اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

از سوی قاضی پرونده مرگ دادستان آمیا

حذف بخشی از شکایت دادستان آمیا علیه دولت آرژانتین تکذیب شد

قاضی پرونده مرگ دادستان ویژه آمیا ادعای روزنامه «کلارین» مبنی بر حذف بخشی از شکایت «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه این پرونده علیه «کریستینا فرناندز» رئیس‌جمهور آرژانتین را رد کرد.

حذف بخشی از شکایت دادستان آمیا علیه دولت آرژانتین تکذیب شد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ته‌لام»، «آریل لیخو» قاضی دادگاه فدرال آرژانتین روز گذشته مطلب روزنامه «کلارین» مبنی بر اینکه وی در بخشی از شکایت «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده آمیا دست برده را تکذیب کرد.

روزنامه «کلارین» روز گذشته در یکی از مطالب خود آورده بود که قاضی «لیخو» بخشی از شکایت «نیسمن» را اصلاح کرده و احتمالا یک نسخه از شکایت نیز در سطل زباله خانه دادستان یافت شده که در آن خواستار دستگیری «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین شده بود.

«آریل لیخو» نیز در این خصوص خاطرنشان کرد که شکایت «آلبرتو نیسمن» را بدون هیچ گونه حذفیاتی دریافت کرده است.  

علاوه بر این، منابع نزدیک به دادستانی که درباره علت مرگ «نیسمن» تحقیق می‌کنند به خبرگزاری «ته‌لام» اطمینان دادند که هیچ مدرک و نشانه‌ای دال بر اینکه شکایت، صفحه‌ای حذف شده توسط دادستان داشته و در آن خواستار دستگیری و هتک حرمت رئیس‌جمهور شده باشند وجود ندارد.

روزنامه «کلارین» تصریح کرده که احتمالا در سطل زباله آپارتمان «نیسمن» نوشته‌ای یافت شده که در آن دادستان درخواست دستگیری «کریستینا فرناندز» را مطرح کرده است.

منابع مذکور همچنین اذعان داشتند که شواهدی مبنی بر اینکه این صفحه در روند قضایی بوده و اطلاعات توسط قاضی حذف شده وجود ندارد زیرا طبق قوانین نباید تحقیقات را قربانی تدابیر کرد.

دادگاه ملی جنایی فدرال شماره 4 آرژانتین که ریاست آن بر عهده قاضی «آریل لیخو» می‌باشد، عصر روز گذشته بیانیه‌ای ارسال و در آن اعلام کرد که شکایتی که «آلبرتو نیسمن» طرح کرده بدون هیچ تغییری دریافت شده و این دادگاه تصمیم گرفت که متن آن به عنوان تدبیری برای حفظ درخواست مطرح شده موقوف شود.

این بیانیه که از طریق مرکز اطلاعات قضایی منتشر شد، موضوعی که توسط «کلارین» منتشر شده را تکذیب کرد؛ روزنامه مذکور بر این باور است که دادستان ویژه آمیا بخشی از متن صفحه‌ای از شکایت خود را حذف کرده بود.

بیانیه مذکور همچنین اعلام کرد دادگاه فدرال تصمیم گرفت متن شکایت و شواهد ذکر شده در آن را که بعدا از طریق مرکز اطلاعات قضایی منتشر شد حفظ کند تا بدین ترتیب درخواست مطرح شده از سوی «نیسمن» مورد بررسی قرار گیرد.

در بخشی از بیانیه آمده است: نسخه ارائه شده در مرکز اطلاعات قضایی بدون هیچ گونه تغییر و دستکاری می‌باشد.

در واقع در صفحه 287 شکایت مطرح شده در سایت مرکز اطلاعات قضایی همانطور که «کلارین» مطرح کرده، 24 خط ناخوانا وجود دارد که روزنامه مذکور طبق آنها فرضیه وجود یک نسخه دیگر از شکایت در سطل زباله خانه «نیسمن» و احتمال درخواست دستگیری «کریستینا فرناندز» را طرح کرده است.

به گزارش فارس، «نیسمن» کمی قبل از مرگ خود، رئیس‌جمهور و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن روی اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به آمیا در سال 1994 میلادی محکوم کرده بود؛ این حادثه 85 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.

جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده آمیا شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد.

مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینس آیرس» افشا کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول