اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

استقبال اسرائیل از تجدید روابط مصر و اردن

به دنبال تصمیم پادشاه اردن مبنی بر از سرگرفتن روابط دیپلماتیک خود با مصر مقامات رژیم حاکم بر مصر نیز ابراز امیدواری کردند که این اقدام تلاش های به بن بست رسیده صلح را مجددا به حرکت درآورد.

استقبال اسرائیل از تجدید روابط مصر و اردن

رخدادهای 5 مهر 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: ما یک قدم در دفاع از جبهه ها عقب نخواهیم نشست.

 

  • مهمترین شرط ما برای پایان جنگ تنبیه متجاوز است و از این شرط به هیچ قیمتی نخواهیم گذشت.

 

  • وزیر نفت: ایران مقدمات بهره برداری از منابع نفت جزایر مجنون را فراهم کرد.

 

  • 30 نفر از حجاج ایرانی از زندان های رژیم سعودی آزاد شدند.

 

  • تجدید رابط مصر و اردن با استقبال گسترده اسرائیل و ارتجاع عرب و آمریکا رو به رو  شد.

 

آیت الله خامنه ای: صلح تحمیلی از اسارت بدتر است

در پنجمین روز از هفته جنگ و روز بسیج و آموزش نظامی دیروز آیت الله خامنه ای رئیس شورای عالی دفاع در صبحگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقر شهید مطهری حضور یافت.

رئیس جمهور در این مراسم گفت: کسانی که گمان می کنند اگر جنگ نبود سازندگی کشور بهتر و سریعتر پیش می رفت در اشتباه هستند. صلحی که از سوی دشمنان بر ما دیکته شود یقینا صلحی نخواهد بود که به ما اجازه سازندگی بدهد. چنین صلحی برای ما از جنگ اسارت بارتر خواهد بود و لذا ما یک قدم هم در دفاع از جبهه ها عقب نخواهیم نشست.

رئیس جمهور افزود: از اول جنگ سیاست ما در جنگ واضح و روشن بوده است اگر شرایط ما را قبول می کردند ما آماده بودیم تا جنگ را پایان بدهیم اما شرایط ما را نپذیرفتند زیرا استکبار جهانی نمی خواهد تجاوز در منطقه از بین برود. مهمترین شرط ما نیز تنبیه متجاوز است و از این شرط به هیچ قیمتی نخواهیم گذشت.(1)

 

غرضی: ایران هرگز در زیر فشار نظامی میزان تولید نفت خود را تنظیم نمی کند

مهندس محمد غرضی وزیر نفت بعد از ظهر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی داخلی و خارجی به تشریح فعالیت های وزارت نفت ر طول جنگ تحمیلی و وضعیت صادرات نفت کشور پرداخت.

وزیر نفت گفت: وزارت نفت در طول جنگ با دادن بیش از 200 شهید تولید، صادارات، حفاری، انتقال و تمام رشته های مربوطه خود را سامان داده است امروز هم اعلام می کنیم که ما درصدد تولید نفت از منطقه بزرگ نظامی و نفت خیز خیبر هستیم.

وی افزود: ما برای خشک کردن آبهای هورالهویزه وسایل و امکانات لازم را تهیه کردیم و به یاری خداوند با خشک کردن آبهای هورالهویزه می توانیم انشاالله تولید نفت را از جزایر جنون آغاز کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: ایران هرگز در زیر فشار نظامی میزان تولید نفت خود را تنظیم نکرده است و اعلام کاهش تولید نفت فقط به خاطر فشار بازار و جلوگیری از سقوط قیمت نفت و در جهت حفظ و تقویت اوپک بوده است و به هیچ وجه مسائل نظامی در این امر موثر نبوده است. مهندس غرضی همچنین تاکید کرد: عراق قادر به زدن جزیره خارک نیست و صدام اگر می توانست این کار را انجام دهد 4 سال پیش انجام داده بود. در طول جنگ نیز هرگز اتفاق نیفتاده است که یک کشتی جهت بارگیری نفت به خارک بیاید و خالی برگردد.(2)

 

آزادی زائران ایرانی در عربستان

با کوشش و تلاش دفتر وزارت خارجه مستقر در مدینه تا روز یکشنبه اول مهرماه سال جاری کلیه بازداشت شدگان ایرانی در مدینه آزاد شده و از این پس نیز گزارش جدیدی از بازداشت حجاج ایرانی مخابره نشده است. دولت سعودی بعضی از آزادشدگان را جهت بازگشت به ایران به جده اعزام کرده است و عده ای نیز در مدینه به سر می برند. بر اساس گزارش ها طی چند روز گذشته هفت زائر کشورمان نیز به دلیل تصادف و بیماری در عربستان فوت کرده اند.

گفتنی است پس از مراسم حج 30 تن از حجاج ایرانی با اتهاماتی از قبیل درگیری با مامورین سعودی، پخش اعلامیه و شرکت در تظاهرات در مدینه بازداشت شده بودند.(3)

 

استقبال اسرائیل از تجدید روابط مصر و اردن

به دنبال تصمیم پادشاه اردن مبنی بر از سرگرفتن روابط دیپلماتیک خود با مصر که به منظور خارج کردن هم پیمان وفادار رژیم صهیونیستی از انزوا اتخاذ شده است مقامات رژیم حاکم بر مصر نیز ابراز امیدواری کردند که این اقدام تلاش های به بن بست رسیده صلح را مجددا به حرکت درآورد نخست وزیر مصر گفت امیدوار است این تصمیم به آغاز مذاکرات اردن و اسرائیل منجر شود. رژیم اسرائیل نیز آمادگی خود را برای انجام مذاکره با رژیم اردن اعلام کرده است. تصمیم اردن به تجدید روابط با مصر با استقبال گسترده آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه نیز روبرو شد. اسحاق شامیر وزیر خارجه اسرائیل در نیویورک آن را به عنوان یک گام خیلی مهم مورد تحسین قرار داد.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 5 مهر 63، ص 11 و 12
2. کیهان، 5 مهر 63، ص 22
3. اطلاعات، 5 مهر 63، ص 2
4. اطلاعات، 5 مهر 63، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول