اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی/43

مدرسه اسلامی «ابوالقاسم» با قدمتی 200 ساله در تاشکند+تصاویر

مدرسه «ابوالقاسم» یکی از آثار معماری تاریخی تاشکند که در منطقه «بیش یاغاچ» واقع شده است.

مدرسه اسلامی «ابوالقاسم» با قدمتی 200 ساله در تاشکند+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، مراکز فرهنگی و تاریخی در شهر «تاشکند» پایتخت ازبکستان متعدد می‌باشد. یکی از این مراکز تاریخی مدرسه اسلامی «ابوالقاسم» می‌باشد

مدرسه «ابوالقاسم» نیز یکی از آثار معماری تاریخی تاشکند که در منطقه «بیش یاغاچ» واقع شده است. این مدرسه به مناسبت تجلیل از روحانی مبارزه ازبکستان به نام ابوالقاسم ساخته شده است که در زمان حمله روسیه تزاری به این کشور وی و تعدادی از ازبک‌های این منطقه به دفاع از کشور خود برخاستند.

این ساختمان شامل مدرسه، مسجد و خانقاه است. قدیمی ترین ساختمان آن یعنی خانقاه موی مبارک در سال 1820 میلادی احداث شده است.

در سال 1850 میلادی توسط ابوالقاسم مدرسه‌ای ساخته شده است که گفته خاندان وی، بعدا از طرف سید قاسم برادر وی در طرف جنوبی شرقی مدرسه حمام 3 گنبدی و در طرف شمالی مسجد سه اطاقه (در سال های 1980 میلادی ویران شده است) احداث شده است.

در محوطه مدرسه سرداب موجود بوده است. در طرف چپ دروازه ورودی اطاق درس، در طرف راست مسجد و در ته محوطه خانقاه موی مبارک واقع است. در قسمت بالای پیش طاق خانقاه موی مبارک به زبان فارسی جمله های «به حکم خدا تعمیر این مسجد را آغاز کردیم، خدا کند که در روز نیک به پایان برسد» نوشته است. مدرسه ابوالقاسم از 20 حجره تشکیل شده که در هرحجره 2  تا 4 طلبه اقمات داشته‌اند و برای مابقی افراد از جمله اساتید، متولی، موذن، فراش و نگهبانان حجره‌های مخصوص اختصاص یافته است.

در سال 1919 میلادی همزمان با تمام سازمان‌های دینی مدرسه ابوالقاسم نیز تعطیل شده است. این مدرسه طی 10 سال خالی می‌ماند و در دوران قحطی در روسیه در سال 1929 میلادی از «سامارا» یکی از استان‌های این کشور 70 خانواده منتقل و مستقر می‌شوند.

در سال 1974 میلادی این مدرسه شعبه یکی از کارخانه تولیدکننده اسباب بازی تاشکند تبدیل می‌شود. همچنین زمین لرزه شدیدی «چاتقال» که در سال 1946 میلادی به وقوع پیوست، به این ساختمان به طور جدی آسیب رسانده است.

در تاریخ 24 نوامبر سال 1981 میلادی بر اساس مصوبه کمیته اجرایی شهر تاشکند کارهای تعمیر این مدرسه آغاز و در تاریخ 30 اگوست سال 1987 میلادی به پایان رسیده است.

هم اکنون در این ساختمان بیش از 50 هنرمند در زمینه تولید نمونه‌های صنایع دستی همچنان نقاشی، خاتم کاری، مسگری، منبت کاری، صندوق سازی، قلمزنی، میناکاری، سفال، معرق کاری، مینیاتور فعالیت می‌کنند.  

امروز در اطراف مدرسه ابوالقاسم ساختمان مجلس عالی، باغ ملی «علیشیر نوایی» و مجسمه علیشیر نوایی، کاخ استقلال، رستوران نوروز و فواره‌ها ساخته شده است.

 

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول