اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مردم ایران بهترین مردم در طول تاریخ

امام خمینی ضمن تاکید بر اینکه مردم ایران بهترین مردم در طول تاریخ هستند فرمودند: من با جرأت می‌توانم عرض کنم که در طول تاریخ یک چنین وضعی در هیچ جا نبوده است؛ یعنی، ایران با سی و چند میلیون جمعیت - به استثنای یک اقلیت بسیار کم - متحول شده‌اند به یک کشور اسلامی که همه در فکر این هستند که اسلام در اینجا تحقق پیدا بکند.

مردم ایران بهترین مردم در طول تاریخ

رخدادهای 20 اسفند 1360

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب دیروز در دیدار با ائمه جمعه استان مازندران و دشت گرگان تاکید کردند مردم ایران بهترین مردم در طول تاریخ هستند.

 

  • صبح دیروز آیت الله خامنه ای رئیس جمهور با امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کردند.

 

  • آیت الله خامنه ای : به امام عرض کردیم که سه شرط خود را اعلام و بر آن ایستادگی کردیم این شرایط یقینا تضمین کننده حقوق ملت ایران خواهند بود.

 

  • رئیس جمهور: فکر و جهت انقلاب هم اکنون در اقصی نقاط کشور وجود دارد ولی این امر عمق ندارد و به همین لحاظ است که ما باید به فکر انقلابی و جهت حرکت خط امام در جامعه هر چه بیشتر عمق ببخشیم .

 

  • آیت الله خامنه ای در دیدار کارداران و سرکنسولگران و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران :  کار شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که تحرک سیاسی خارجی نیمی از سیاست یک کشور است.

 

  • وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز با انتشار بیانیه ای سیاست دولت سوسیالیست فرانسه را در قبال مسائل خاورمیانه و بخصوص ملت فلسطین و انقلاب اسلامی ایران محکوم کرد.

 

  • تلاش یک گردان پیاده از نیروهای رزمی دشمن در دشت ذهاب با استقامت و پایمردی رزمندگان شجاع جمهوری اسلامی ایران درهم کوبیده شد .

 

  •  عبدالحلیم خدام وزیر امور خارجه سوریه تصمیم دارد برای یک دیدار دوستانه از ایران به تهران بیاید .

 

  • نخست وزیر  : در طول این جنگ روابط اقتصادی ما با جهان خارج دچار دگرگونی شده و آن چیزی که باعث خوشحالی است این است که حجم مبادلات ما با جهان سوم به طور وسیعی افزایش یافته است .

مردم ایران بهترین مردم در طول تاریخ

امام خمینی رهبر انقلاب دیروز در دیدار با ائمه جمعه استان مازندران و دشت گرگان تاکید کردند مردم ایران بهترین مردم در طول تاریخ هستند.

ایشان تاکید کردند : من با جرأت می‌توانم عرض کنم که در طول تاریخ یک همچه وضعی در هیچ جا نبوده است؛ یعنی، ایران با سی و چند میلیون جمعیت - به استثنای یک اقلیت بسیار کم - متحول شده‌اند به یک کشور اسلامی که همه در فکر این هستند که اسلام در اینجا تحقق پیدا بکند و در همه چیزی که برای دولت پیش می‌آید، مشکلاتی که برای دولت پیش می‌آید، پیشقدم هستند و گمان نکنید که جای دیگری بلکه در عصرهای دیگر، یک همچه مسئله‌ای بوده.

امام خمینی همچنین بیان داشتند : امروز من معتقدم که خدای تبارک و تعالی موفق کرده است این کشور را که اینطور باشد و اینطور تحول که همه مردم، همه توده‌ها، خصوصاً، این توده‌های مستضعف، اینهایی که محروم بودند در طول تاریخ، اینها همه، در همه چیز حاضرند. اگر نبود این همراهی توده‌ها، نمی‌توانست حکومت برقرار باشد (1)

 

آیت الله خامنه ای : بر ملتی می توان شرایط را تحمیل کرد که از جنگ خسته شده باشد

صبح دیروز آیت الله سید علی خامنه ای رئیس جمهور با امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کردند. ایشان در این دیدار گزارشی از جریان مذاکره با هیئت اعزامی کنفرانس اسلامی به ایران را حضور رهبر انقلاب تقدیم داشتند.

در پایان این دیدار رئیس جمهور در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشتند : رسانه های امپریالیستی تلاش دارند افکار عمومی جهان اسلام را در برابر ایران قرار دهند ما اعلام می کنیم که ادعای آن ها دروغ است و مسئله دقیقا برعکس است ، عراق آغاز گر جنگ بوده و دلیل واضحی بر جنگ طلبی او وجود دارد و آن این که هنوز تجاوزش ادامه دارد و نیر نیروهای او در خاک ما هستند ولی ما صلح جو هستیم ، جنگ را ما شروع نکرده ایم و نخستین حرف ما خروج بی قید و شرط نیروهای دشمن از خاک ما می باشد .

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : ما هرگز نگفته ایم بخشی از خاک عراق جزو خاک ما بشود چون تمایل به جنک نداریم ولی این بدین معنا نیست که ما از جنگ خسته شده ایم ، ما تا وقتی که حقوق حقه ملت ایران به طور کامل استیفا نشود به جنگ ادامه خواهیم داد و اعتقاد داریم که رزمندگان ما بهترین تضمین کننده حقوق بر حق ما هستند. آیت الله خامنه ای افزودند : اگر شرایط ما پذیرفته و حقوق ما استیفا شود ما اصرار بر ادامه جنگ نداریم و صلح را همیشه بر جنگ ترجیح می دهیم .

ایشان ادامه دادند : حضرت امام از مواضع ما راضی بودند و آن را تائید می کردند به امام عرض کردیم که ما سه شرط خود را اعلام و بر آن ایستادگی کردیم این شرایط یقینا تضمین کننده حقوق ملت ایران خواهند بود ، یعنی خروج بی قید و شرط متجاوز به پشت مرزهای قبل از شروع جنگ ، دوم تضمین و پرداخت غرامت جنگی به ایران و سوم تنبیه متجاوز یعنی زمام داران بغداد.

ایشان درباره سفرهای آینده هیئت های صلح نیز با بیان این که ایران سفر این هیئت ها را نفی نمی کند گفتند :  ما از اول اعلام کردیم که هر هیئت و فردی که بخواهد برای برقراری صلح به ایران بیاید آن را رد نمی کنیم ولی هرگز حرف زور را از هر کس که می خواهد باشد قبول نمی کنیم بر ملتی می توان شرایط را تحمیل کرد که از جنگ خسته و ضعیف شده باشد ما از اول جنگ تاکنون نه تنها ضعیف نشده ایم بلکه خیلی هم قوی تر شده ایم . مردم احساس می کنند که اگر حقوق خود را استیفا نکنند و به متجاوزان میدان ادامه تجاوز را بدهند امکان زندگی توام با استقلال و آزادی برایشان وجود ندارد .

پیشنهاد غیر قابل قبول هیئت های صلح

رئیس جمهور درباره پیشنهادات هیئت های اعزامی به ایران نیز گفت : این هیئت ها عمدتا بر روی آتش بس تاکید دارند آتش بسی که به دنبال آن خروج نیروهای عراقی از خاک ما وجود ندارد و یا اگر دارد با تاخیر است و ما چنین آتش بسی را قبول نمی کنیم . ما به آقای پالمه و هیئت کنفرانس اسلامی تاکید کردیم که از آتش بس بدون خروج بلافاصله دشمن خاطره خوشی نداریم ، در جنگ با اسرائیل هم اعراب آتش بس و مذاکره را پذیرفتند ولی هنوز هم مذاکره ادامه دارد و همان طور که می بینید نه صحرای سینا و نه جولان و هیچ کدام هنوز بازنگشته اند.(2)

هدف از تبلیغات عمق بخشیدن به تفکر انقلابی حاکم بر جامعه

آیت الله جنتی دبیر شورای عالی تبلیغات اسلامی دیشب به همراه قائم مقام و مسئولین واحدهای مختلف سازمان تبلیغات اسلامی با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار اظهار داشتند : هدف از تبلیغات در داخل کشور عمق بخشیدن به تفکر انقلابی حاکم بر جامعه است ، فکر و جهت انقلاب هم اکنون در اقصی نقاط کشور وجود دارد ولی این امر عمق ندارد و به همین لحاظ است که ما باید به فکر انقلابی و جهت حرکت خط امام در جامعه هر چه بیشتر عمق ببخشیم.

رئیس جمهوری با اشاره به نقش هنر در جامعه و اهمیت آن در تعمیق بخشیدن به خط امام و این که هنر می تواند اندیشه های گوناگون را در ذهن ها ثابت نگه دارد و نیز با تاکید بر افزایش فعالیت ها و ساخته های سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه های مختلف با توجه به بافت اجتماعی مردم در جامعه گفتند : جامعه ما از اقشاری شکل یافته که هر کدام به یک نوع زبان و بیان نیازمند هستند و به همین لحاظ است که باید در همه سطوح مواد و مایه های لازم را با محتوای متناسب داشته باشید.

ایشان افزودند : امروز تبلیغات در دنیا به معنای یک فریب مطرح است ولی تبلیغاتی که ما دنبال آن هستیم غیر از تبلیغ مصطلح امروز در دنیا است ، تبلیغ ما رساندن واقعیت و حقیقت به ذهن ها است و حقیقت چیزی بسیار والا است . (3)

تحرک سیاسی خارجی نیمی از سیاست یک کشور است

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه به همراه کارداران و سرکنسولگران و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور عصر دیروز با آیت الله خامنه ای دیدار کردند .

آیت الله خامنه ای در این دیدار اظهار داشتند : کار شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که تحرک سیاسی خارجی نیمی از سیاست یک کشور است و اثر والایی در اداره کشور دارد ، مهمترین خطری که یک جامعه را تهدید می کند ارتباط بد خارجی است مانند ارتباط غلط رژیم گذشته .

ایشان افزودند : یک جامعه نوگرا بخواهد خوب اداره شود باید با دنیای موجود ارتباط درست و صحیحی داشته باشد و شما برادران مسئول ایجاد این پیوند با دنیای خارج هستید . (4)

بیانیه شدید اللحن وزارت خارجه علیه توطئه های فرانسه

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز با انتشار بیانیه ای سیاست دولت سوسیالیست فرانسه را در قبال مسائل خاورمیانه و بخصوص ملت فلسطین و انقلاب اسلامی ایران محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است : هنگامی که دولت سوسیالیست فرانسه به رهبری آقای میتران در آن کشور زمام امور را به دست گرفت در ذهن ساده و خام اندیش گروه کثیری از جهانیان این تصور پدید آمد که با این تغییر و دگرگونی حکومت فرانسه که سال ها در کنار امپریالیسم جهانی و دوشادوش او علیه منافع ملت های مستضعف موضع گرفته بود اکنون تغییر مسیر داده و در جهت حمایت از منافع ستمدیدگان جهان متحول خواهد شد .

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است : اما متاسفانه تجربه ای که در مدت زمامداری آقای میتران برای ملت های مستضعف حاصل گردید و اقدامات و سیاست هایی که از طرف حکومت سوسیالیست فرانسه ارائه شد خلاف این تصور و خیال را ثابت کرده و روشن نمود که دولت فرانسه چه تحت سلطه سرمایه داران و چه در زیر لوای دولت سوسیالیست ها طریقی جز حمایت از ظالم و حرکت در چهارچوب سیاست های استعماری و استثماری جهان را طی نخواهد کرد .

در ادامه این بیانیه با اشاره به اولین سفر خارجی میتران که به کشور آمریکا صورت گرفت آمده است : اولین سفر خارجی میتران به عنوان رئیس جمهوری دولت سوسیالیست فرانسه مسافرت او به آمریکا جهت هم پیمان شدن با رونالد ریگان رئیس جمهوری آمریکا و هماهنگ نمودن سیاست های استعماری دو کشور بود ، این مسافرت و اقدامات بعدی دولت فرانسه نشان داد که نه تنها تغییری در سیاست های بین المللی فرانسه به وجود نیامده بلکه همبستگی و هم پیمانی فرانسه با امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکا توسعه و تقویت گردیده است .

وزارت خارجه با اشاره به سفر اخیر میتران به سرزمین های اشغالی تاکید کرده است : طبیعتا آن چه که ملل آزاد از این سیاست ها استنباط می کنند این است که هنگامی که مسئله تجاوز به حقوق مردم ستمدیده و ملل مستضعف جهان و منافع سیاسی و اقتصادی آن ها مطرح می گردد تفاوت چندانی بین سوسیالیسم ، کاپیتالیسم ، کمونیسم و صهیونیسم مشهود نبوده و جملگی مظاهر گوناگونی از یک خمیره شیطانی می باشند.

در این بیانیه با اشاره به روابط فرانسه با ایران انقلابی نیز آمده است : روش دولت فرانسه از همان ابتدای امر در قبال انقلاب اسلامی ایران از این مشی کلی مستثنی نبوده و خصوصا پس از روی کار آمدن دولت سوسیالیست آقای میتران به وجه خصمانه تری تشدید یافته به طوری که این سرزمین به اصطلاح مهد آزادی امروز مامن و محل تجمع و گردهمایی گروه های ضد انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته که از هرگونه کمک و یاری دولت فرانسه برخوردار می باشند .

وزارت خارجه همچنین تاکید کرده است : شاید یکی از دلایل مهم این امر اعتقادات صهیونیستی و امپریالیستی شخص آقای میتران و حمایت بی دریغ او از منافع آمریکا و صهیونیست ها در منطقه خاورمیانه می باشد و گرنه چه دلیلی دارد دولتی مانند دولت فرانسه به خود اجازه دهد که سرزمین او پناه گاه و پایگاهی مطمئن برای تمام گروه های ضد انقلاب اسلامی ایران اعم از چپ و راست قرار گیرد.(5)

حمله پیاده نظام عراق در دشت ذهاب شکست خورد

سرهنگ بدره ای معاون قرارگاه مقدم در باختران گفت : تلاش یک گردان پیاده از نیروهای رزمی دشمن در دشت ذهاب با استقامت و پایمردی رزمندگان شجاع جمهوری اسلامی ایران درهم کوبیده شد و 6 تن از نیروهای دشمن بعثی به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و خسارات و تلفات قابل توجهی به آنان وارد شد . (6)

عبدالحلیم خدام به ایران می آید

عبدالحلیم خدام وزیر امور خارجه سوریه تصمیم دارد برای یک دیدار دوستانه از ایران به تهران بیاید .  حسین کاظم پور اردبیلی معاون امور بین المللی و اقتصادی وزارت امور خارجه با اعلام این خبر اظهار داشت : در دیدار آینده وزیر امور خارجه سوریه از ایران مسائل منطقه و گسترش هرچه بیشتر روابط و همکاری های بین دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت . (7)

نخست وزیر : جای خوشحالی است که به جای شرق و غرب روابط با جهان سوم گسترش یافته است

دومین گروه از کارداران جدید جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که عازم محل ماموریت خود هستند عصر دیروز با مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر ملاقات کردند.

در این دیدار که علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه نیز حضور داشت موسوی گفت : شما به عنوان پیامبران انقلاب اسلامی می باشید و اگر در آن جا از ارزش های خون هایی که در طول انقلاب بر زمین ریخته شده غافل باشید نمی توانید چنین پیامبرانی باشید .

وی ادامه داد : ما هر قدر در مورد انقلاب اسلامی صحبت کنیم و بر همه ابعادش نظر بیفکنیم خواهیم دید که اگر همه ابعاد متبلور و در یک تمثیل جلوه گر شود آن تمثیل شهادت خواهد بود کسی که در جامعه ما ارزش شهادت را از یاد برده و درک نکرده باشد در حقیقت این انقلاب را درک نکرده است .

نخست وزیر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم های اقتصادی گفت : در طول این جنگ روابط اقتصادی ما با جهان خارج دچار دگرگونی شده زمانی که نتیجه گیری می کنیم گرایش های سالمی به دست می آوریم و مشاهده می کنیم حجم مبادلات ما با غرب کم شده بلافاصله ذهن انسان چنین می اندیشد که حجم مبادلات حتما با بلوک شرق افزایش پیدا کرده اما الان آن چیزی که باعث خوشحالی است این است که حجم مبادلات ما با جهان سوم به طور وسیعی افزایش یافته است . (8)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 96 الی 100
2- اطلاعات ، 20 اسفند 1360 ، صفحه 2
3- کیهان ، 20 اسفند 1360 ، صفحه 14
4- کیهان ، 20 اسفند 1360 ، صفحه 14
5- کیهان ، 20 اسفند 1360 ، صفحه 14
6- اطلاعات ، 20 اسفند 1360 ، صفحه 14
7- اطلاعات ، 20 اسفند 1360 ، صفحه 1
8- کیهان ، 20 اسفند 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر :‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول