اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: باید راهمان به طرف قدس باز شود

آیت الله هاشمی رفسنجانی: رسالت مکتبی به ما دستور می دهد که متجاوز را تنبیه کنیم و ما باید راهمان به طرف قدس باز شود .

هاشمی: باید راهمان به طرف قدس باز شود

رخدادهای 14 مرداد 1361

چکیده

  • نخست وزیر : اسرائیل باید آرزوی خودش را که در میان کشورها به عنوان پایگاه استعمار عامل امپریالیسم باشد از دست بدهد .

 

  • یک سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد در انفجار اتومبیل حاوی بمب در ساختمان وزارت کشور و برنامه ریزی که یکشنبه گذشته روی داد 20 تن کشته و 128 نفر زخمی شدند.

 

  • شورای امنیت سازمان ملل دیشب جهت بررسی تحولات بیروت در حالی تشکیل جلسه خصوصی داد که انتظار می رود شوروی اقدام های شدیدی علیه اسرائیل را از شورا خواستار شود .

 

  • شفیق الدراجی سفیر عراق در عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد که عراق شروط ایران جهت پایان بخشیدن به جنگ دو ساله را پذیرفته است .

تصمیمات شورای عالی دفاع پیرامون ادامه عملیات در خاک عراق

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه دیروز شورای عالی دفاع اظهار داشت : ما غرامت را می گیریم ، عراقی های آواره را برمی گردانیم ، از ملت عراق حمایت می کنیم ، از جنایات کسی که باعث این همه خسارات به دنیای اسلام شد نمی گذریم و رسالت مکتبی به ما دستور می دهد که متجاوز را تنبیه کنیم و ما باید راهمان به طرف قدس باز شود .

وی ادامه داد : ما می خواهیم به صدام و حامیانش بفهمانیم که پشت مرزها نخواهیم ایستاد و از هیاهوهایی که به راه انداختند تا ما وارد خاک عراق نشویم و بعضی هم در لباس دوست ما را نصیحت می کنند که اگر وارد خاک عراق شوید به حیثیت شما بر می خورد ، نشان بدهیم که این طور نیست ، حرف های ما جدی است .

هاشمی با اشاره به عملیات رمضان نیز گفت : این عملیات اخطار جدی به عراق و حامیانش بود ، اگر این اخطار را جدی گرفته و سر عقل آمدند ، خوب است ، ولی اگر این طور نباشد بقیه برنامه را به مرحله اجرا در خواهیم آورد .

هاشمی در مورد برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد نیز گفت : اگر این کنفرانس در بغداد برگزار شود اعتبار جنبش عدم تعهد صدمه خواهد دید ، کنفرانسی که ایران غیر متعهد واقعی ، سوریه ، لیبی و کره شمالی و بسیاری از کشورهای معتبر در آن شرکت نداشته باشند ، چه غیرمتعهدی است؟

هاشمی در مورد انفجار در برابر وزارت برنامه ریزی عراق نیز گفت : انفجار در بغداد از حرکت های بسیار بسیار مناسب مجاهدین عراقی بود و تسلط آن ها را بر برنامه های خود نشان می دهد که در موقع مناسب ، حرکت بسیار مناسبی کرده اند و ما نیز از آن ها همین انتظار را داریم . آن ها برای مبارزه با صدام بهترین راه را انتخاب کرده اند ، زیرا این کنفرانس اگر در عراق برگزار شود بیش از همه مردم این کشور متضرر می شوند .

جنگ طولانی نخواهد بود

هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان این که جنگ طولانی نخواهد بود گفت : مشکل ما این است که قصد آسیب رساندن به مردم عراق را نداریم ، اگر ما همانند عراق ، مناطق مسکونی و مردم را بمباران می کردیم ، اگر وارد بصره می شدیم و یا شهرهای العماره و خانقین را تصرف می کردیم و یا لوله های توپ خود را باز کرده شهرهای عراق را گلوله باران می کردیم و دولت عراق متحمل شمار زیادی مهاجر و آواره می شد جنگ به سرعت پایان می یافت. ولی ما این کار را به مصلحت نمی دانیم و می خواهیم طوری عمل کنیم که مردم عراق که مخالف صدام و طرفدار جمهوری اسلامی ایران هستند صدمه نبینند . (1)

نخست وزیر : از هر کشوری که برای میانجیگری در جهت شرایط ما حرکت کند استقبال خواهیم کرد

سومین روز سمینار مشترک وزرا و استانداران سراسر کشور با حضور میرحسین موسوی نخست وزیر در مشهد مقدس برگزار شد .

موسوی نخست وزیر در این مراسم در زمینه وضعیتی که کشور در حال حاضر از نظر اقتصادی و سیاسی دارد گفت : کشور ما الان در موقعیتی استوارتر و قوی تر نسبت به سال گذشته و سال های پیشین قرار دارد ، در سال گذشته هیچ روزنامه ای را باز نمی کردیم و یا هیچ رادیویی را نمی شنیدیم که ابرقدرت ها سقوط چند روزه جمهوری اسلامی را پیش بینی نکرده باشند . اما الان به خاطر فداکاری رزمندگان ما در تمامی جبهه ها ، موضوع برعکس شده است .

موسوی افزود : شرایط جنگ به این شکل است که ظاهرا قدرت های بزرگ شکی ندارند که سقوط صدام قطعی است و اتفاق نظری وجود دارد برای حفظ صدام و رفت و آمدها و گفت و گو ها و تجهیزاتی که داده می شود بر این محور دور می زند .

نخست وزیر گفت : با سقوط صدام جبهه مبارزه با صهیونیسم یک عمق استراتژیک پیدا خواهد کرد و اسرائیل باید آرزوی خودش را که در میان کشورها به عنوان پایگاه استعمار عامل امپریالیسم باشد از دست بدهد .

موسوی در مورد میانجیگری بین ایران و عراق نیز گفت : به خاطر این که کشورهای مختلف ، مخصوصا ابرقدرت ها و اقمارشان دلشان می خواهد این رژیم ساقط نشود ، فعالیت هایشان اوج گرفته است ، نخست وزیر ترکیه فردا به ایران خواهد آمد ، کنفرانس اسلامی و الجزایر فعال شده اند و سازمان ملل می گوید نماینده بفرستیم یا نه ؟

وی افزود : ما شرایطی اعلام کرده ایم و این شرایط زمانی اعلام شده که به ظاهر شکست خورده بودیم ، الان در موضع قدرت این شرایط را اعلام می کنیم و هر گروه و کشوری که در این جهت و خواست ما حرکت کند ، ما استقبال می کنیم و گرنه فشار نظامی ، آنقدر خواهد شد تا رژیم صدام سقوط کند . (2)

آخرین آمار از کشته های حمله به وزارت کشور عراق

یک سخنگوی وزارت کشور عراق بعد از ظهر دیروز اعلام کرد در انفجار اتومبیل حاوی بمب در ساختمان وزارت کشور و برنامه ریزی که یکشنبه گذشته روی داد 20 تن کشته و 128 نفر زخمی شدند.

خبرگزاری عراق به نقل از این سخنگو افزود : عامل این سوء قصد توسط محافظان وزارت برنامه ریزی عراق به قتل رسیده است . این سخنگو اعلام کرد 5 پلیس محافظ ساختمان ، ده نفر از کارکنان وزارت برنامه ریزی عراق در این حمله کشته شده اند . وی ادامه داد : سفیر یونان در بغداد و دو نفر از کارکنان سفارتخانه که در موقع بروز انفجار در وزارت برنامه ریزی عراق بوده اند نیز در میان مجروحین هستند.(3)

شورای امنیت خواستار خروج اسرائیل از مناطق اشغالی بیروت شد

شورای امنیت سازمان ملل دیشب جهت بررسی تحولات بیروت در حالی تشکیل جلسه خصوصی داد که انتظار می رود شوروی اقدام های شدیدی علیه اسرائیل را از شورا خواستار شود . پس از آن که شورای امنیت جلسه پریروز بعد از ظهر خود را درباره بحران لبنان تا دیروز صبح به تعویق انداخت شوروی تشکیل مجدد آن را درخواست کرد .

شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه دیشب خود قطعنامه اسپانیا و اردن که در آن از رژیم صهیونیستی خواسته شده است نیروهای خود را بیدرنگ از مواضعی که پس از حمله جدید در بیروت اشغال کرده است عقب بکشد را تصویب کرد .

آمریکا از دادن رای به این قطعنامه خودداری کرد ولی 14 کشور دیگر به آن رای موافق دادند . در این قطعنامه اسرائیل به خاطرخودداری از به کار بستن قطعنامه های قبلی شورای امنیت در مورد بیروت مورد سرزنش قرار گرفته است !(4)

سفیر عراق در عربستان ؛ صدام سه شرط ایران را می پذیرد

شفیق الدراجی سفیر عراق در عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد که عراق شروط ایران جهت پایان بخشیدن به جنگ دو ساله را پذیرفته است .وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : صدام اخیرا یک پیام شخصی به فهد پادشاه عربستان فرستاده و در آن در مورد پذیرش شرایط صلح ایران تاکید کرده است .

سفیر عراق گفت : ما در مورد پذیرش سه شرط ایران اظهار تمایل کرده ایم : اول خروج نیروهایمان از سرزمین ایران ، دوم مجازات طرفی که مسبب این جنگ شده است و سوم پرداخت غرامت جنگی به ایران . وی اضافه کرد : برخی کشورهای عربی به حمایت از ایران در این جنگ شرکت داشته اند .

سفیر عراق همچنین گفت : عراق خواستار یک فرمول سریع و مناسب برای پایان بخشیدن به جنگ می باشد. سفیر عراق در پایان تقاضا کرد که سازمان ملل و کلیه کشورهای اسلامی باید فشار بیشتری را روی ایران برای پایان دادن به جنگ اعمال نمایند.(5)

پی نوشت:

جمهوری اسلامی ، 14 مرداد 1361 ، صفحه 12
اطلاعات ، 14 مرداد 1361 ، صفحه 4
اطلاعات ، 14 مرداد 1361 ، صفحه 15
اطلاعات ، 14 مرداد 1361 ، صفحه 16
کیهان ، 14 مرداد 1361 ، صفحه 20

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول