اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

درخواست رئیس مجلس برای اخراج اسرائیل از سازمان ملل

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به روسای مجالس 21 کشور دیگر جهان که سیستم پارلمانی دارند برای اخراج رژیم اسرائیل از سازمان ملل نامه نوشت.

درخواست رئیس مجلس برای اخراج اسرائیل از سازمان ملل

رخدادهای 16 مهر 63

چکیده:

  • رئیس مجلس کشورهای عضو کنفرانس اسلامی را به حمایت از طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل دعوت کرد.

 

  • پیام نخست وزیر سوریه تسلیم مهندس موسوی نخست وزیر شد.

 

  • آزادی 74 اسیر معلول عراقی بنا به تقاضای صلیب سرخ جهانی به تعویق افتاد.

 

  • 32 افسر و درجه دار عراقی به اتهام طرح یک کودتای نظامی اعدام شدند.

 

درخواست هاشمی از روسای مجالس اسلامی برای اخراج اسرائیل از سازمان ملل

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به روسای مجالس 21 کشور دیگر جهان که سیستم پارلمانی دارند برای اخراج رژیم اسرائیل از سازمان ملل نامه نوشت. در این نامه رئیس مجلس کشورمان تاکید کرده است چنانچه دول اسلامی از اقدام دولت ایران حمایت نمایند اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل دیری نخواهد پائید.

در بخشی از این نامه آمده است: اتحاد و اتفاق دول مسلمان در حمایت از پیشنهاد اخراج این رژیم در مجمع عمومی اقدام مثبتی در راه لبیک به ندای مردم مظلوم فلسطین خواهد بود. ما معتقدیم تنها هنگامی این ظلم ریشه کن خواهد شد که دول و ملل اسلامی قاطعانه به مقابله با منافع آمریکا و جلوگیری از توسعه صهیونیسم برخیزند.

اسامی کشورهایی که متن پیام به آنها ارسال شده است به شرح زیر است: اندونزی، کویت، لبنان، مالزی، سوریه، ترکیه، امارات، یمن جنوبی، یمن شمالی، الجزایر، کامرون، جیبوتی، گابن، مالی، سنگال، سومالی، تونس، اوگاندا، بنین، سودان و جزایر کمور که همه عضو کنفرانس کشورهای اسلامی بوده و دارای سیستم پارلمانی هستند.

 

سفر مقامات اقتصادی سوریه به ایران

آقای عمار الجمال معاون وزیر اقتصاد و امور بازرگانی خارجی سوریه دیشب به همراه معاون رئیس کل بانک مرکزی این کشور برای انجام  پاره ای مذاکرات با مقامات اقتصادی و بازرگانی کشورمان وارد تهران شد.

آقای عمار الجمال بامداد امروز پیام نخست وزیر سوریه را که عمدتا در خصوص روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور است تقدیم نخست وزیر کشورمان کرد. انتظار می رود در طول اقامت سه روزه مقامات سوری در تهران در خصوص قراردادهای اقتصادی بین دو کشور نیز مذاکراتی به عمل آمده و زمینه های تجاری و مبادلاتی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه مورد بررسی قرار گیرد. گفتنی است آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان اخیرا در راس یک هیئت عالی رتبه سیاسی، نظامی و اقتصادی از کشور سوریه دیدن کرد.(2)

 

تعویق آزادی 74 اسیر معلول عراقی

وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در رابطه با آزادی یکجانبه 74 اسیر عراقی اطلاعیه ای را منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه این اسرای معلول از دیروز آماده اعزام بوده اند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران از 2 هفته قبل به نمایندگی صلیب سرخ در تهران رسما آمادگی خود را برای آزادسازی 74 نفر اسیر عراق اعلام نمود. این اسرا بنا به اطلاع رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران از 15 شهریور آماده اعزام بوده اند و هر گونه تاخیر در انجام این امر صرفا بنا به تقاضای نمایندگی صلیب سرخ جهانی صورت خواهد گرفت.(3)

 

اعدام 32 افسر عراقی

مطبوعات کویت فاش کردند که صدام در نظر دارد تمام اعضای حکومت خود را عزل و تغییرات ریشه ای در تشکیل شورای به اصطلاح فرماندهی عراق بوجود بیاورد. روزنامه کویتی الوطن فاش کرد: اعضای برجسته ای از حکومت بعث از جمله رفیع حداد رئیس پارلمان عراق و چندین وزیر دیگر را از پست های خود عزل و به جای آنان وفاداران به خود که اغلب آنان شاعر و مداح هستند را بر سر کار آورد.

از سوی دیگر 32 تن از افسران و درجه داران ارتش عراق که به اتهام طرح یک کودتای نظامی بر علیه رژیم بعثی دستگیر شده بودند به جوخه اعدام سپرده شدند بر اساس گزارش ها اعدام شدگان دومین گروه از متهمین هستند که به اتهام طرح ریزی یک کودتای نظامی دستگیر شده بودند. صدام اخیرا به دنبال اوج گیری نارضایتی در رده های ارتش عراق یک تصفیه خونین را برای سرکوب نیروهای مسلمان و مبارز در داخل ارتش این کشور آغاز کرده و می کوشد تا با ایجاد رعب و وحشت بر روی نارضایتی های داخلی عراق سرپوش بگذارد. بنا بر این گزارش این 32 نفر افسر و درجه دارد جملگی از اهالی شهر موصل بوده اند. در همین حال رژیم جنایتکار صدام 9 نفر دیگر از انقلابیون مسلمان عراقی را به جوخه اعدام سپرد. این افراد در استان دیوانیه به شهادت رسیده اند و سازمان امنیت رژیم عراق از تحویل اجساد به خانواده ها خودداری می کند.(4)

منابع:

1. کیهان، 16 مهر 63، ص 3
2. اطلاعات، 16 مهر 63، ص 3
3. کیهان، 16 مهر 63، ص 1
4. اطلاعات، 16 مهر 63، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول