اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آرزوی امام ؛ ای کاش من هم یک پاسدار بودم

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در دیدار محسن رضایی فرمانده سپاه و نیز فرماندهان سپاه در جنوب کشور از آرزوی خود سخن گفتند و اظهار داشتند : ای کاش من هم یک پاسدار بودم.

آرزوی امام ؛ ای کاش من هم یک پاسدار بودم

رخدادهای 26 دی 1360

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز در دیدار محسن رضایی فرمانده سپاه و نیز فرماندهان سپاه در جنوب کشور از آرزوی خود سخن گفتند و اظهار داشتند : ای کاش من هم یک پاسدار بودم.
  • بر اساس گزارشی که سفیر آمریکا در اسرائیل به مقامات این کشور تسلیم کرده است اسرائیل می تواند تاسیسات هسته ای لیبی یا پاکستان را مورد حمله قرار دهد.
  • روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد کردهای مخالف رژیم بعث عراق اخیرا لوله نفت منطقه غرب این کشور را منفجر کرده اند.
  • موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب: مسئله ترور مسئله ای نیست که بتوان با پیشنهاد طرحی برای همیشه آن را ریشه کن کرد چون ترور هیچ منطق و قانونی را نمی پذیرد .
  • سرهنگ افلاطون ایران نژاد فرمانده پادگان حشمتیه در گفت و گویی مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی درباره اسرای عراقی حاضر در ایران گفت : جیره نقدی این اسرا 5 برابر شده است.
  • در اجلاس وزیران کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که 4 اسفند در ریاض برگزار می شود قرار داد دو جانبه کویت و پادشاهی سعودی در زمینه مسائل امنیتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت . 
  • منابع پنتاگون دیروز گفتند که 4 فروند از 60 جنگنده اف – 15 که عربستان سعودی سفارش داده بود از سنت لوئیز رهسپار عربستان شدند.
  • شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه جلسه عمومی خود را که قرار بود برای رای گیری در مورد تحریم فروش اسلحه به رژیم صهیونیستی به خاطر الحاق بلندی های جولان به سایر سرزمین های اشغالی تشکیل شود چند ساعت قبل از وقت مقرر به تعویق انداخت.

آرزوی امام ؛ ای کاش من هم یک پاسدار بودم

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در دیدار محسن رضایی فرمانده سپاه و نیز فرماندهان سپاه در جنوب کشور از آرزوی خود سخن گفتند و اظهار داشتند : ای کاش من هم یک پاسدار بودم.

ایشان در این دیدار فرمودند : شما باید خدا را شکر کنید که این عملیات اسلامی به دست شما اجرا می‌شود، هر کس توفیق این عمل را ندارد. امروز صبح بعد از ملاقات با تنی چند از پاسداران به این فکر افتادم که‌ای کاش من هم یک پاسدار بودم، اینها چه می‌کنند و من چه کار. آنها می‌روند با دشمن اسلام می‌جنگند و من در اینجا هستم و نمی‌توانم. شما قدر خودتان را بدانید.

 

توصیه مهم امام به پاسداران ؛ شجاعت غیر از تهور است

امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود توصیه دیگری نیز داشتند : نظم را کاملاً رعایت کنید. شجاعت غیر از تهور است؛ شجاعت در جنگ حرکتی است قهرمانانه روی نقشه و نظم و حساب، و حال آنکه تهور بی‌حساب و نظم بر دشمن تاختن است. کارها باید روی نظم و قاعده صورت گیرد. تکرار می‌کنم کار وقتی روی نظم و قاعده و برای خدا بود دیگر خوفی‌ نیست چه کسی کشته شد و چه کسی کشت.(1)

برنامه احتمالی اسرائیل برای بمباران تاسیسات هسته ای لیبی و پاکستان

خبرگزاری فرانسه گزارش داد روزنامه انگلیسی زبان جزورالم پست در شماره امروز خود نوشته است بر اساس گزارشی که سفیر آمریکا در اسرائیل به مقامات این کشور تسلیم کرده است اسرائیل می تواند تاسیسات هسته ای لیبی یا پاکستان را مورد حمله قرار دهد.

به گزارش این روزنامه به استناد یک نامه اطلاعاتی که در نشریه بررسی سیاسی خاورمیانه که قرار است در واشنگتن منتشر شود بمباران تاسیسات هسته ای لیبی و پاکستان از سوی اسرائیل جزئی از یک سلسله عملیات غافلگیرانه ای است که اسرائیل ممکن است قبل از عقب نشینی قطعی از صحرای سینا در تاریخ 25 آوریل سال جاری به آن دست بزند . (2)

انفجار لوله نفت صادرات عراق را به شدت کاهش داد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد کردهای مخالف رژیم بعث عراق اخیرا لوله نفت منطقه غرب این کشور را منفجر کرده اند. بر اساس این خبر این حادثه سبب شده است که صادرات نفت عراق به 300 هزار بشکه در روز کاهش یابد که تقریبا یک سوم صادرات معمولی این کشور است . (3)

موسوی تبریزی : ترور قانون و منطق نمی پذیرد

موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب که به هرمزگان سفر کرده است در مصاحبه ای گفت : مسئله ترور مسئله ای نیست که بتوان با پیشنهاد طرحی برای همیشه آن را ریشه کن کرد چون ترور هیچ منطق و قانونی را نمی پذیرد .  وی ادامه داد : هیچ جای دنیا نیست که ترور در آن نباشد ولی با ترور می شود مبارزه کرد و جلوی آن را تا حد امکان گرفت و این مربوط به وزارت کشور و دولت است که امنیت را ایجاد کند و البته دادستانی نیز در مورد تعقیب کشف و مجازات مجرمین سهیم خواهد بود .

دادستان کل انقلاب در پاسخ به سوالی در باره طرح ادغام دادگستری و دادگاه های انقلاب نیز گفت : مسئله ادغام دادگستری و دادگاه های انقلاب نیست مسئله این است که در صورت تصویب مجلس دادگاه ها و دادسراهای انقلاب جزئی از دادگستری خواهند بود . (4)

جیره نقدی اسرای عراقی 5 برابر شد

سرهنگ افلاطون ایران نژاد فرمانده پادگان حشمتیه در گفت و گویی مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی درباره اسرای عراقی حاضر در ایران گفت : جیره نقدی این اسرا 5 برابر شده است.

وی در مورد تعداد اسرای عراقی و برنامه کار روزانه آن ها گفت : در این اردوگاه بیش از سه هزار نفر سرباز و درجه دار اسیر عراقی نگهداری می شوند و برنامه روزانه آن ها بدین ترتیب است که بامداد همزمان با سربازان پادگان از خواب بیدار می شود و سپس به کار نظافت شخصی و انجام فرائض مذهبی می پردازند و پس از صرف صبحانه برنامه روزانه آن ها با آمارگیری از کمپ ها آغاز و بیماران به بهداری اردوگاه اعزام می شوند ، پس از آن بین خوابگاه های مختلف روزنامه ، مجله و نامه هایی که از عراق برای اسرا رسیده است توزیع می شود و تا بعد از ظهر بازدیدها و صلیب سرخ و سخنرانی ها انجام می گیرد.

از سرهنگ ایران نژاد در مورد آمار کلی اسرای عراقی در ایران و اسرای ایرانی در عراق سوال شد وی گفت : ما تاکنون بیش از 8 هزار نفر از افراد ارتش عراق را اسیر کرده ایم که در سه اردوگاه حشمتیه [سربازان و درجه داران] ،  پرندک و قصر فیروزه [افسران] نگهداری می شوند . ولی عراق مدعی است که فقط 2 هزار نفر اسیر عراقی در ایران وجود دارد و روی همین اصل از بیش از 8 هزار نامه ای که در هفته ما از طریق صلیب سرخ جهانی برای خانواده های اسرا به عراق ارسال می کنیم تنها 2 هزار جواب برای ما می آید و این بدین خاطر است که عراق عنوان می کند ما تنها 2 هزار اسیر در ایران داریم !

از سرهنگ ایران نژاد درباره نحوه پرداخت مقرری اسرای عراقی سوال شد وی در پاسخ گفت : ما طبق قراردادهای چهارگانه ژنو به هر سرباز 8 فرانک ، درجه دار 12 فرانک ، افسر جزء 50 فرانک ، افسر ارشد 60 فرانک و امرا 75 فرانک سوئیس پرداخت می کنیم ولی اخیرا طبق مصوبه کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی مقرری اسرای جنگی نسبت به مبلغ پرداختی در سال 1946 به 5 برابر رقم موجود افزایش پیدا کرده است تا متناسب با هزینه های روز پرداخت شود و لذا ارتش جمهوری اسلامی ایران به تمامی کمپ های نگهداری اسرا دستور پرداخت مقرری اسرا با مصوبه جدید را داده است با این شرایط که از طرف ارتش عراق هم این مصوبه رعایت شود.(5)

 

قرار داد امنیتی کویت با عربستان

شیخ نواف الاحمد الصباح وزیر کشور کویت اظهار داشت در اجلاس وزیران کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که 4 اسفند در ریاض برگزار می شود قرار داد دو جانبه کویت و پادشاهی سعودی در زمینه مسائل امنیتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت . (6)

6 جنگنده اف – 15 آمریکایی تحویل آل سعود شد !

منابع پنتاگون دیروز گفتند که 4 فروند از 60 جنگنده اف – 15 که عربستان سعودی سفارش داده بود از سنت لوئیز رهسپار عربستان شدند. آمریکا در سال 1978 60 فروند مذکور را پس از تصویب کنگره به عربستان فروخت. این امر با مخالفت شدید اسرائیل مواجه شد . گفتنی است اسرائیل و عربستان سعودی تنها کشورهایی هستند که آمریکا موافقت کرده است که به آن ها قوی ترین جنگنده های نیروی هوایی را بفروشد . (7)

اردن خواستار تعویق جلسه شورای امنیت برای مجازات اسرائیل شد !

یونایتد پرس از سازمان ملل متحد گزارش داد شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه جلسه عمومی خود را که قرار بود برای رای گیری در مورد تحریم فروش اسلحه به رژیم صهیونیستی به خاطر الحاق بلندی های جولان به سایر سرزمین های اشغالی تشکیل شود چند ساعت قبل از وقت مقرر به تعویق انداخت.

سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت : جلسه شورای امنیت که قرار بود بعد از ظهر جمعه تشکیل شود به درخواست پادشاهی اردن به تعویق افتاده و در هفته آینده تشکیل خواهد شد. گفتنی است اردن نگران آن است که قطعنامه مذکور رای لازم را کسب نکند و در نتیجه خواستار به تعویق افتادن رای گیری برای آن است .

قطعنامه تحریم اسرائیل روز پنجشنبه از سوی اردن تسلیم شورای امنیت شد ، این قطعنامه از تمام کشورها خواستار شده است که کمک نظامی اقتصادی و فنی را به دولت اسرائیل قطع کنند و روابط دیپلماتیک و کنسولی با این رژیم را مورد بررسی قرار دهند.(8)

پی نوشت:

صحیفه امام ، جلد 15 ، صفحه 496
اطلاعات ، 26 دی 1360 ، صفحه 16
اطلاعات ، 26 دی 1360 ، صفحه 15
کیهان ، 26 دی 1360 ، صفحه 14
اطلاعات ، 26 دی 1360 ، صفحه 3
کیهان ، 26 دی 1360 ، صفحه 16
اطلاعات ، 26 دی 1360 ، صفحه 16
اطلاعات ، 26 دی 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر :‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول