اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: اگر خودمان را کمتر از دیگران دیدیم انقلابی هستیم

آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما آن روزی موفق می شویم ، آن روزی انقلابی می شویم و آن روزی مسلمان می شویم که بتوانیم خودمان را کمتر از دیگران ببینیم . ما باید در افقمان که نگاه می کنیم ، اول خدا را ببینیم اول جامعه را ببینیم و اول ملت را ببینیم بعد خودمان را و اصلا انقلابی و غیر انقلابی تفاوتش در همین است.

هاشمی: اگر خودمان را کمتر از دیگران دیدیم انقلابی هستیم

رخدادهای 17 مرداد 1361

چکیده

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور طی: ما وارث یک کشور ویران هستیم ، از همین رو است که باید اولویت استفاده از امکانات محدود موجود کشور را به مناطق محروم تر بدهیم . 

 

  • کنفرانس جهانی مطرح شد: «این سمینار معتقد است که حرمین در حجاز و مناطق مجاور آن همگی از امت اسلامی می باشد و اداره آن ها می بایست سرانجام به نهادی که به همین منظور ایجاد می گردد سپرده شود»

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما آن روزی موفق می شویم ، آن روزی انقلابی می شویم و آن روزی مسلمان می شویم که بتوانیم خودمان را کمتر از دیگران ببینیم .

 

  • خبرگزاری پی تی ای هند دیروز به نقل از یک منبع موثق از هاوانا گزارش داد جنبش غیرمتعهدها از هند درخواست خواهد کرد که اجلاس سران غیر متعهد در دهلی نو برگزار شود .

 

  • سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی اعلام کرد : کشورهای عربی هیچ راهی جز اعزام ده لشکر و ارسال 500 جنگنده به سوریه برای جنگ علیه اسرائیل ندارند .

 

  • سید محمد موسوی خوئینی ها نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  : ما در سیاست خارجی باید حالت تهاجمی داشته باشیم . قبل از انقلاب جنگ آمریکا از طریق شاه بود اما اکنون رو در رویی با خود آمریکا است .

آیت الله خامنه ای : باید اولویت استفاده از امکانات به مناطق محروم داده شود

استانداران شرکت کننده در سمینار مشترک هیئت دولت و استانداران پس از پایان این سمینار پیش از ظهر دیروز با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کردند .

در این دیدار آیت الله خامنه ای رئیس جمهور طی سخنانی با اشاره به کمبودها و امکانات موجود جمهوری اسلامی ایران و با تاکید به شناخت واقعیت ها اظهار داشتند : ما وارث یک کشور ویران هستیم و متاسفانه این واقعیت تلخی است ، از همین رو است که باید اولویت استفاده از امکانات محدود موجود کشور را به مناطق محروم تر بدهیم . (1)

حرمین متعلق به کل جهان اسلام است

کنفرانس جهانی حج که در لندن تشکیل شده بود در قطعنامه پایانی خود تاکید کرد «این سمینار معتقد است که حرمین در حجاز و مناطق مجاور آن همگی از امت اسلامی می باشد و اداره آن ها می بایست سرانجام به نهادی که به همین منظور ایجاد می گردد سپرده شود»

در بند دیگری از این قطعنامه آمده است : سمینار با نهایت تاسف اشاره می نماید که ساختمان ها و یادگارهای تاریخی در حجاز خراب و ویرانه شده اند و از مقامات می خواهد که در شناخت و نگهداری و حفاظت چنین بناهای تاریخی بکوشند و اقدامات لازم را انجام دهند و بناهای تاریخی را که ناپدید شده اند می بایست محل آنها مشخص گردد و علامت گذاری شوند. (2)

فالانژیست ها خبرنگار ایرانی را ربودند

کاظم اخوان خبرنگار و عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی که برای ثبت مقاومت ها و حماسه آفرینی های رزمندگان فلسطینی ، لبنانی ، سوری و جنبش امل و همچنین نشان دادن جنایات وحشیانه صهیونیست ها به دمشق رفته بود در راه عزیمت به بیروت به همراه دیپلمات های ایرانی در دره بقاع به اسارت مزدوران کتائب [فالانژیست های لبنان] در آمد و تاکنون هیچ گونه اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست .

وی یکی از عکاسان برجسته خبرگزاری جمهوری اسلامی است که آثارش در نمایشگاه عکس برگزیده 75 عکاس حرفه ای و آماتور رتبه اول را به دست آورد . همچنین عکس های مختلف کاظم اخوان بارها در روزنامه ها و نشریات مختلف جهانی چاپ شد و در معرض دید خوانندگان مطبوعات جهان قرار گرفت . (3)

هاشمی : اگر خودمان را کمتر از دیگران دیدیم انقلابی هستیم

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در مشهد به سر می برد طی سخنانی گفت : تلاش کنید که ادارات ما واقعا از حالت فرمول خشک اداری خارج شده و به خدمات تبدیل شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : ما آن روزی موفق می شویم ، آن روزی انقلابی می شویم و آن روزی مسلمان می شویم که بتوانیم خودمان را کمتر از دیگران ببینیم .

وی افزود : ما باید در افقمان که نگاه می کنیم ، اول خدا را ببینیم اول جامعه را ببینیم و اول ملت را ببینیم بعد خودمان را و اصلا انقلابی و غیر انقلابی تفاوتش در همین است .

هاشمی در یک مصاحبه دیگر نیز در زمینه جنگ گفت : الان جبهه ها یک مقداری آرام است اما مطمئن نیستیم که این آرامش خیلی طول بکشد ، زیرا سر و صدای تبلیغات در دنیا طوری است که می خواهند بار دیگر عراق را تحریک کنند تا به مقدار بیشتری مقاومت کند ، البته پیشرفت نکردن ما را به حساب مقاومت عراق یا به حساب عدم توانایی ما می گذارند ما حرفی نداریم قبلا هم این حرف را می زدند که البته در عمل معلوم شد و همین باعث می شود که بعثی ها خیال کنند می توانند بمانند .

وی ادامه داد : شاید ناچار شویم یک یا دو ضربه دیگر بزنیم و باز ترجیح می دهیم این ضربه ها بیرون از شهرها در مراکز نظامی باشد ، نه در مراکز غیرنظامی .

وی گفت : اگر نخواهند تسلیم شوند ممکن است ما مجبور شویم یک مقدار وسیع تر و عمیق تر کار کنیم ، روی هم رفته در جنوب آمادگی ضربه زدن را داریم ، ضمنا اگر این مقاومت ها ادامه پیدا کند ، احتمال می دهیم که در آینده ما در غرب ناچار شویم یک مقدار به بغداد نزدیک شویم که از خدا می خواهیم چنین نباشد .

هاشمی با انتحار دانستن عملیات تهاجمی عراق گفت : البته آن ها می توانند دفاع کنند ، چون دفاع آسان است اگر گوشه و کنار نیروهایشان را جمع کنند یک قدری در بیابان آب بیندازند ، یک مقداری سنگر بکنند و مین بگذارند ، و یک مقدار هم از عوارض طبیعی زمین استفاده کنند می توانند در یک جاهایی یک دفاعی بکنند ولی دفاعشان هم حدی دارد و طولانی نمی تواند باشد.(4)

کنفرانس سران عدم تعهد در هند برگزار می شود

خبرگزاری پی تی ای هند دیروز به نقل از یک منبع موثق از هاوانا گزارش داد جنبش غیرمتعهدها از هند درخواست خواهد کرد که اجلاس سران غیر متعهد در دهلی نو برگزار شود . همین گزارش حاکی است که این کنفرانس در صورت قبول هند در سه ماه اول سال آینده [1983] در دهلی تشکیل خواهد شد .

از طرف دیگر فیدل کاسترو رئیس فعلی جنبش عدم تعهد طی نامه ای از هند خواست تا در جلسه فوق العاده وزرای خارجه جهت بررسی عدم تشکیل کنفرانس در بغداد شرکت کند . سخنگوی وزارت خارجه هند دیروز گفت : این موضوع در حال بررسی است .

در گزارش خبرگزاری پی تی ای همچنین آمده است که پیشنهاد تشکیل کنفرانس غیر متعهدها در هند در تاریخ 21 اوت [30 مرداد] در هاوانا در جلسه فوق العاده وزرای خارجه به هند داده خواهد شد . گفتنی است هفته آینده هاشمی رفسنجانی و وزیر خارجه عراق به هند سفر خواهند کرد و این هفته هفته بسیار مهمی برای تصمیم گیری هند محسوب می شود . (5)

قذافی : اعراب ده لشکر به سوریه برای جنگ با اسرائیل اعزام کنند

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی اعلام کرد : کشورهای عربی هیچ راهی جز اعزام ده لشکر و ارسال 500 جنگنده به سوریه برای جنگ علیه اسرائیل ندارند . قذافی گفت : لیبی آماده است در صورتی که اعراب آماده اجرای این طرح باشند ، یک لشکر با تسلیحات نظامی و یک اسکادران از هواپیماهای خود را برای جنگ علیه رژیم اشغالگر قدس اعزام کند.

قذافی همچنین گفته است : من آماده ام که این نیروها را شخصا فرماندهی کنم . (6) گفتنی است به دنبال پیشنهاد قذافی سوریه از این پیشنهاد استقبال کرد و ژنرال مصطفی طلاس اعلام کرد سوریه برای ارتش های عرب جهت جنگ با دشمن صهیونیستی هیچ گونه شرطی تعیین نمی کند . (7)

موسوی خوئینی ها : آمریکا اسرائیل را برای مقابله با اسلام ایجاد کرده است

سید محمد موسوی خوئینی ها نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کیهان نظرات خود را در بخش های مختلف تبیین کرد . وی با بیان این که آمریکا و هم پیمانانش برای جلوگیری از رشد و نمو اسلام اسرائیل را ایجاد کردند گفت :  دو قدرت جهانی آمریکا و شوروی احساس می کردند که در مورد اسرائیل می توانند با یکدیگر کنار بیایند ، اما در مورد رشد قدرت اسلام نه .

خوئینی ها تاکید کرد : قدرت های جهانی با توجه به تحلیلی که از اسلام داشتند به این نتیجه رسیده بودند که اگر اسلام رشد کند و گسترش یابد نمی توان با آن سازش کرد .  وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت : تحزب ، احزاب و گروه های سیاسی بگونه ای که در دنیا رایج است در اسلام وجود ندارد .

خوئینی ها همچنین با بیان این که «منطقه خاورمیانه منطقه ای است که آمریکا نمی تواند از آن صرف نظر کند » گفت : آمریکا کشورهای اطراف اسرائیل را به عنوان مبارزه با آن به خود وابسته کرد .

وی ادامه داد : بسیاری از ملت ها علیرغم نارضایتی از دولت هایشان به خاطر مبارزه صوری آن ها با اسرائیل در خیلی از زمینه ها کوتاه آمدند .

خوئینی ها در باره سیاست خارجی شوروی نیز گفت : تصور من این است که مسئولین شوروی در سیاست خارجی شان تجدید نظر می کنند . شوروی اگر در یک منطقه یک ریال خرج می کند می خواهد در جایی دیگر به اندازه همان یک ریال پیدا کند . شوروی چه بخواهد چه نخواهد عراق در دامن آمریکا افتاده است .

وی ادامه داد : در رابطه با سیاست خارجی ما باید این انعطاف را به خرج بدهیم که اگر کشوری چند درصد پشت به آمریکا کرده است تقویتش کنیم . خوئینی ها همچنین گفت : ما در سیاست خارجی باید حالت تهاجمی داشته باشیم . قبل از انقلاب جنگ آمریکا از طریق شاه بود اما اکنون رو در رویی با خود آمریکا است . وی تاکید کرد : اگر کسی در میدان عمل تجربه ای نداشته باشد در مبارزه با بلوف دشمن میدان را خالی می کند.(8)

پی نوشت:

1- کیهان ، 17 مرداد 1361 ، صفحه 14
2- اطلاعات ، 17 مرداد 1361 ، صفحه 3
3- کیهان ، 17 مرداد 1361 ، صفحه 16
4- اطلاعات ، 17 مرداد 1361 ، صفحه 4 ، سخن هاشمی مبنی بر این که اگر دیگران را بالاتر از خود دیدیم انقلابی هستیم در تعارضی عجیب و تاسف بار با اظهارات و مواضع امروز او دارد . هاشمی در روزهای گذشته با توهین به روستانشینان گفت «بعضی‌ها اصلاً آن موقع‌ها نبودند و در کوچه‌های روستاهایشان می‌گشتند، ولی الآن آمده‌اند و انقلابی شده‌اند.» این سخنان فارغ از مواضع سیاسی هاشمی نشان دهنده آن است که وی روستانشینی را ننگی می داند که می تواند با استفاده از آن رقبا را تحقیر و از عرصه خارج کند ، حال آن که بسیاری از انقلابیون روستایی بوده و اصولا انقلاب از روستاها و مناطق محروم شکل گرفت و این محرومین و مستضعفین بودند که به یاری امام آمدند و آن حضرت را یاری کردند و حال چگونه است که هاشمی علیرغم مواضع دیروز خود که انقلابی بودن را در بالاتر دیدن دیگران نسبت به خود می دانست امروز رقبا را با کلید واژه روستایی تحقیر می کند جای سوال دارد سوالی که پاسخ آن را باید در تغییرات گسترده هاشمی در طول سالیان گذشته علیرغم این ادعا که وی دارای ثبات بوده و دیگران تغییر کرده اند جست و جو کرد .
5- اطلاعات ، 17 مرداد 1361 ، صفحه 12
6- اطلاعات ، 17 مرداد 1361 ، صفحه 12
7- جمهوری اسلامی ، 17 مرداد 1361 ، صفحه 12
8- کیهان ، 17 مرداد 1361 ، صفحه 3 ، 14 و 15

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول