اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دبیر کلی اوپک حق مسلم ایران است

غرضی وزیر نفت: ما به طور قاطع از حق مسلم خود با معرفی نماینده ای متعهد از کشورمان جهت تصدی دبیر کلی اوپک دفاع خواهیم کرد.

دبیر کلی اوپک حق مسلم ایران است

رخدادهای 25 تیر 62

چکیده

از سوی وزیر نفت موضع ایران در کنفرانس آتی اوپک اعلام شد.
بر اساس دستور العمل وزارت آموزش و پرورش مدارس نباید برای ثبت نام شهریه دریافت کنند.
فرانسه برای نجات صدام باز هم پول و سلاح جدید در اختیار رژیم بعثی قرار می دهد.
عراق برای پذیش مقامات امریکا در بغداد اعلام آمادگی کرد.

غرضی : دبیر کلی اوپک حق مسلم ایران است

غرضی وزیر نفت ایران در آستانه سفر به هلسینکی جهت شرکت در کنفرانس اوپک طی یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : در این جلسه چند مسئله از نظر ما قابل بحث و حائز اهمیت خواهد بود که یکی از آنها انتخاب نماینده کشورمان به عنوان دبیر کل اوپک می باشد.

وی افزود :از 22 سال پیش که اوپک تشکیل شد طبق اساسنامه این سازمان هر دو سال یکبار نماینده یکی از کشورهای عضو به دبیرکلی اوپک انتخاب می شوند که بر اساس اساس نامه این دوره به ایران تعلق دارد و گو اینکه در تحقق این امر مخالفت هایی نیز احیانا بوجود خواهد آمد ولی ما به طور قاطع از حق مسلم خود با معرفی نماینده ای متعهد از کشورمان جهت تصدی دبیر کلی اوپک دفاع خواهیم کرد.

وی افزود : یکی از مسایلی که ایران از دو سال قبل آنرا مطرح کرد و امروز نتایج مثبت آنرا لمس می کند همان تثبیت سقف تولید و توازن عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی بود که کشورهای عضو با قبول سقف تولید 5/17 میلیون بشکه در روز و قیمت پایه 29 دلار برای هر بشکه عملا انسجام لازم را در اوپک تحکیم کرند.(1)

آموزش و پرورش : مدارس حق دریافت شهریه را ندارند

در رابطه با ثبت نام دانش آموزان در مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش دستورالعملی به کلیه مدارس کشور صادر شد.

در بخشی از این دستورالعمل آمده است: بر اساس اصلی 30 قانون اساسی که دولت را موظف کرده است تا وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد هیچ یک از مدیران و مسئولان واحدهای آموزش سراسر کشور نمی توانند دانش آموز یا ولی او را وادار به پرداخت شهریه نمایند.

این دستورالعمل می افزاید : انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه فقط کمک هایی را که که از طریق اولیا محترم دانش آموزان و بصورت داوطلبانه و با میل و رغبت در اختیار آنان قرار خواهد گرفت هزینه خواهند کرد.بنابراین انجمن های مذکور نیز نمی توانند دانش آموزان  یا اولیای آنان را وادار به پرداخت وجه بابت ثبت نام نمایند.(2)

فرانسه به صدام وام می دهد

برای جلوگیری از ورشکستگی مالی رژیم بعثی صهیونیستی صدام و در عین حال برای تقویت روحیه صدام رژیم سوسیالیست-صهیونیست فرانسه دست به تبلیغات وسیعی درباره اعطای وام جدید یک میلیارد دلاری و تحویل هواپیماهای سوپر استاندارد مجهز به موشک های اگزوست به صدام زده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر از لندن دولت فرانسه برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت های فرانسوی طرف قرارداد با رژیم بعثی صدام که در اثر ناتوانی این رژِم به بازپرداخت بدهی های خود به این شرکت ها در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته اند ناگزیر یک میلیارد دلار دیگر وام اعتباری در اختیار رژیم صدام قرار می دهد.قرار است دولت صدام از محل این یک میلیارد دلار بدهی های عقب افتاده خود به شرکت های فرانسوی را بپردازد.

 بنوشته نیوزویک پس از تکمیل  مذاکرات اعطای این وام به دولت عراق فرانسه بصورت یکی از منابع اصلی مالی عراق درخواهد آمد. همچنین بر اساس این گزارش دولت عربستان برای جلوگیری از سقوط ارزش فرانک فرانسه که به دلیل اوضاع بد اقتصادی این کشور به شدت زیر فشار قرار دارد رژیم سعودی قریب 8 میلیارد دلار به صورت ارز در اختیار بانک مرکزی فرانسه قرار داده است. به همین دلیل ناظران اقتصادی در لندن معتقدند تضمین وام اعتباری فرانسه به عراق وجود دلارهای نفتی رژیم صعودی در بانک مرکزی فرانسه است.(3)

آمادگی عراق برای پذیرایی از مسئولان آمریکایی

میخائیل یوحنا عزیز معاون نخست وزیر رژیم بغداد آمادگی رژیم حاکم بر این کشور را برای پذیرایی از هر مسئول آمریکایی که بخواهد(بطور علنی) از عراق دیدار کند را اعلام کرد.

رادیو ابوظبی ضمن اعلام این خبر افزود: یوحنا عزیز از نتایج دیدار اخیرش با جورج شولتز وزیر خارجه آمریکا که در پاریس صورت گرفت ابراز خرسندی کرد و گفت : امیدوارم این دیدارها ادامه داشته باشد. وی همچنین گفت اگر فرصت دیگری برای ملاقات با وزیر خارج آمریکا بدست آورد این کار را انجام خواهد داد.طارق عزیز از ملاقات های اعلام نشده مقامات عراقی و آمریکایی که تا کنون انجام شده است چیزی نگفت .

در همین حال همزمان با گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران  و برقراری روابط سیاسی در بالاترین سطح بین ایران و دولت انقلابی نیکاراگوئه سفارت رژیم بعصی صهیونیستی عراق بدیلیل ورشکستگی سیاسی و ضعف مالی شدید در این کشور تعطیل شد.(4)

منابع :

1- جمهوری اسلامی،25 تیر 62،ص9
2- اطلاعات،25 تیر 62 ،ص 2
3- اطلاعات،25 تیر 62 ،ص 16
4- کیهان،25 تیر 62 ،ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول