اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی/۴۱

«بیشه پلنگان» در تاجیکستان+فیلم

در جمهوری تاجیکستان زیستگاه حیات وحش زیبایی با نام «بیشه پلنگان» قرار دارد که گونه‌های نادری از جانداران در آن یافت می‌شوند.

«بیشه پلنگان» در تاجیکستان+فیلم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در بیشکک، تلویزیون دولتی تاجیکستان اخیرا فیلمی را در مورد زیستگاه حیات وحشی با نام «بیشه پلنگان» پخش کرد که در این زیستگاه گونه‌های نادری از جانداران یافت می‌شوند.

«بیشه پلنگان» در منطقه جنوب تاجیکستان و در محل آبریز رودخانه «پنج» و رود «وخش» قرار دارد.

این منطقه که 49700 هکتار مساحت دارد، در چهارم نوامبر سال 1938 توسط کمیساریای کشاورزی خلقی تاجیکستان به عنوان زیستگاه طبیعی حیات وحش شناخته شد.

این زیستگاه در حدود ولایت «ختان» بوده و یکی از مناطق سیاحتی وادی «وخش» می‌باشد که سیاحان و شکارچیان برای سیاحت، شکار و ماهیگیری به آنجا می‌روند.

بیشتر مساحت این زیستگاه را «توغی‌زار» تشکیل داده و به سبب آنکه در گذشته «پلنگ تورانی» در آن زیست می‌کرده است، «بیشه پلنگان» نام گرفته است.

این مسئله در حالی است که هم‌اکنون نسل «پلنگ تورانی» منقرض شده است و از حیوانات نادر تنها «آهوی بخارایی» در آن باقی مانده است.

در این زیستگاه رستنی‌های متنوعی می‌رویند ضمن آنکه 5 نوع ماهی، برخی مارها، پرندگان بومی و فصلی و برخی جانواران دیگر نیز در آن زیست می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول