اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نویسنده مشهور آرژانتینی:

قتل دادستان آمیا بازی کثیف برای بی‌اعتباری دولت «فرناندز» است

محقق و نویسنده مشهور آرژانتینی قتل دادستان پرونده آمیا را بازی کثیفی برای بی‌اعتباری دولت «فرناندز» توصیف کرد و گفت که جنجال‌ها بر سر موضوع پرونده آمیا کودتای پنهان حزب راست است.

قتل دادستان آمیا بازی کثیف برای بی‌اعتباری دولت «فرناندز» است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین، روزنامه صفحه 12 آرژانتین با انتشار مطلبی به قلم «لوئیس بروشتین» با عنوان این که «خودکشی کرده یا او را کشته‌اند؟» به جنجال‌های موجود در این کشور که در پی شکایت و سپس مرگ آلبرتو نیسمن دادستان ویژه پرونده انفجار مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا» پرداخته و در این زمینه با استلا کالونی محقق و نویسنده مشهور آرژانتینی نیز مصاحبه‌ای ترتیب داده که مشروح آن در پی می‌آید.

خودکشی کرده یا او را کشته‌اند؟

این سوالی است که پس از گذشت 3 هفته از مرگ «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده حمله به مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به آمیا همچنان در تحقیقاتی پیچیده، دشوار و بسیار طولانی بی‌پاسخ مانده و یافتن راه حل مسئله را به شدت سخت کرده است.


« آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده آمیا

با وجود این که تحقیقات به طور قطعی به این نتیجه رسید که «نیسمن» خودکشی کرده، اما بسیاری هنوز چنین چیزی را باور ندارند؛ این نوع از مرگ همیشه به حدس و گمان و بازی سیاسی منجر می‌شود.

دادستان‌های مخالف دولت آرژانتین همچون «ریکاردو سائنز» و «کارلوس ریوولو» از این حادثه غم‌انگیز استفاده کردند تا کمپینی علیه «آلخاندرا خیلس کاربو» دادستان کل این کشور آمریکای جنوبی راه بیندازند.

چه چیزی مهم‌تر است؟ روشن کردن علت مرگ یا استفاده از آن برای تسویه حساب با «خیلس کاربو» و بی اعتبار کردن ریاست جمهوری؟

قتل دادستان آمیا کودتای پنهان حزب راست

«استلا کالونی» محقق و نویسنده مشهور آرژانتینی در این خصوص فرضیه‌ای را بر اساس شرایط سیاسی موجود در این کشور و منطقه آمریکای لاتین مطرح کرد و گفت: تمام این مسائل با هدف کودتایی پنهان از سوی حزب راست می‌باشد.

به نظر می‌رسد که این واقعه کودتایی رو به پیشرفت علیه دولت آرژانتین می‌باشد که بخشی از قوه قضائیه، اپوزیسیون و رسانه‌های ارتباط جمعی آنها، سازمان سیا و موساد در آن مشارکت دارند.

«نیسمن» که از سال 2004 مسئول رسیدگی به پرونده حمله به آمیا در سال 1994 بود، در تحقیقات خود به طرز غیر منتظره‌ای رو به دولت آرژانتین کرد و رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و 2 فعال اجتماعی را به سرپوش گذاشتن روی اتهامات شهروندان ایرانی طی حادثه مذکور  متهم کرد و اذعان داشت که آنها چنین کاری را در ازای دریافت نفت و فروش غلات انجام داده‌اند، در صورتی که هیچ سندی برای اثبات این ادعا ارائه نکرد و افراد نامبرده نیز سخنان او را به شدت رد کردند.

حتی هیچ مبادله تجاری مخفیانه‌ای نیز میان دولت‌های آرژانتین و ایران وجود نداشت و طبق گفته سازمان اینترپل، خطوط قرمز این نهاد بین‌المللی هیچ گاه در مورد این پرونده حذف نشد.

قتل دادستان آمیا بازی کثیف برای بی اعتباری دولت «فرناندز» است

«کالونی» شک ندارد که این یک بازی کثیف و تاریک برای بی اعتبار کردن «کریستینا فرناندز» و دولت وی، درست در سالی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود می‌باشد.

شکایت بی پایه و اساس «نیسمن» مرگ غم‌انگیز او را رقم زد

وی همچنین خاطرنشان کرد: اتهام زدن به دولتی که رئیس‌جمهور آن بدون هیچ سند و مدرکی با یک شکایت بی‌اساس محکوم شده باشد را هیچ کس باور نمی‌کند، این وحشتناک است.

این نویسنده آرژانتینی ادامه داد: دادستان این پرونده با دستان خالی این جنجال را آفرید و چنین مسئله‌ای می‌تواند مرگ غم‌انگیز وی را رقم زده باشد. همچنین تاکنون تحقیقاتی که دادستان ویژه این پرونده یعنی «بیبیانا فئین» مشغول انجام آن می‌باشد، پیشرفت کمی داشته است؛ تنها پس از گذشت 3 هفته، تناقضات فراوانی در خصوص مرگ وی یافت شده و تکرار برخی از آزمایشات و صحبت با نزدیکان «نیسمن» در دستور کار قرار دارد.

وزیر اطلاعات سابق آرژانتین با سیا و موساد در ارتباط است

امروز همه توجهات روی «آنتونیو استیوسو» وزیر اطلاعات سابق آرژانتین تمرکز دارد و رئیس‌جمهور برای اینکه در مورد همه چیز صحبت کند پرده از اسرار دولتی او برداشت.

طبق گزارش‌ها، «استیوسو» از زمان روی کار آمدن «نیسمن» در پرونده ویژه آمیا با وی در ارتباط بود و همچنین ارتباطی با سازمان سیا و موساد رژیم اسرائیلی داشته و به احتمال قوی همچنان نیز با آنها مرتبط است.

آخرین چیزی که «فئین» جمعه شب اعلام کرد این است که «استیوسو» را برای تاریخ، زمان و مکان مشخصی که محرمانه است فرا خواهد خواند؛ اما وی گفت زمانی که مقامات مربوطه، شب پنجشنبه برای اعلام این فراخوان به 3 آدرسی که به نام او وجود دارد مراجعه کردند، او را در هیچ یک از آنها نیافتند.

وزیر اطلاعات سابق آرژانتین عنصر اصلی شکایت دادستان آمیاست

«آنیبال فرناندز» رئیس دفتر ریاست جمهوری آرژانتین روز گذشته طی صحبت با مطبوعات، «استیوسو» را به عنوان عامل شکایت ارائه شده از سوی «نیسمن» معرفی کرد.

«فرناندز» معتقد است که باید درباره وزیر سابق اطلاعات تحقیقات کاملی صورت بگیرد و عمیقا از او در مورد مسئله مرگ دادستان ویژه آمیا پرس و جو کنند.

به موازات این تحقیقات، قاضی «ساندرا آررویو» شاکی پرونده مرگ «نیسمن» و همسر سابق وی، به شخصه یک ارزیابی در مورد تمام آنچه که در تحقیق انجام شده خواهد داشت.

فراخوان برگزاری تظاهرات توسط اپوزیسیون

در همین حین، گروهی از دادستان‌هایی که مخالف دولت آرژانتین هستند فراخوان برگزاری تظاهراتی با نام «راهپیمایی سکوت» را برای 18 فوریه سال جاری (29 بهمن 93) اعلام کرده‌اند؛ در تاریخ مذکور یک ماه از مرگ «نیسمن» خواهد گذشت و این مسئله مورد استفاده جریان‌های مخالف دولت آرژانتین قرار گرفته است و حتی نامزدهای ریاست جمهوری اپوزیسیون اعلام کردند که این موضوع را در رأس تظاهرات قرار خواهند داد.  

به گزارش فارس، «نیسمن» کمی قبل از مرگ خود، رئیس‌جمهور و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن روی اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به آمیا در سال 1994 میلادی محکوم کرده بود؛ این حادثه 85 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.

جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده آمیا شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد.

مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینوس آیرس» افشا کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول