اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هنگامی که صدام کلید بصره را گم کرد

صیاد شیرازی: صدام که ادعا کرده بود در صورت از دست دادن سایت های 4 و 5 کلید بصره را به ایرانیان خواهد داد تا کنون که چند روز از این پیروزی می‌گذرد گویا هنوز به دنبال کلید بصره می گردد!

هنگامی که صدام کلید بصره را گم کرد

رخدادهای 15 فروردین 1361

چکیده

  • آیت الله خامنه ای دبیر کل حزب جمهوری اسلامی به همراه مسئولان و اعضای دفاتر این حزب در سراسر کشور با امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی دیدار کردند .

 

  • آیت الله خامنه ای : ما به عنوان اعضای حزب جمهوری اسلامی ولایت حزبی را بعد از ولایت اسلامی و ولایت امام و تابع آن ولایت دانسته ایم.

 

  • امام خمینی : آن چیزی که دنیا را تهدید می‌کند، سلاحها و سر نیزه‌ها و موشکها و امثال این نیست.آن چیزی که دارد این سیاره ما را در سراشیبی انحطاط قرار می‌دهد، انحراف اخلاقی است.

 

  • بیشتر از بیست سال است که صحبتهای ما همیشه راجع به این بود که اسرائیل نباید یک‌ کشور مستقلی باشد، و باید این ظالم را از این دنیا برداشت، خطر دارد، خطرناک است.

 

  • پیروزی های بزرگ ایران در جبهه های جنگ ، عراق و کشورهای حامی صدام را سخت به تکاپو انداخته است تا به هر ترتیبی که شده رژیم بعث را حفظ کنند.

 

  • مصر از آمریکا خواسته است برای مقابله با پیروزی های ایران وارد عمل شود و دست به اقداماتی بزند .

 

  • سلطان بن عبدالعزیز وزیر دفاع رژیم سعودی دیروز به طور غیرمنتظره وارد بغداد شد و بلافاصله با صدام به مذاکره پرداخت.

 

  • در مطلبی که در آخرین شماره نشریه بازارهای خاورمیانه درباره عراق نوشته شده آمده است : عراق به یکی از چهار شریک بزرگ تجاری آمریکا تبدیل شده است .

 

  • رادیو دمشق در تفسیر سیاسی دیروز خود تاکید کرد رژیم عراق بر ادامه این جنگ ظالمانه اصرار می ورزد و در شرایط کنونی وظیفه مهم خلق و ارتش عراق چیزی جز رهایی از سلطه رژیم صدام نیست.

 

  • سرهنگ صیاد شیرازی:  صدام که ادعا کرده بود در صورت از دست دادن سایت های 4 و 5 کلید بصره را به ایرانیان خواهد داد تاکنون که چند روز از این پیروزی می گذرد گویا هنوز به دنبال کلید بصره می گردد !

 

  • رادیو قاهره که از حرکت های انقلابی اسلامی مسلمانان این کشور به هراس افتاده است دیروز طی تفسیری انقلاب اسلامی ایران را بزرگترین خطر برای ثبات منطقه خاورمیانه خواند.

 

  • یک منبع دیپلماتیک غربی در ریاض فاش کرد : به منظور حفاظت از چاه های نفت عربستان هفته پیش گروهی از سربازان آمریکایی از لوس آنجلس وارد پایگاه آمریکایی ظهران شده اند . 

آیت الله خامنه ای دلایل تشکیل حزب جمهوری اسلامی را تشریح کردند

حضرت آیت الله خامنه ای دبیر کل حزب جمهوری اسلامی به همراه مسئولان و اعضای دفاتر این حزب در سراسر کشور و اعضای انجمن اسلامی بانک های تهران صبح دیروز با امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی دیدار کردند .

در ابتدای این دیدار آیت الله خامنه ای طی سخنانی با اشاره به پایه گذاری حزب جمهوری اسلامی در یک سال و نیم قبل از پیروزی انقلاب درباره لزوم و انگیزه این تشکل عظیم سراسری گفتند : اول – لزوم مقابله با دشمن سازمان دیده به وسیله یک دستگاه متشکل ، زیرا در مقابل تشکل دشمن نمی توان متشکل نبود . دوم تسهیل در رساندن تفکر درست اسلامی بر اعمال جامعه به صورت یکنواخت و منظم ، همچنین رساندن برداشت و درک و تحلیل درست سیاسی از جریان های موجود کشور ، سوم به راه انداختن و حرکت دادن مستمر و منظم نسبت به استعدادهای نهفته و انسان های بالقوه جامعه ما.

باید در برابر قدرت شکننده دشمن مظلومیت را تحمل کرد

رئیس جمهور با اشاره به حرکت حزب در جهت خط اصیل انقلاب اسلامی با توجه به موانع و مشکلات موجود گفتند : دشمن خیلی زود احساس کرد که حزب جمهوری اسلامی برای او خطری است با انواع وسایل به حزب و به کسانی که مسئولان و مدیران حزب بودند فشار سیاسی وارد آمد. آن قامت رسای مقاوم و آن چهره مصمم جدی که در ایران و جهان مظهر حزب شناخته شده بود آن قدر مورد اتهام و ظلم قرار گرفت که بیان دقیق امام پس از شهادت او ، او را به شهید مظلوم موسوم کرد و این برای همه کسانی که به این خط و این جریان علاقه داشتند درسی شد همه فهمیدند که در مقابله با قدرت شکننده دشمن باید مظلومیت را تحمل و هدف مقدس را تعقیب کرد.

حزب تا وقتی معتبر است که اسلامی و در خط امام باشد

ایشان ادامه دادند : بنده مفتخرم به امام بزرگوارمان عرض کنم که ما به عنوان اعضای حزب جمهوری اسلامی ولایت حزبی را بعد از ولایت اسلامی و ولایت امام و تابع آن ولایت دانسته ایم ، حزب برای ما تا وقتی معتبر است که اسلامی و در خط امام است . آن لحظه ای – که هرگز چنین لحظه ای مباد – که احساس کنیم حزب سرسوزنی با زاویه محدود و کوچکی از خط اسلام اصیل فقاهت که شهیدان ما جانشان را برای آن داده اند تخطی کرده باشد آن روز حزب نیست. (1)

امام خمینی : عامل انحطاط دنیا انحراف اخلاقی است

بعد از سخنان آیت الله خامنه ای امام خمینی سخنانی ایراد فرمودند ؛ اهم نکات بیانات رهبر انقلاب عبارت است از؛

- آن چیزی که دنیا را تهدید می‌کند، سلاحها و سر نیزه‌ها و موشکها و امثال این نیست.آن چیزی که دارد این سیاره ما را در سراشیبی انحطاط قرار می‌دهد، انحراف اخلاقی است. اگر انحراف اخلاقی نباشد، هیچ یک از این سلاحهای جنگی به حال بشر ضرر ندارد.
- حقیقتاً رأس همه خطاها، خطیئتها همین خودخواهی‌هاست و تا این خودخواهی‌ها در بشر هست، این جنگها واین فسادها و این ظلمها و ستمگریها هست.
- ما هیچ یکمان مدعی نیستیم که تمام اینها صددرصد تمام است، لکن مدعی این هستیم که یک نسیم روحانی از جانب خدای تبارک و تعالی به این کشور وزیده است، یک بارقه الهی به این کشور تابیده است و به واسطه همین نسیم روح بخشی که با عنایت حق تعالی در این کشور وزیده است، این کشور را رو به اسلام و آمال انبیا دارد سوق می‌دهد.

اسرائیل نباید کشور مستقلی باشد و باید از دنیا برداشته شود

- بیشتر از بیست سال است که صحبتهای ما همیشه راجع به این بود که اسرائیل نباید یک‌ کشور مستقلی باشد، و باید این ظالم را از این دنیا برداشت، خطر دارد، خطرناک است. لکن تا حالا هم همین کشورهایی که می‌گویند ما مسلمان هستیم و اسلامی هستیم، تا حالا هم ما را با اسرائیل همدست می‌دانند!
- کجای دنیا شما سراغ دارید که در رادیویش درس فقه باشد، در رادیویش درس فلسفه الهی باشد؟ و کجا سراغ دارید که رادیو اکثر وقتش را در تبلیغات اسلامی دارد صرف می‌کند و همین‌طور تلویزیون؟ و کدام حزب را سراغ دارید که سران آن حزب مثل سران حزب جمهوری اسلامی باشد؟.(2)

 

تشدید فعالیت های آمریکا و انگلیس در حمایت از صدام

پیروزی های بزرگ ایران در جبهه های جنگ ، عراق و کشورهای حامی صدام را سخت به تکاپو انداخته است تا به هر ترتیبی که شده رژیم بعث را حفظ کنند. در همین حال مصر از آمریکا خواسته است برای مقابله با پیروزی های ایران وارد عمل شود و دست به اقداماتی بزند .  یونایتدپرس از قاهره و به نقل از هفته نامه اکتبر گزارش داد که مصر از آمریکا خواسته است که برای خنثی کردن پیامدهای احتمالی پیروزی های اخیر ایران در میدان نبرد با عراق دست به اقداماتی بزند.

خبر دیگر این که سلطان بن عبدالعزیز وزیر دفاع رژیم سعودی دیروز به طور غیرمنتظره وارد بغداد شد و بلافاصله با صدام به مذاکره پرداخت. منابع رسمی عراق گفتند که وی حامل پیامی از جانب شاه خالد و فهد برای صدام است و در این پیام ها پشتیبانی مجدد رژیم سعودی از عراق در جنگ با ایران مورد تاکید قرار گرفته است .  همین منابع افزودند که وزیر دفاع رژیم سعودی در مورد آخرین تحولات جنگ 18 ماهه با صدام مذاکره کرده است .

رویترز نیز در باره اوضاع جبهه های جنگ گزارش داد : حسین شاه اردن هم پیمان ثابت قدم بغداد اخیرا دیدار کوتاهی از عراق به عمل آورد ه و با رهبران نظامی و سیاسی این کشور مذاکره کرده است . به گزارش خبرگزاری عراق فرستاده ویژه دولت صنعا نیز دیروز وارد بغداد شد و پیامی از جانب علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن شمالی به صدام تسلیم کرد . گفتنی است داوطلبان یمن شمالی در کنار نیروهای عراقی در جنگ 18 ماهه شرکت دارند .

صدام شریک بزرگ تجاری آمریکا

در مطلبی که در آخرین شماره نشریه بازارهای خاورمیانه درباره عراق نوشته شده آمده است : عراق به یکی از چهار شریک بزرگ تجاری آمریکا تبدیل شده است ، واردات عراق از آمریکا در سال گذشته به یک میلیارد دلار رسیده است . در همین حال نشریه هفتگی تجارت سعودی چاپ عربستان در آخرین شماره خود نوشت : عراق در تجارت با انگلیس نیز پیشرفت های زیادی داشته است ، صادرات انگلیس به عراق در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن 98 درصد افزایش یافت .

خبر دیگر این که رادیو کلن گزارش داد وزارت خارجه آمریکا از پیروزی ایران در جنگ ابراز نگرانی کرده و این پیروزی را عامل بی ثباتی در منطقه توصیف کرده است ، وزارت خارجه آمریکا همچنین پیروزی ایران در جنگ را به مثابه صدور انقلاب اسلامی ایران تلقی کرده و اعلام داشته است که آمریکا مخالف با گسترش انقلاب اسلامی ایران در منطقه می باشد .  رادیو کلن افزود دولت عراق در هفته اخیر تماس های محرمانه ای با آمریکا برای خرید اسلحه برقرار کرده است . (3)

رادیو سوریه : یکی از شرایط صلح منطقه از بین رفتن رژیم صدام است

رادیو دمشق در تفسیر سیاسی دیروز خود تاکید کرد رژیم صدام در یک جنگ ظالمانه و بدون دلیل سرزمین های جمهوری اسلامی ایران را اشغال کرد و در نتیجه انقلاب اسلامی ایران به منظور آزاد سازی سرزمین های خود و پاسخ به تجاوزات خارجی در یک جنگ دفاعی درگیر شد.

این رادیو در تفسیر خود افزود : صلح برقرار نخواهد شد مگر آن که متجاوز از تجاوزات خود دست برداشته نیروهای خود را از سرزمین های اشغالی به عقب کشیده به حقوق دیگران اعتراف کند و خسارت های وارده را نیز بپردازد.(4)

سرهنگ صیاد شیرازی : با پیروزی های اخیر توانستیم 3 لشکر خود را ذخیره کنیم

سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی گفت : ما در پیروزی در عملیات فتح بزرگ موفق شدیم حداقل سه لشکر خود را صرفه جویی کنیم. فرمانده نیروی زمینی همچنین افزود : صدام که ادعا کرده بود در صورت از دست دادن سایت های 4 و 5 کلید بصره را به ایرانیان خواهد داد تاکنون که چند روز از این پیروزی می گذرد گویا هنوز به دنبال کلید بصره می گردد !(5)

مصر ایران را بزرگترین خطر برای ثبات منطقه خواند !

رادیو قاهره که از حرکت های انقلابی اسلامی مسلمانان این کشور به هراس افتاده است دیروز طی تفسیری انقلاب اسلامی ایران را بزرگترین خطر برای ثبات منطقه خاورمیانه خواند و ادعا کرد : ایران قصد صدور انقلاب اسلامی خود را به سایر کشور های منطقه دارد.(6)

سربازان آمریکایی حفاظت از چاه های نفت عربستان را به عهده گرفتند !

یک منبع دیپلماتیک غربی در ریاض فاش کرد : به منظور حفاظت از چاه های نفت عربستان هفته پیش گروهی از سربازان آمریکایی از لوس آنجلس وارد پایگاه آمریکایی ظهران واقع در شرق عربستان شده اند . (7)

پی نوشت:

جمهوری اسلامی ، 15 فروردین 1361 ، صفحه 15
صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 161
اطلاعات ، 15 فروردین 1361 ، صفحه 16
اطلاعات ، 15 فروردین 1361 ، صفحه 14
جمهوری اسلامی ، 15 فروردین 1361 ، صفحه 2
اطلاعات ، 15 فروردین 1361 ، صفحه 1
اطلاعات ، 15 فروردین 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول