اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/61

انواع برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی در تعلیم و تربیت

«برنامه‌های پرورشی» مجموعه فعالیت‌های مستمری است که به منظور ایجاد زمینه‌های مناسب برای جهت‌دهی به رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی و در قالب برنامه‌های «رسمی» و «فوق‌برنامه» مدارس ساماندهی و اجرا می‎شود.

انواع برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی در تعلیم و تربیت

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت برنامه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی/Social Activities آمده است: مجموعه اقدامات، اعمال، حرکات و برنامه‌های مشخص و هدفمندی که جنبه و نفع اجتماعی داشته باشد. به عبارت دیگر، تلاش‌های فردی یا گروهی که پیامد و نتیجه عینی و سودمندی را برای جامعه به‌همراه داشته باشد.

برنامه‌ها و فعالیت‌های اصلی/Main Activity: مجموعه کارهای مشابه و همگنی که از تفکیک هر یک از عملیات حاصل می‎شود. فهرست فعالیت‌های اصلی هر یک از عملیات اصلی، شامل تمام یا بخشی از شرح خدمات مندرج در قراردادهاست. فعالیت‌های اصلی، در سطح چهارم ساختار عملیاتی پروژه قرار دارند.

برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی/Research and Education Activities: مجموعه اقدامات و عملیاتی از قبیل تألیف کتاب، انتشار مقاله، ارائه پوسترهای آموزشی، انجام پژوهش، سخنرانی و تدریس که در جریان امور آموزشی و پژوهشی انجام می‎شود و فعالیت‌هایی مربوط به برنامه‌های آموزش مداوم و ارتقای عضو هیأت علمی (معافیت از کسب امتیاز در سالی که ارتقا پیدا کرده‌اند) را نیز شامل می‎شود.

برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی/Educational Plans: مجموعه فعالیت‌های هدفمند، منظم و مستمری که به منظور ایجاد فرصت‌ها و زمینه‌های مناسب برای شکوفایی استعدادها، جهت‌دهی به رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان و در راستای تحقق اهداف مصوب دوره‌های تحصیلی، برنامه‌ریزی و در طول سال توسط منابع انسانی واجد صلاحیت‌های تربیتی در قالب برنامه‌های «رسمی» و «فوق‌برنامه» مدارس ساماندهی و اجرا می‎شود.

درحال حاضر قرآن و معارف اسلامی، اردو و بازدید، مراسم و مناسبت‌ها، مطالعه و پژوهش، مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و هنری، شوراها و تشکل‌های دانش‌آموزی، نشست‌ها و جلسات پرسش و پاسخ، فعالیت‌های ادبی، فعالیت‌های هنری، تربیت بدنی، راهنمایی و مشاوره، سلامت و تندرستی، ایمنی و پیش‌گیری از حوادث، از جمله فعالیت‌های عمده و تعریف شده این حوزه است که توسط معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی/Research Programs and Activities: مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های هدفمندی که برای افزایش دانش موجود، دستیابی به دانش و فنون جدید و حل مسائل در زمینه‌های مختلف و به‌طور کلی توسعه دانش، تدوین و اجرا می‎شود.

برنامه‌ها و فعالیت‌های جاری/Current Activities: سلسله برنامه‌ها و اقدامات مشخّصی که طی یک سال برای تحقق بخشیدن به هدف‌های برنامه سالانه، اجرا و هزینه آن از محل اعتبارات جاری (اعتبار هزینه ای) تأمین می‎شود.

برنامه‌هاو فعالیت‌های مکمل/Supplementary Activities/Program: مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که علاوه بر موضوع کتاب‌های درسی و در امتداد برنامه‌درسی تجویزی قرار دارند و ضمن برخورداری از ویژگی داوطلبانه بودن، با هدف تقویت و غنی‎سازی برنامه‌درسی و تعمیق یادگیری دانش‌آموزان و تکمیل و تعمیق اهداف برنامه‌درسی و بر مبنای محتوای دروس یک موضوع درسی، نظیر فارسی، علوم تجربی تعلیمات دینی و... طراحی و اجرا می‎شود تا فرصت‌های یادگیری بیشتر، بهتر و عمیق‎تری را برای دانش‌آموز فراهم کند و دامنه آن از داخل تا خارج از کلاس را در بر می‌گیرد؛ این برنامه‌ها الزاماً به‌وسیله معلّم طراحی نمی‌شوند و وابسته و پیوسته به برنامه‌درسی تجویزی نیستند، از ساختاری باز و منعطف برخوردارند و در طول و عرض برنامه‌درسی قرار دارند که به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1. فعالیت‌های مکمل متصل: کلیه فعالیت‌ها و راهبردهایی که در راستای تحقق همه‌جانبه اهداف مواد درسی و ایجاد فرصت‌های لازم برای انتقال دانش نظری به مسائل زندگی و تمرین مهارت‌ها با محوریت معلّم طراحی و اجرا می‎شود.

2. فعالیت‌های مکمل منفصل: کلیه فعالیت‌هایی که با هدف پاسخ‌گویی به نیاز‌های محلی و منطقه‌ای و شناسایی و پرورش استعدادهای خاص با شرکت داوطلبانه فراگیران انجام می‎پذیرد که در برنامه هفتگی مدارس ساعات خاصی برای آن پبش بینی نشده است.

برنامه‌های اجرایی/Programs: مجموعه‌ای از فعالیت‌های اصلی و تبعی، طرح‌ها و پروژه‌های مشخّص، شیوه‌های تفصیلی و ساختار عمل منسجم که برای حذف یک مانع توسعه یا برای ایجاد یک قطب توسعه و پیشبرد اهداف مشخّص و تحقق خرده هدف‌های ویژه و مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط به هم طراحی می‌شوند؛ این برنامه‌ها می‌توانند فرابخشی (کارآمد کردن دولت) یا بخشی (توسعه خدمات درمانی) باشند.

برنامه‌های بلندمدت/Long Term Plans: نوعی از برنامه که برنامه‌آینده‌نگر نیز نامیده می‎شود، معمولاً برای مدت، 15 تا 25 سال، ولی اغلب برای مدت 20 سال تدوین شده باشد. فلسفه دوگانه وجودی این برنامه آن است که بسیاری از تغییرات اقتصادی- اجتماعی مورد نظر در یک برنامه میان‌مدت قابل اجرا نیستند، بنابراین به برنامه‌های بلند‌مدت نیاز است، دیگر آن که این زمان تقریباً بلند‌مدت‌ترین زمانی است که در آن می‌توان ویژگی‌های عمده تحوّلات اقتصادی- اجتماعی را ثابت فرض و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد؛ در واقع برنامه بلند‌مدت مسیر نهایی برنامه میان‌مدت را معین می‌کند.

برنامه‌های رسمی/Formal Programs: مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های «آموزشی و پرورشی» قانونی و سازمان‌یافته‌ای که در سطوح مختلف وزارت آموزش‌و‌پرورش پیش‌بینی و ابلاغ می‎شود و مدارس ملزم به انجام آن می‌باشند.

برنامه‌های کلان/Macro/Major plans/Programs: برنامه‌های جامع و درازمدت که کل نظام آموزشی کشور را در بر می‌گیرد و بایستی در تمام کشور اجرا شود. اجرا و همچنین تغییر در این نوع برنامه‌ها مستلزم هزینه‌های بسیار زیادی است. یک برنامه که برای کل آموزش‌عالی یک کشور برنامه‌ریزی می‎شود از نوع برنامه کلان می‌باشد؛ برنامه پنج‌ساله آموزش‌و‌پرورش از این نوع است.

دستور کار‌های جامع.

برنامه‌های مدون/Comprehensive Written Plans: برنامه‌هایی که بر مبنای عملیات ذکر شده در منابع رسمی توسط کمیته‌های تخصصی ویژه تدوین و نگاشته می‎شود. محتوای علمی برنامه‌های مدون بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از منابع دوازده گانه نیازسنجی، شامل نظر فراگیران، نظر متخصصان، اولویت‌های بهداشتی و درمانی کشور و... در دوره‌های مختلف زمانی مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار می‌گیرد.

برنامه‌های میان‌مدت/Medium Term Plans: نوعی از برنامه‌ها که معمولاً حاوی راهبردهای اجرایی با استفاده از تعیین هدف‌های میانی، آرمان‌های قابل اندازه‌گیری و اولویت‌ها و طراحی‌های کلی است و برای یک دوره چهار تا ده ساله تدوین می‎شود. برنامه‌های میان‌مدت باید زمانی را در برگیرند که در چارچوب آن بتوان پیش‌بینی‌ها و برآوردهای دقیق‌تری به‌عمل آورد و با درجه معقولی از قطعیت نسبت به تداوم طرح‌های سرمایه‌گذاری اطمینان کرد و از سوی دیگر مدت زمان کافی برای تجهیز منابع و پیشرفت به سوی تحقق هدف‌های کلی اجتماعی در اختیار قرار‎داد.

برنامه‌های میان‌مدت، علاوه بر متغیرهای کلی مربوط به سطح کلان فرهنگ، اقتصاد و اجتماع که در برنامه‌ریزی بلند‌مدت دورنگر دخالت دارد، هدف‌ها، طرح‌ها و سیاست‌های تفصیلی‌تر را نیز شامل می‌شوند و غالباً بر حسب منطقه بندی‌های بخشی، ناحیه‌ای و حتی کالایی و با توجه به روابط متقابل این طبقه‌بندی‌ها تنظیم می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول