اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نخست وزیر قرقیزستان در دیدار با عبدالله مطرح کرد

افزایش فرصت‌های اقتصادی افغانستان همزمان با آغاز به کار رسمی «اتحادیه گمرکی»

نخست وزیر قرقیزستان در دیدار با رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: اتحادیه گمرکی در آینده فرصت‌های زیادی را برای توسعه و تقویت پروژه‌های اقتصادی مربوط به افغانستان در زمینه‌های مختلف ایجاد خواهد کرد.

افزایش فرصت‌های اقتصادی افغانستان همزمان با آغاز به کار رسمی «اتحادیه گمرکی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در حاشیه نشست شورای سران دولت‌ کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که امروز (دوشنبه) در «آستانه» در حال برگزاری است، «جاآمارات آتاربایف» نخست وزیر قرقیزستان با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان دیدار کرد.

بنا براعلام مرکز مطبوعاتی دولت قرقیزستان، در این جلسه، آتاربایف تصریح کرد: دولت و مردم افغانستان با برگزاری مسالمت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات شورای استانی، گام‌های مؤثری برای ثبات کشور برداشتند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که نتایج این انتخابات به صلح، ثبات و رفاه در افغانستان و منطقه کمک کند.

در ادامه نخست‌وزیر قرقیزستان با اشاره به پویایی مثبت در توسعه روابط بین 2 کشور، افتتاح اخیر سفارت جمهوری قرقیزستان در جمهوری اسلامی افغانستان و سفر رسمی وزیر خارجه قرقیزستان به کابل را که منجر به امضای چندین توافقنامه بین‌دولتی دوجانبه شد، مهم و نشانه روند توسعه همکاری‌های فیمابین برشمرد.

وی گفت: قرقیزستان پشتیبانی کامل خود را از طرح‌هایی که با هدف بهبود روابط دوجانبه بیشکک- کابل و توسعه آن برنامه‌ریزی می‌شوند، از طریق سفارت جمهوری قرقیزستان در  کابل اعلام کرده و اکنون نیز بر آن تأکید می‌کند.

نخست وزیر قرقیزستان ادامه داد: ایجاد و تقویت صلح و امنیت در افغانستان به همکاری سازنده 2 کشور مساعدت کرده ضمن آنکه حمایت متقابل در مورد مسائل مهم بین‌المللی بسیار مهم و ضروری است.

نخست‌وزیر قرقیزستان همچنین تأکید کرد، اتحادیه گمرکی در آینده فرصت‌های زیادی را برای توسعه و تقویت پروژه‌های اقتصادی مربوط به افغانستان در زمینه‌های مختلف ایجاد می‌کند که از جمله این فرصت‌ها می‌توان به پروژه‌های مربوط به بخش‌های کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی مشترک اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: در بخش آب و انرژی نیز پروژه مشترک «CASA-1000» در زمینه توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای، ساخت مسیرهای ارتباطی «ترانس آسیا» و اتصال آسیای جنوب شرقی، آسیای مرکزی، اروپا و خاورمیانه نقش مؤثری خواهد داشت.

عبدالله عبدالله نخست وزیر افعانستان نیز در این ملاقات ضمن دعوت از همتای قرقیز خود برای سفر به افغانستان، گفت: تجربه مثبت در زمینه آموزش متخصصان افغان در دانشگاه‌های جمهوری قرقیزستان، اقدامی ارزنده و مهم قلمداد می‌شود.

در این دیدار همچنین به مسائل قوم قرقیز ساکن در افغانستان از جمله بهبود استانداردهای زندگی آنان، دسترسی به خدمات اجتماعی و حفاظت از گروه‌های قومی و فرهنگ آنها، بحث و گفت‌وگو شد.

در این زمینه عبدالله عبدالله گفت: دولت افغانستان همواره آماده کمک به قوم قرقیز ساکن در افغانستان می‌باشد.

در ادامه این جلسه اعضای هیئت‌های 2 کشور نیز در مورد مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه بخصوص ضرورت توسعه تجارت و روابط اقتصادی بحث و تبادل‌نظر کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول