اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

جاسوسی دیپلمات نروژی برای صدام

این دیپلمات بلندپایه همزمان با آغاز جنگ عراق علیه ایران عهده دار پستی حساس از سوی دولت نروژ در سازمان ملل بوده و در تحقیقات و بازجویی ها جاسوسی وی به نفع رژیم عراق محرز شده است. وی از سازمان سیا نیز مبلغی را به عنوان حق مشاوره دریافت می کرده است.

جاسوسی دیپلمات نروژی برای صدام

رخدادهای 14 مهر 63

چکیده:

  • مراسم سوگواری عاشورای حسینی با شرکت گسترده مردم در سراسر کشور برگزار شد.

 

  • امامی کاشانی: همه باید بدانیم پیروزی ما با سقوط صدام و حزب بعث کامل خواهد شد.

 

  • طی حکمی از سوی امام امت، امام جمعه همدان منصوب شد.

 

  • 100 هزار مسلمان لبنانی در نبطه به مناسبت عاشورا دست به تظاهرات زدند.

 

  • دیپلمات نروژی از همکاری خود با سیا به نفع عراق پرده برداشت.

 

برگزاری مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی در سراسر کشور

مراسم سوگواری عاشورای حسینی با شرکت گسترده مردم در سراسر کشور برگزار شد مردم همیشه در صحنه تهران نیز از زن و مرد و کوچک و بزرگ در دسته جات منظم عزاداری از نقاط مختلف شهر در دسته جات عزاداری به حرکت درآمدند و در میدان امام حسین (ع) اجتماع باشکوهی را تشکیل دادند. بر پایه این گزارش در این مراسم پس از برگزاری مراسم نوحه خوانی و سینه زنی آیت الله امامی کاشانی عضو فقهای شورای نگهبان در سخنانی گفت: امام حسین تا آخرین لحظه حیاتش می گفت من بیعت نمی کنم و زیر بار ذلت نمی روم امروز نیز عزیزان ما در جبهه های جنگ تحمیلی ابرقدرت ها شعار هیهات من الذله را سر می دهند.

وی افزود: امروز روزی است که زیر لوای اسلام و پرچم امام حسین و به رهبری امام امت باید در همه سنگرها بپاخیزیم و بندهای ذلت را پاره کرده و دشمن بعثی را از خاک خودمان بیرون کنیم و ما پیروزیم و انشاالله این پیروزی با سقوط صدام و حزب بعث در عراق کامل خواهد شد.

بر پایه این گزارش به مناسبت عاشورای حسینی در حضور امام امت نیز در حسینیه جماران مراسمی برگزار شد و حجت الاسلام کوثری و حجت الاسلام سید عباس حسینی در حضور امام به ذکر مصیبت پرداختند.(1)

 

انتصاب امام جمعه همدان

امام خمینی طی حکمی حجت الاسلام حاج سید ابوالحسن موسوی همدانی را به سمت امامت جمعه همدان و نمایندگی خود در منطقه منصوب کرد.

در بخشی از حکم امام آمده است: جناب حجت الاسلام آقای حاج سید ابوالحسن موسوی همدانی دامت افاضاته طبق درخواست اهالی محترم همدان و تأیید دبیرخانه ائمه محترم جمعه ایدهم الله تعالی جناب عالی را به امامت جمعه شهرستان همدان و نماینده خود در منطقه منصوب می نمایم که انشاءالله تعالی ضمن انجام این فریضه بزرگ الهی مردم را به وظایف خطیر و حساسی که در راه خدمت به اسلام عزیز و انقلاب خونبار ملت شریف ایران دارند، آشنا ساخته و از اختلاف و تفرقه برحذر دارید. (2)

 

تظاهرات مردم لبنان در  عاشورای حسینی

مراسم عاشورای حسینی با شکوه هر چه تمام در مسجد جامع غرب بیروت برگزار شد. رویترز درباره مراسم روز عاشورای بیروت نوشت در این مراسم شیخ مهدی شمس الدین نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان فرقه گرایی را محکوم کرد و خواستار گسترش مقاومت علیه نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان شد.

از سوی دیگر خبرها از نبطه در جنوب لبنان نیز حاکیست برای جلوگیری از برگزاری مراسم عاشورا نیروهای صهیونیستی تنها گذرگاه جنوب را مسدود کرده وگشت زنی های خود را در جاده های اصلی منتهی به این شهر افزایش داده بودند اما علی رغم این محدودیت های گسترده 100 هزار نفر در خیابان های نبطه مراسم عاشورا را برگزار کردند. منابع امنیتی در صیدا نیز اعتراف کردند در پی تیراندازی انقلابیون مسلمان لبنانی با مسلسل به یک خودروی نظامی صهیونیست در روز عاشورا یک مقام امنیتی صهیونیست و چند سرباز به هلاکت رسیدند.(3)

 

جاسوسی دیپلمات نروژی برای عراق

دیپلمات بلندپایه وزارت خارجه نروژ که به اتهام جاسوسی از اوایل سال جاری مسیحی در بازداشت به سر می برد در نامه ای محرمانه به خارج از زندان و روزنامه محلی اسلو پایتخت نروژ فاش کرد. یکی از ماموریت های وی خرید سلاح از کشورهای اسکاندیناوی برای عراق بوده است. این دیپلمات بلندپایه همزمان با آغاز جنگ عراق علیه ایران عهده دار پستی حساس از سوی دولت نروژ در سازمان ملل بوده و در تحقیقات و بازجویی ها جاسوسی وی به نفع رژیم عراق محرز شده است. وی از سازمان سیا نیز مبلغی را به عنوان حق مشاوره دریافت می کرده است.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 15 مهر 63، ص 3
2. کیهان، 15 مهر 63، ص 2
3. اطلاعات، 15 مهر 63، ص 32
4. کیهان، 15 مهر 63، ص 31

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول