اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

بلاتکلیفی قانونی رئیس‌جمهور

آیت الله خامنه ای، رئیس‌جمهور: رئیس جمهور با وجود وظایف سنگین و اختیارات و امکاناتی که در قانون اساسی برای او در نظر گرفته شده در شرایط کنونی تکلیف روشنی از لحاظ قانونی ندارد و مجاری قانونی انجام وظایف رئیس جمهور مشخص نیست.

بلاتکلیفی قانونی رئیس‌جمهور

رخدادهای 18 مهر 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: سیاست گذاری کل کشور در جلسات روسای سه قوه به طور متوسط هفته ای یک بار مورد بررسی قرار می گیرد.

 

  • 30 خلبان و 50 تن از افسران عالی رتبه ارتش عراق تیرباران شدند.

 

  • سید کاظم اکرمی به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی می شود.

 

  • معاون وزیر صنایع سنگین سیاست ها و  برنامه های جدید سازمان گسترش و نوسازی کشور را تشریح کرد.

 

  • 300 سرباز افغانی به انقلابیون مسلمان پیوستند.

 

آیت الله خامنه ای: رئیس جمهور در شرایط کنونی تکلیف روشنی از لحاظ قانونی ندارد

همزمان با سومین سالگرد تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای توسط امام خمینی ایشان در گفت و گویی به سئوالات روزنامه جمهوری اسلامی پاسخ گفت.

آیت الله خامنه ای در این مصاحبه گفت: رئیس جمهور با وجود وظایف سنگین و اختیارات و امکاناتی که در قانون اساسی برای او در نظر گرفته شده در شرایط کنونی تکلیف روشنی از لحاظ قانونی ندارد و مجاری قانونی انجام وظایف رئیس جمهور مشخص نیست. مدتی است که طرحی را در زمینه وظایف و اختیارات رئیس جمهور تهیه کرده و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده ایم که با تصویب آن یک رویه روشن و مشخص در رابطه با رئیس جمهور و سایر مسئولین کشور به دست خواهد آمد.

رئیس جمهور در مورد تنظیم روابط قوای سه گانه نیز گفت: جلسات روسای سه قوه به طور متوسط هفته ای یک بار تشکیل می شود و در این جلسات مسائل کلی کشور که به قوه خاصی مربوط نمی شود و یا مربوط به سیاست گذاری کل کشور می شود بررسی می شود. رئیس جمهور تاکید کرد: علی رغم عدم پیشرفت در زمینه فرهنگی، ما پیشرفت های چشمگیری در زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی داشته ایم.(1)

 

اعدام 80 افسر عالی رتبه عراق

80 تن از افسران عالی رتبه ارتش عراق از جمله 30 خلبان به اتهام شرکت در کودتا علیه رژیم صدام اعدام شدند.

بر اساس گزارش نشریه راه کربلا تاکنون بیش از 500 تن از افسران ارتشی عراق که در کودتای تیرماه گذشته شرکت داشته اند توسط مزدوران بعثی بازداشت شده اند. از سوی دیگر بر اساس گزارش ها 270 تن از سریازان فراری ارتش عراق نیز توسط جلادان رژیم بعثی به جوخه اعدام سپرده شدند. سربازان فراری از جنگ پس از بازداشت و مدتی حضور در زندان ابوغریب به منطقه الحصوه در 50 کیلومتری کربلا منتقل شده و پس از گرفتن مقدار زیادی خون از بدن آنها توسط جلادان رژیم بعثی اعدام شدند. این گزارش حاکیست در پی این عمل جنایتکارانه رژیم بعثی و افشای این خبر در میان مردم اهالی مسلمان بغداد منطقه الحصوه را به منطقه «قتلگاه سربازان» نامگذاری کرده اند.(2)

 

سید کاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش می شود

بر اساس گزارش ها، مهندس موسوی، سید کاظم اکرمی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد کرد. وی قرار است طی نامه ای از سوی نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

سید کاظم اکرمی در حال حاضر مدیر کل آموزش و پروش استان همدان را عهده دارد. وی در اولین دوره مجلس شورای اسلامی عنوان نمایندگی داشت و در کمیسیون آموزش و فرهنگ و تحقیقات مجلس عضویت داشت.(3)

 

تشریح برنامه های سازمان گسترش و نوسازی کشور

مهندس مصطفی هاشمی معاون وزیر صنایع سنگین و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دیروز طی مصاحبه ای سیاست ها و  برنامه های جدید سازمان گسترش و نوسازی کشور را تشریح کرد.

وی گفت: کل میزان بودجه تصویبی توسط مجلس جهت سرمایه گذاری دولت در سال 63 در واحدهای صنعتی بالغ بر 26 میلیارد ریال بوده است و امید است که در آینده بودجه بیشتری جذب شود.

وی افزود: فعالیت اکثر مدیرانی که در کارخانجات هستند در شرایط مطلوب قرار دارد و کلیه این مدیران حفظ خواهند شد مگر آنهایی که توان بهره برداری و استفاده از عوامل تولید در واحد خود را نداشته باشند و یا خود آمادگی کار نداشته باشند.(4)

 

تسلیم 300 سرباز افغانی به انقلابیون

پیکار میان انقلابیون مسلمان افغانی و سربازان اشغالگر شوروی و نیروی های رژیم کابل همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش ها اخیرا در ایالت بلخ 300 نفر از سربازان رژیم کابل به همراه سلاح های خود به انقلابیون پیوسته اند. از استان قندهار نیز خبر می رسد که در نبردهای روزهای گذشته شمار زیادی از اشغالگران شوروی به هلاکت رسیده اند در این درگیری ها تعدادی تانک و نفربر روسی نیز نابود شدند. دیروز نیز 15 تن از مبارزین افغانی که در دادگاه فرمایشی افغانستان به جرم دفاع از وطنشان به اعدام محکوم شده بودند به جوخه اعدام سپرده شدند.(5)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 18 مهر 63، ص 9
2. اطلاعات، 18 مهر 63، ص 2
3. کیهان، 18 مهر 63، ص 1
4. اطلاعات، 18 مهر 63، ص 4
5. کیهان، 18 مهر 63، ص 1

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول