزی هر چه سریعتر آن هستیم.(2)

 

 مسکوت ماندن طرح ایران در سازمان ملل

با پیشنهاد نماینده رژیم عراق طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر محکومیت استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی در سازمان ملل مسکوت گذاشته شد.

رژیم عراق که تصویب چنین قطعنامه ای را مخالف سیاست های ضد انسانی خود می دانست با ارائه شبه اصلاحیه ای موضوع محکومیت استفاده از سلاح های شیمیایی را منحرف کرده و مسائل دیگر جنگ را طرح کند. بر اساس این گزارش بعد از دفاع نماینده سودان از اصلاحیه رژیم بعثی رای گیری به عمل آمد و در نتیجه پیشنهاد نماینده رژیم بعث عراق با 34 رای مثبت و 54 رای ممتنع و 2 رای منفی (ایران و لیبی) به تصویب رسید. در طول تاریخ سازمان ملل این چهارمین بار است که یک کشور با توسل به اصل 74 آئین نامه مجمع عمومی با طرح پیشنهادی یک کشور دیگر مخالفت می کند. طی دو سال گذشته نیز نروژ و فنلاند با استفاده از این اصل خواستار مسکوت ماندن طرح جمهوری اسلامی ایران برای اخراج رژیم اسرائیل از سازمان ملل شدند.(3)

 

عرفات استعفا کرد

کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین به منظور منصرف کردن عرفات از استعفا تشکیل جلسه داد.

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه در این زمینه گزارش داد عرفات در جلسه کمیسیون شورای ملی فلسطین که دیشب پشت درهای بسته تشکیل شده بود استعفای خود را در اختیار شورای ملی فلسطین قرار داد. به گفته احمد عبدالرحمان سخنگوی سازمان آزادی بخش فلسطین نزدیک به دو ساعت اعضای شورا تلاش داشتند که وی را منصرف کنند ولی نتیجه نگرفتند. رهبران فلسطینی مخالف عرفات روز سه شنبه توافق کردند که در اجلاس کنونی شورای ملی فلسطین در امان پایتخت اردن حاضرند شرکت کنند به شرط این که عرفات رئیس ساف این اجلاس را ترک کند.(4)

منابع:

1. کیهان، 7 آذر 63، ص 22
2. اطلاعات، 7 آذر 63، ص 3
3. کیهان، 7 آذر 63، ص 2
4. اطلاعات، 7 آذر 63، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول