اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قرقیزستان رسما به اتحادیه اوراسیا ملحق می‌شود

قرقیزستان تا چند روز آینده با موافقت قزاقستان رسما به اتحادیه اوراسیا ملحق خواهد شد.

قرقیزستان رسما به اتحادیه اوراسیا ملحق می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک به نقل از «کانیوز» قرقیزستان تا چند روز آینده با موافقت قزاقستان رسما به اتحادیه اوراسیا ملحق خواهد شد.

بر اساس این گزارش در جلسه امروز دولت قرقیزستان که به ریاست «تمیر ساریف» نخست وزیر این کشور برگزار شد، در مورد الحاق بیشکک به اتحادیه اوراسیا نیز بحث و تبادل نظر شد.

«آسکار بشیماف» معاون وزیر امور خارجه‌ قرقیزستان، در مورد فرایند توافق داخلی  قرارداد الحاق این کشور به اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا گزارشی ارائه داد.

وی افزود: در حال حاضر از طرف روسیه، ارمنستان، بلاروس  الحاق قرقیزستان به اتحادیه اوراسیا به تصویب رسیده است و نامه‌ای نیز از طرف این کشورها به وزارت  خارجه قرقیزستان ارسال شده است.

معاون وزیر خارجه قرقیزستان ادامه داد: در حال حاضر در این زمینه فقط توافق جمهوری قزاقستان مانده است و این قرارداد  تا چند روز آینده توسط رئیس جمهور این کشور به امضا خواهد رسید.

در ادامه این جلسه نخست وزیر قرقیزستان دستور داد تا تمام اقدامات لازم جهت سهولت کار انجام پذیرد.

ساریف در ادامه افزود: برای باز کردن مرزها و ایست های بازرسی گمرکی در مرز قرقیزستان ، مقامات مربوطه باید بر روی  مسائل فیمابین اتحادیه از جمله هماهنگی با صندوق سرمایه مشترک و همچنین ایجاد مقررات دامپزشکی و اقدامات سازگار زیست محیطی کار کرده و در اسرع وقت نتایج فعالیت‌های انجام شده را اعلام کنند .

اتحادیه اوراسیا، اتحادیه‌ای است که بر اساس ایده روسیه در حال شکل ‌گیری است و سنگ بنای آن در قالب اتحادیه گمرکی اوراسیا میان سه کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس (روسیه سفید) اولین بار در اکتبر 2007 نهاده شد. پس از آن در اواسط سپتامبر 2009 سه کشور در خصوص ایجاد تعرفه گمرکی مشترک به توافق دست یافتند و در نوامبر همان سال نیز در نشست سران 3 کشور در مینسک این توافقنامه به امضای روسای جمهوری آنها رسید.

ایجاد این اتحادیه گمرکی طبق «برنامه اقدامات در ارتباط با تشکیل اتحادیة گمرکی اوراسیا» انجام خواهد گرفت که توسط سران کشورهای عضو شامل بلاروس، قزاقستان و روسیه تأیید شده است. در نشستی که در دسامبر 2013 بین روسای جمهور روسیه، قزاقستان و بلاروس تشکیل شد، پوتین اعلام کرد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا از 2015 کار خود را به صورت جدی شروع خواهد کرد. در صورت عضویت دیگر جمهور‌ های آسیای مرکزی و قفقاز و حتی اوکراین به این اتحادیه گمرکی فعالیت آن گسترده‌تر خواهد شد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول