اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

چرا رابطه با آمریکا ممنوع است؟

آیت‌الله خامنه‌ای: با آمریکا ما رابطه برقرار نمی‌کنیم ، مگر آمریکا توبه کند ، مادامی که آمریکا همین است که هست و این موجودی است که به ما ضربات زیادی زده مردم ما آمادگی این را ندارند که با آمریکا مجددا دوست بشوند.

چرا رابطه با آمریکا ممنوع است؟

رخدادهای 16 فروردین 1361

چکیده

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور : ما مایل هستیم که همسایگان ما پایگاه های سلطه آمریکا نباشند بالخصوص مایل هستیم که خلیج فارس از نفوذ روز افزون آمریکا مصون بماند .

 

  • هر جا منافع ما اقتضا بکند با هر کسی که اقتضا بکند رابطه برقرار می کنیم در این میان یک استثنا است و آن آمریکا است ، با آمریکا ما رابطه برقرار نمی کنیم.

 

  • وزارت امور خارجه وتوی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با محکومیت عملیات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغال شده کرانه غربی رود اردن را محکوم کرد.

 

  • در پی شکست های اخیر، رژیم بعث عراق در یک جنایت دیگر و در ساعت 18 و 30 دقیقه بعد از ظهر دیروز شهر مقاوم و شهید پرور دزفول را بمباران کرد.

 

  • رژیم بعث عراق برای حفاظت از جان صدام یک گروه ورزیده از کماندوهای انگلیسی و متخصصان عالیرتبه حفاظتی را با امضای قرارداد هنگفتی به عراق فراخوانده است .

 

  • وزیر خارجه: مسائل این منطقه که هزاران کیلومتر از آمریکا فاصله دارد هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد و آمریکا به هیچ وجه حق دخالت و اظهار نظر در مورد این مسائل را ندارد . 

آیت الله خامنه ای : حمایت ما از نهضت های آزادیبخش معنوی است

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان در یک مصاحبه مطبوعاتی با مجله پیام انقلاب ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه مسائل جاری کشور به سوال های خبرنگار این مجله پاسخ دادند.

رئیس جمهور در مورد رسالت سپاه در جهت حمایت از نهضت های آزادیبخش اظهار داشتند : بین وظیفه حمایت از نهضتها و ارتباط سالم با دولت ها به نظر ما تضادی وجود ندارد در رابطه با نهضت ها در این صدد نیستیم که گروه هایی را که علیه دولت ها بخصوص دولت هایی که با ما روابط سالمی دارند این ها را با سلاح یا با مال تجهیز کنیم و در امور داخلی کشورها دخالت کنیم.

آیت الله خامنه ای افزودند : همان طور که می دانید قانون اساسی هم ما را از دخالت در امور داخلی کشورها منع کرده است و حمایت ما از جنبش ها اولا  یک حمایت معنوی است و حمایت معنوی بیشتر به این معنا است که ما تفکر خود ، تجربیات ، ایدئولوژی و شناخت خودمان از مسائل انقلاب را برای همه دنیا مطرح می کنیم .

ارتباطات قوی آیت الله خامنه ای با مجلس و نمایندگان

آیت الله خامنه ای درباره رابطه خود با مجلس نیز اظهار داشتند : تصادفا تماس های ما با مجلس در بهترین سطح و بالاترین سطح است اولا با رئیس مجلس من ارتباط دائمی دارم ، یعنی در هفته دو یا سه نشست منظم و مرتب با هم داریم که درباره موضوعات مختلف از جمله موضوعات مربوط به مجلس بحث می شود. گذشته از این من با نمایندگان رابطه دائمی دارم .

ایشان افزودند : علاوه بر این در جریان بسیاری از لوایح و طرح هایی که در مجلس مطرح است و مهم است قرار می گیرم و به صورت فعالی دخالت می کنم ، این خارج از وظایف ریاست جمهوری است ، ارتباطات ما با مجلس خوب است و برای هماهنگی قوا ، آن چیزی که در قانون اساسی تنظیم قوای سه گانه اسمش است ما جلسه مشترکی داریم با روسای سه قوه ، روسای سه قوه و من چهار نفری جلسه داریم و مسائل مشترک را در میان می گذاریم و تصمیم گیری مشترکی انجام می دهیم.

فلسفه جذب نیروهای سپاه در بدنه دولت ؛ قدرت جذب سپاه را هیچ ارگانی ندارد

آیت الله خامنه ای در باره جذب نیروهای سپاه در بدنه دولت نیز اظهار  داشتند : یک نهاد انقلابی که از متن مردم می جوشد و شخصیت و هویت انقلابی پیدا می کند هرگز نباید منتظر باشد که دولت از کادرهای خودش یا کادرهای قدیمی که عمدتا از پیش از انقلاب هستند به او نیروی انسانی بدهد ، بلکه بعکس همین که گفتید واقعیت دارد همین درست است ، یعنی نیروهای انقلابی چون قدرت جذبشان بیشتر است بایستی عناصر را جذب کنند حتی بسازند و تحویل دولت بدهند ، چون می دانید دولت تشکیلاتی است که عظمتش همه کشور را می پوشاند در حالی که یک دستگاه اجرایی است و دولت طبیعتا به آدم های کارآمد و مخلص و مومن و کارکشته نیاز بیشتری دارد از لحاظ کمیت ، چه بهتر که افرادی بیایند در جهاد ، سپاه و در ارگان های انقلابی دیگر مدتی کار کنند ، کار کشته بشوند و بعد بیاید در دولت بتوانند وظایف عمده کشور را ایفا کنند . این یک مکانیزم غلط نیست ، اتفاقا یک مکانیزم درست و منطقی است . آن قدرت جذبی که سپاه دارد هیچ ارگان دیگری در این کشور ندارد .

توضیحات آیت الله خامنه ای درباره تشکیل سپاه قدس

آیت الله خامنه ای در باره تشکیل سپاه قدس نیز اظهار داشتند : در رابطه با آزادی قدس ما دو چیز را عنوان کردیم ، یک گردانی از اسرای عراقی که داوطلب به جنگ باشند یکی دادن یک تیپ از هر یک از کشورهای اسلامی به سوریه برای جنگیدن با اسرائیل ، اگر آن موضوع اولی مطرح است که یک واحد داوطلب در حد گردان یا در حد تیپ از اسرا که البته در میان اسرا مطرح شده و اسرا اظهار علاقه کردند که خیلی ها داوطلب شدند منتهی چون فعلا در سوریه مسئله ای وجود ندارد یعنی در مرزهای سوریه و اسرائیل الان جنگی نیست لذا است که فرستادن این واحد هم یک ضرورت فوری ندارد .

می خواهیم خلیج فارس از نفوذ آمریکا مصون بماند

آیت الله خامنه ای در باره ارتباط ایران با کشورهای منطقه نیز اظهار داشتند : ما مایل هستیم که همسایگان ما پایگاه های سلطه آمریکا نباشند بالخصوص مایل هستیم که خلیج فارس از نفوذ روز افزون آمریکا مصون بماند . بر این مبنا ارتباطات ما با همسایگان ما در این مناطقی که اسم آوردم شکل می گیرد .

چرا رابطه با آمریکا ممنوع است ؟

آیت الله خامنه ای درباره روابط با کشورها اظهار داشتند : هر جا منافع ما اقتضا بکند با هر کسی که اقتضا بکند رابطه برقرار می کنیم در این میان یک استثنا است و آن آمریکا است ، با آمریکا ما رابطه برقرار نمی کنیم ، مگر آمریکا توبه کند ، مادامی که آمریکا همین است که هست و این موجودی است که به ما ضربات زیادی زده مردم ما آمادگی این را ندارند که با آمریکا مجددا دوست بشوند و مثل آمریکا هر جایی که صد در صد در خدمت آمریکا است یا جزو ابزارهای قدرت آمریکا است : مثل مصر ، اردن و از قبیل این ها . ما با این ها نمی توانیم رابطه خوبی داشته باشیم . اما از این ها که بگذریم با اروپای غربی ، اروپای شرقی با کشورهای آفریقا ، با کشورهای آمریکای لاتین با کشورهای آسیا با همه جا می توانیم رابطه داشته باشیم.(1)

ایران وتوی اخیر آمریکا را محکوم کرد

وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن وتوی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با محکومیت عملیات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی بر علیه امت رزمنده فلسطین در اراضی اشغال شده کرانه غربی رود اردن و همچنین منع استفاده از قوه قهریه بر علیه ملت های آمریکای مرکزی یک بار دیگر حمایت بی دریغ و همه جانبه دولت جمهوری اسلامی ایران از مردم مبارز فلسطین و حقوق حقه آنان اعلام کرد . (2)

 

عراق 3 ناحیه مسکونی دزفول را بمباران کرد

در پی شکست های اخیر رژیم بعث عراق در یک جنایت دیگر و در ساعت 18 و 30 دقیقه بعد از ظهر دیروز شهر مقاوم و شهید پرور دزفول را بمباران کرد که بر اثر این حمله در سه نقطه شهر تلفات و خساراتی به مردم وارد شد.  خبرهای رسیده حاکیست که بر اثر این بمباران وحشیانه یک زن شهید و 45 تن دیگر نیز مجروح شدند و بیش از 50 خانه مسکونی نیز ویران شد . (3)

صدام برای حفظ جان خود دهها مزدور انگلیسی اجیر کرد

به نوشته روزنامه هرالد تریبیون چاپ لندن رژیم بعث عراق برای حفاظت از جان صدام یک گروه ورزیده از کماندوهای انگلیسی و متخصصان عالیرتبه حفاظتی را با امضای قرارداد هنگفتی به عراق فراخوانده است . بر پایه این گزارش کماندوهای انگلیسی که به طور خصوصی در انگلیس فعالیت می کنند به محافظان امنیتی صدام آموزش های لازم برای حفاظت از جان وی خواهند داد.(4)

ولایتی : مسائل منطقه هیچ ربطی به آمریکا ندارد

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در کنفرانس دفتر هماهنگی کنفرانس غیرمتعهدها پیرامون مسئله فلسطین و الحاق غیرقانونی جولان که از تاریخ 16 تا 19 فروردین ماه در کویت برگزار می شود عازم این کشور شد .

وزیر خارجه پیش از این سفر در رابطه با اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود جنگ ایران و عراق باید هرچه زودتر پایان پذیرد و آمریکا از هر کشوری که در این رابطه تلاش کند پشتیبانی خواهد کرد گفت : مسائل این منطقه که هزاران کیلومتر از آمریکا فاصله دارد هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد و آمریکا به هیچ وجه حق دخالت و اظهار نظر در مورد این مسائل را ندارد . (5)

پی نوشت:

 1- اطلاعات ، 16 فروردین 1361 ، صص 4 و 13
2- جمهوری اسلامی  ، 16 فروردین 1361 ، صفحه 11
3- اطلاعات ، 16 فروردین 1361 ، صفحه 15
4- اطلاعات ، 16 فروردین 1361 ، صفحه 16
5- جمهوری اسلامی ، 16 فروردین 1361 ، صفحه 12

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول